آیا مبتلایان به " ام‌اس " مجاز به روزه‌داری هستند؟

به گزارش افکار نیوز،دكتر اميررضا عظيمي در گفتوگو با ايسنا ، افزود: برخي از مبتلايان به ام اس بدون هيچ مشكلي اوايل ماه رمضان را روزه ميگيرند اما در ادامه دچار مشكل ميشوند بنابراين لازم است هر بيماري براي روزهداري با پزشك خود مشورت كند.

وی افزود: در صورتی که بیماری شرایط خوبی دارد اما اگر پس از چند روز روزه‌داری احساس کرد که با روزه‌ گرفتن برخی از علایم بیماری او تشدید می‌شود، به عنوان نمونه گزگز دست او بیشتر می‌شود، نباید روزه بگیرد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه درباره تاثیر روزه بر مبتلایان به ام‌اس تحقیقات کافی انجام نشده است، گفت: ثابت شده است که هر گونه استرس بر وضعیت مبتلایان به ام‌اس تاثیر منفی می‌گذارد. گرسنگی طولانی مدت هم ممکن است موجب وارد شدن استرس به آنان شود.

وی تصریح کرد: به مبتلایان به ام‌اس توصیه می‌کنیم که اگر توان روزه گرفتن را در خود احساس می‌کنند و بیماری آنها به طور کامل کنترل است و پزشک معالج به آنها اجازه روزه‌داری می‌دهد اقدام به انجام این کار کنند.

عظيمي در پايان گفت: بيماراني كه بيماريشان هنوز به طور كامل كنترل نيست يا افرادي كه روزهداري باعث وخيم شدن حالشان و وارد شدن استرس به آنها ميشود به هيچ عنوان روزهداري براي آنان توصيه نميشود. اگر بيماري تمايل زيادي به روزهداري دارد ميتواند تنها در روزهاي محدود و خاصي از ماه رمضان روزه بگيرد يا هر چند روز يكبار روزهداري كند.