به گزارش افکارنیوز به نقل از ایسنا، دكتر عبدالحمید حسیننیا اظهار كرد: عفونت گوش خارجی كه در تابستان به علت شنا در استخرها و یا آبهای آلوده مثل چشمههای آب گرم و یا حتی چشمههای آب معدنی شایعتر است.دكتر حسیننیا در ادامه تاكید كرد: عفونت گوش میانی در اثر عفونتهای گلو و سینوسها و یا عفونت بینی پدیدار میشود در كودكان بر اثر عفونت لوزه سوم حاصل میشود و به نام التهاب حاد گوش میانی است.وی افزود: در عفونت گوش داخلی، حلزون گوش داخلی دچار عفونت میشود و ممكن است بر اثر یكی از عوارض گوش میانی باشد كه به گوش داخلی سوق پیدا كرده و یا ممكن است در اثر عفونتهای مغز باشد.

این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه درباره عوامل تشدید این بیماری گفت: کسانی که استعداد عفونت دارند رفتن آب در داخل گوش زمینه را ایجاد می‌کند که این افراد توصیه می‌شود در استخر و رودخانه‌ها و دریا شنا نکنند چون اگر پرده گوش باز باشد و روزنه‌ای در مجرای گوش باشد با وارد شدن آب به داخل گوش حتی آب معدنی و یا آب استحمام سبب تشدید عفونت می‌شود. دکتر حسین‌نیا در ادامه درباره بهترین روش خشک کردن گوش بعد از حمام، تاکید کرد: اگر بیمار در حالت سلامت باشد و پرده سالم داشته باشد، رفتن آب در گوش به طور بالقوه نمی‌تواند ایجاد مزاحمت کند، چون پرده سالم است و شخص زمینه قبلی نداشته و اگر آب یک اقیانوس هم در گوش برود نمی‌تواند مزاحمت ایجاد کند، با این وضع با گذاشتن یک پنبه خشک در ابتدای مجرای گوش موجب می‌شود آب کشیده شود و روش دیگر توسط گرمای سشوار بعد از حمام است که روش مناسب برای خشک کردن مجرای گوش است.

دکتر حسین‌نیا در مورد استفاده از گوش پاکن تاکید کرد: در کشورهای پیشرفته روی این بسته‌ها نوشته شده از وارد کردن این وسیله در گوش اکیدا خودداری شود. اسم این وسیله سواپ است که درواقع یعنی چوب نوک پنبه‌ای که برای این ساخته شده که اگر کرمی، پمادی باید روی نقطه‌ای از بدن مالیده شود با انگشت دست این کار صورت نگیرد و همین طور کسانی که می‌خواهند مواد آرایشی به صورت بزنند از این وسیله استفاده می‌کنند این به این معنی نیست که آن را در مجرای گوش فرو کنند زیرا موجب می‌شود پنبه آن در مجرای گوش باقی بماند و مجرای خارجی گوش را پاره کند به همین دلیل توصیه می‌شود از این وسیله که به طور غلط نام گوش پاکن گرفته، استفاده نشود.

این متخصص در ادامه در مورد راه‌های پیشگیری از بیماری عفونت گوش، اظهار کرد: اگر صحبت از مجرای خارجی گوش است، ‌ آب‌هایی که در آن شنا صورت می‌گیرد باید تصفیه شده و تمیز باشد و در ضمن کوشش شود که آب به داخل گوش نفوذ نکند، در افراد سالم حساسیتی وجود ندارد ولی در مورد افرادی که سابقه عفونت دارند باید در حمام پنبه را به وازلین آغشته کنند و در مجرای گوش قرار دهند تا آب در مجرای گوش نفوذ نکند. وی در ادامه درباره علائم نشان‌دهنده بروز این بیماری، گفت: مجرای خارجی گوش به شدت دردناک می‌شود و اول به صورت تورم است و توصیه می‌شود که سریعا به پزشک مراجعه شود. در مورد گوش میانی هم حتما به پزشک مراجعه کنند تا آنتی‌بیوتیک‌های لازم داده شود.

دكتر حسیننیا در ادامه اظهار كرد: در مورد مجرای خارجی گوش از انواع آنتیبیوتیكها و كورتونها و در مورد عفونتهای گوش میانی از مسكن استفاده میشود. بهتر است از مصرف آسپیرین در این زمینه خودداری شود در این موارد استامینوفن و ایبوبروفن ارجح است، ولی چون بعضی از بیماریهای گوش میانی ممكن است ویروس آنفلوآنزا در آن دخالت داشته باشد آسپیرین موجب التهاب آن میشود بنابراین مصرف آن توصیه نمیشود.این متخصص گوش، حلق و بینی در پایان خاطرنشان كرد: عفونتها ممكن است پیشرفتكننده باشند، در مورد گوش میانی اگر درمان نشوند پرده را سوراخ كرده و ممكن است استخوان ماسهای آسیب و دچار التهاب شده و عوارض بعدی را به وجود آورد كه با درمان سختتر و مشكلات پردامنهتری همراه باشد.