توصیه‌های دارویی در ماه مبارک رمضان

به گزارش از افکارنیوز به نقل از ایلنا، یک پزشک ضمن بیان این مطلب بیان کرد: بیمارانی که مجبور به مصرف ۲ بار دارو در روز هستند ممکن است پس از مشورت با پزشک معالج خود بتوانند داروهای خود را در فاصله بین افطار تا سحر استفاده کنند. در بیمارانی که تعداد دفعات مصرف دارو بیشتر است، امکان دارد پزشک معالج در صورت صلاحدید با جایگزین کردن داروهای این بیماران با انواع طولانیتر بودن اثر دارو و با اشکال غیر خوراکی آنها، امکان روزه داری را برای بیماران فراهم کنند.

پروین اسکندری اظهار داشت: از آنجا که مصرف آب و مایعات نقش بسیار مهمی در دفع دارو‌ها و متابولیت‌های ناشی از آن‌ها دارد بیماران باید در فاصله افطار تا سحر به میزان کافی آب و مایعات مصرف کنند. در صورتی که لازم است دارویی با معده خالی مصرف شود بهترین زمان مصرف دارو ۱ ساعت قبل از سحری یا ۲ ساعت بعد از افطار است. بالعکس، برخی از دارو‌ها حتما باید همراه غذا خورده شوند. بهترین نوشیدنی برای مصرف دارو، یک لیوان آب معمولی است.

وی تاکید کرد: تغییر خودسرانه دوز دارو‌ها و یا قطع ناگهانی آن‌ها در بیماریهای دیابت، آسم و بیماری انسداد ریه(COPD)، صرع، بیمار‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی عروقی، اختلالات انعقادی، بالا بودن چربی و فشار خون، بیماری‌های روانی و بیماری‌های غدد درون ریز بسیار خطرناک است و حتما باید با پزشک معالج در این زمینه مشورت کرد.

اسکندری گفت: آنتیبیوتیکها از جمله داروهایی هستند که حتما باید در زمان مشخص خود مصرف شوند و امکان تغییر ساعت آنها وجود ندارد. اما پزشک معالج شما میتواند با در نظر گرفتن نوع بیماری شما آنتیبیوتیکی را انتخاب کند که با برنامه روزهداری شما تداخل پیدا نکند. بهترین کار برای روزهدارانی که به علت بیماری مجبور به مصرف دارو هستند ونمیخواهند از فیض ماه مبارک نیز محروم شوند، این است که با پزشک معالج خود مشورت کنند. وی در پایان بیان کرد: که اگر بیماران تنها چند دقیقه از وقت خود را برای مشورت با یک پزشک یا دکتر داروساز درباره قطع داروهای خود و نحوه مصرف آنها در ماه مبارک رمضان بگذرانند، میتوانند مشکلات بالقوه را درک و راهحلهای احتمالی را به بحث بگذارند.