روزه داری در بیماران روانی، آری یا نه؟

به گزارش افکار نیوز،دکتر فائزه تاتاری روانپزشک، در گفتوگو با ایسنا افزود: عمدتاً در شرایط کلی و در مراجع روانپزشکی منعی برای روزه داری افرادی که به نوعی مبتلا به بیماریهای روانی هستند وجود ندارد، اما در برخی بیماران با ملاحظات دارویی و یا با توجه به وضعیت جسمی و روحی نامناسب افراد، منع روزه داری به وجود می آید.





وی با بیان اینکه بیماران حوزه روانپزشکی در دو گروه برای ممانعت و یا عدم ممانعت روزه داری قرار می‌گیرند، اظهارداشت: در بیماران با علائم خفیف تر روانی و یا به اصطلاح نروتیک(افرادی که اضطراب، افسردگی خفیف و وسواس دارند) منع پزشکی برای روزه داری وجود ندارد.



این روانپزشک گفت: در این افراد روزه داری نه تنها مضر نیست، بلکه باعثتقویت روحیه آن‌ها هم می‌شود.





وی افزود: در افرادی که دارای احساس پوچی هستند و در حیطه بیماران با علائم خفیف قرار می گیرند، روزه داری و احساس روحی خوشایندی که از آن ناشی می‌شود، باعثبهبود علائم روانی در فرد خواهد شد.







وی روزه داری برای بیماران مبتلا به پرخوری‌های عصبی را نیز مناسب دانست و گفت: از آن جا که در این ایام فرد مجبور می‌شوند که کمتر بخورد و یا بیاشامد، حجم معده شان کوچکتر شده و نیاز به موادغذایی در این افراد کاهش می یابد، بنابراین روزه داری نه تنها برای این افراد مشکلی پیش نمی آورد، بلکه فرد را به بهبودی نزدیک تر می کند.





تاتاری ادامه داد: طیف بیماران سایکوتیک که دارای علائم بیماری روانی شدیدتری هستند، از نظر پزشکی نباید روزه داری داشته باشند.



وی افزود: بیمارانی که مبتلا به افسردگی‌های خیلی شدید می‌باشند و یا جزء اورژانس‌های روانپزشکی هستند، در این حیطه قرار دارند.





تاتاری گفت: فردی که به دلیل داشتن علائم شدید بیماری‌های روانی و در اثر بحران‌های روحی نمی تواند تا چندین روز چیزی بخورد و به همین دلیل دچار بحران‌های جسمی و وضعیت خطرناک شده باشد، منع روزه داری دارد و تا زمانیکه به مرحله بهبود نرسد نمی تواند روزه داری داشته باشد. اما به محض بهبودی، این منع برداشته می‌شود.





وی افزود: بیماران روانی با حالت توهم که دارای باورهای غلطی هستند که با واقعیت سازگار نیست و ممکن است به نوعی با فرامین دینی نیز قطع ارتباط داشته باشند، توصیه‌ای برای عدم روزه داری این افراد نداریم.



این روانپزشک اظهار داشت: بیماران روانی به ویژه در طیف با علائم شدیدتر، در صورتیکه در اثر روزه داری و عدم مصرف آب و موادغذایی و داروهای مناسب دچار بحران‌های جسمی و فشارخون پایین شوند و یا کاندیدی برای دریافت الکتروشوک باشد، تا زمان ترمیم وضعیت بدنی او با کنترل فشارخون، نبض، درجه حرارت و نوشیدن مایعات زیاد، نباید روزه داری داشته باشد.