افکارنیوز: تاید که امروزه به عنوان یک لغت مصطلح به پودرهای شوینده اطلاق میشود، معروفترین برند شوینده در سراسر دنیاست.

تا قبل از سال ۱۸۸۰، مردم برای شست‌وشوی لباس‌های خود از صابون استفاده می‌کردند.

با توجه به اینکه تا آن زمان ماشین‌های لباسشویی هنوز اختراع نشده بود، شست‌ؤشوی لباس‌ها با دست و صابون کار خیلی سختی بود زیرا صابون روی لباس‌ها لکه باقی می‌گذاشت و آنها را سخت و چرک مرد می‌کرد. از این رو افراد مختلفی سعی کردند با تغییر در فرمول شیمیایی صابون، این مشکل را مرتفع کنند و در نهایت این سطح فعال‌ها بودند که توانستند این مشکل قدیمی ‌را به کلی از بین ببرند. همزمان با کشف سطح فعال‌ها، ماشین لباسشویی ساخته شد و سپس در سال ۱۹۴۶‌، پروکتر و گامبل(Procter and Gamble)، که ابتدای نام آنها همواره در کنار نشان تاید مشاهده می‌شود، این شوینده معروف را در آمریکا ساختند. سازندگان «تاید» قبل از معرفی سطح‌فعال‌ها هم محصولی به نام درفت(Dreft) را در سال ۱۹۳۳ساخته بودند اما این محصول به اندازه دترجنت‌ها، قدرت پاک‌کنندگی نداشت. تاید، اولین دترجنت مخصوص ماشین‌های لباسشویی بود که در دنیا معرفی شد و به دنبال استقبال گسترده مردم و محبوبیت زیادی که تا به امروز آن را حفظ کرده است، در سال ۱۹۴۹ به طور گسترده‌ای درسراسر دنیا توزیع شد.

از آن زمان تا کنون، رنگ‌های درخشان و گیرای بسته‌بندی زرد و نارنجی تاید، در هر مغازه‌ای چشم‌ها را به خود خیره می‌کند و هر مصرف کننده‌ای را به سمت خود می‌کشد. لوگوی معروف تاید توسط دونالد دسکی(Donald Deskey) معمار و طراح صنعتی معروف معرفی شد و در تولد ۵۰ سالگی این شوینده، به شکل امروزی درآمد و ظاهر خود را حفظ کرد.

پروکتر و گامبل از ابتدای معرفی تاید، سعی در ایجاد تنوع زیادی در محصولات خود داشتند. آنان نیازهای روزمره مردم را حدس می‌زدند و محصولات مورد نیاز آنان را می‌ساختند به طوریکه تاید در ۲۱ سال اول عمرش، ۲۲ محصول جدید به بازارهای دنیا معرفی کرد. محصولاتی مثل «Tide Coldwater» برای شستشوی لباس‌ها با آب سرد و صرفه‌جویی در مصرف انرژی جهت گرم کردن آب، Tide Free به عنوان محصولی سازگار با محیط زیست و Tide - To - Go که شوینده‌ای در بسته‌بندی مانند قلم است و لکه‌های کوچک را بدون نیاز به شست‌وشو پاک می‌کند، از محصولات منحصر به فرد این کارخانه هستند.

تمام مردم آمریکای لاتین به جز کشور پاناما، محصولات کارخانه تاید را به نام Ace می‌شناسند و این محصولات در ترکیه تحت برند Alo شناخته می‌شوند.

منبع: بیز نیوز