به گزارش افکارنیوز به نقل از صراط، مدتی است که پدیده سگ گردانی در خیابان های شهر تبدیل به نوعی نماد تجدد در میان دختران و پسران ایرانی شده است .

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی صراط، متاسفانه امروزه پدیده ناپسند " سگ گردانی " در خیابان های شهر یا نگه داشتن سگ های کوچک در منزل، تبدیل به نمادی برای تجدد و به روز بودن مردم شده است و بر خلاف گذشته دیگر این روزها مشاهده حیوانی که از پنجره ماشین و یا کاپشن مردی موتور سوار بیرون را نگاه می‌کند برای افرادی که در جامعه شهری زندگی می‌کنند، عجیب نیست.

بنا به اعتقاد بسیاری از روانشناسان و کارشناسان امور اجتماعی، رواج پدیده سگ گردانی و نگهداری از آن، علاوه بر مضرات بسیار زیاد بهداشتی و زیان آور بودن برای سلامت عمومی، یک معضل فرهنگی - اجتماعی و نوعی تقلید کورکورانه از فرهنگ مبتذل غربی است.



بر اساس آمار های به دست آمده در رابطه با علت شیوع سگ بازی در میان جوانان و برخی خانواده های ایرانی، تلاش برای دست یافتن به گونه‌ای پرستیژ اجتماعی در محیط‌های شهری ازجمله مهم‌ترین انگیزه‌هایی است که برخی از افراد را به نگهداری و نمایش عمومی حیوانات خانگی ترغیب می‌کند و جوانان با مشاهده این حرکت در میان قشر مرفه و به ظاهر متجدد، برای عقب نماندن از قافله به این پدیده مخرب اجتماعی گرایش پیدا می کنند.

گفتنی است؛ در حالی رواج نگهداری از حیوانات خانگی به خانواده‌های متوسط جامعه هم کشیده شده و جزء لاینفکی از زندگی شهری و کلاس اجتماعی آنها شده است که کارشناسان اجتماعی معتقدند تعداد بسیاری از جوانان بی ‌آنکه حداقل اطلاعاتی از نگهداری، مشکلات و بیماری‌های آن و شناخت شخصیتی حیوان داشته باشند این کار را انجام داده و بیشر از ماهیت اصلی نگهداری و ارتباط با حیوان، نمایش حیوان و نشان دادن تجدد و کلاس فرهنگی مدنظر آنهاست.



در بیشتر این موارد مشاهده می شود که جوانان با الگو گرفتن از برخی چهره های مطرح جامعه نظیر هنرمندان و بازیگران، دست به این کار می زنند و بدون هیچ پیشینه ذهنی و فقط برای همسان سازی خود با یک چهره معروف، خود را متمایل به زندگی با حیوانات نشان می دهند.

به عقیده روانشناسان علوم تربیتی، تغییر در نگرش افراد جامعه نسبت به مسئله " پرستیژ "، از عوامل دیگری است که افراد را به سگ گردانی در سطح خیابان ها سوق می دهد، با توجه به اینکه در گذشته رسیدن به پرستیژ اجتماعی نیازمند فاکتور های اساسی نظیر تحصیلات بالا بود امروز با تغییر این ارزش ها به نظر می رسد نوعی عقده گشائی هم در رابطه با بالا بردن پرستیژ اجتماعی افراد صورت می پذیرد.


جالب اینجاست که بعضی افراد در حالی سعی می کنند به تقلید از یک فرهنگ غربی در خانه یا محل کار خود سگ های کوچک را به عنوان فرزندان خود نگه داری کنند که در فرهنگ غرب نگاه به پدیده سگ گردانی یا نگهداری از آن کاملا متفاوت از آن چیزی است که به غلط در میان برخی خانواده های ایرانی جا افتاده است.

در کشورهای غربی، وجود حیوانات خانگی در منازل به عنوان یک فرهنگ مرسوم از گذشته وجود داشته و پدیده ای نیست که در زمان های قبل به صورت یک ضد ارزش اجتماعی به آن نگاه شده باشد؛ البته مردم ایران هم پیش از این از سگ‌های گله، سگ‌های نگهبان و حیوانات اهلی نگهداری می‌کردند، اما دیگر این حیوانات را به خانه، حمام شخصی، یا اتاق خواب خود راه نمی دادند.

متاسفانه، نگهداری از حیوانات خانگی در ایران، رفتهرفته به یك نوع چشم و همچشمی تبدیل شده است و به تدریج امکان دارد به هر خانواده ای که یک سگ کوچک را در میان فرزندان خود بزرگ نکند لقب عقب مانده داده شود .