به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، محمد جواد محمدی زاده عصر چهارشنبه در هفتمین جلسه برنامه ریزی و توسعه مازندران در استانداری اظهار داشت: سازمان محیط زیست امروز باید خود را تجهیز کند و اگر خارج از توان زیست محیطی در کشور بهره برداری شد از آن جلوگیری کند.

محمدی زاده افزود: دنیا، صنعتی شدن، آلایندگی و بی اعتنایی به آب و هوا را تجربه کرده و در صدد پالایش و اصلاح آن برآمده است چرا که بشر صنعتی در کشورهای توسعه یافته خردمندانه بهره برداری کرده و بدون محدودیت صنعتی با رعایت موازین زیست محیطی توسعه یافته است.

معاون رئیس جمهور با اشاره به اینکه محیط زیست بدنبال توسعه متوازن با رعایت موازین زیست محیطی در کشور است، تصریح کرد: نباید توسعه به معنای فنا کردن حیات باشد چرا که موضوع حفاظت از محیط زیست از دغدغه های جدی بشریت امروزی است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تاکید بر ارزشمند بودن تنوع زیستی و جانوری در استانهای شمالی کشور یادآور شد: پرندگان ایران به اندازه کل پرندگان کل اروپا بوده و بدلیل برداشت های بی رویه از عرصه های جنگلی وسعت جنگل های کشور از ۱۸ میلیون هکتار در ۵۰ سال گذشته به ۱۴ میلیون هکتار در حال حاضر رسیده است.

وی بیان داشت: جنگل های هیرکانی و انبوه خطه شمال از یادگاران دوران سوم زمین شناختی بوده و در دنیا نادر است.

محمدی زاده با اشاره به تجربه کشورهای توسعه یافته در حفاظت از عرصه های جنگلی افزود: میزان پوشش جنگلی کشور ترکیه در ۵۰ سال قبل معادل ۱۷ میلیون هکتار بوده و اکنون به ۲۵ میلیون هکتار رسیده است چرا که آنها با رعایت استانداردهای توسعه ای از جنگل به عنوان ذخیره ای به عنوان آینده انسانیت و طبیعت بهره گیری کرده اند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور افزود: برخی کشورها در قانون اساسی خود نصاب برای جنگل گذاشته اند به عنوان نمونه کشور اندونزی که صادر کننده کاغذ دنیا بوده هم اکنون ۶۰ درصد جغرافیای آن پوشیده از جنگل است در شرایطی که در استانی بکر با طبیعت گردی و منابع طبیعی مانند مازندران سالانه یک میلیون متر مکعب برداشت از عرصه های جنگلی صورت می گیرد.

وی گفت: برای تامین چوب مورد نیاز این استان و خطه شمال باید واردات چوب صورت گیرد.

محمدی زاده با اشاره به پیشنهاد این سازمان به مجلس شورای اسلامی مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی سالانه بهره برداری صنعتی از جنگل های کشور ادامه داد: با اجرای این اقدام جنگل های کشور در ۱۰ سال آینده تنفس خواهند کشید و بهره برداری صنعتی به جنگل ها را به صفر می رسانیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورافزود: در صورت جلوگیری از برداشت بی رویه از عرصه های جنگلی باید کویر سمنان را در آینده ای نه چندان دور برای استان مازندران ترسیم کنیم.

وی خواستار اجرای طرح جامع حفاظت از جنگل های شمال کشور به صورت یکپارچه شد و گفت: با اجرای این طرح حفاظت از عرصه های جنگلی و بهره برداری از مراتع و عرصه های طبیعی با رعایت ملاحظات و به صورت مدیریت شده صورت می گیرد.

محمدی زاده در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از روند روزافزون انقراض نسل ماهیان خاویاری و خزری در دریای مازندران گفت: متاسفانه میزان تولید سالانه ماهیان خاویاری از ۴۰۰ تن در سالهای نه چندان دور به ۷ تن در زمان کنونی رسیده است که باید در بهره برداری از ذخایر دریای خزر یک مدیریت منسجم و هشدار دهنده ای صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به اینکه هم اکنون ۱۶ میلیون نفر از ۵ کشور حاشیه دریای خزر در اطراف خزر زندگی می کنند یادآور شد: برخی کشورهای حاشیه دریای خزر به واسطه استخراج نفت و برخی به جهت ورود پساب های صنعتی و فاضلاب های خانگی اکوسیستم دریای خزر را دچار نگرانی و تهدیداتی کرده اند.

وی گفت: موضوع محیط زیست خزر در قالب کنوانسیون تهران پیگیری شده و در کمیسیونهای مختلف تخصصی مجلس و با انعقاد پروتکل های همکاری با کشورهای حوزه دریای خزر قصد داریم آلایندگی هایی که منشاء خشکی در دومین دریاچه بزرگ جهان را دارند کاهش دهیم.

محمدی زاده با انتقاد از نبود مهندسی رودخانه در استانهای شمالی کشور خصوصا مازندران گفت: قطعه بندی برخی اراضی و برداشت غیر مجاز شن و ماسه و تغییر کاربری اراضی جنگلی و پوششهای گیاهی در استانهای شمالی بسیار زیاد شده و باید فکری برای حفاظت از این عرصه های نادر دنیا صورت گیرد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشورخواستار اجرای طرح جامع حفاظت از عرصه های جنگلی خطه شمال با همکاری نمایندگان مجلس و دولت در استان مازندران شد.

وی در ادامه با مثبت ارزیابی کردن روند کاهشی تولید پسماندهای بیمارستانی در مازندران افزود: پسماندهای خانگی اکنون در این استان یک معضل جدی شده که باید برای آن برنامه ریزی اصولی صورت گیرد.

محمدی زاده گفت: هم اکنون ۱۰۱ واحد آلاینده در مازندران وجوددارد که امسال برنامه داریم ۵۰ درصد واحدهای آلاینده مازندران را بر اساس رعایت استانداردهای زیست محیطی مدیریت کنیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشوراز اجرای طرح جامع منطقه حفاظت شده میان کاله در سال جاری خبر داد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست قصد دارد با اجرای این طرح جامع از همه ظرفیت های طبیعی استفاده کرده و مردم را با طبیعت و تفریحات سالم در این منطقه بیشتر آشنا کند.

وی گفت: هر سرمایه گذاری که بتواند طرح جامع محیط زیست و با هدف ارتباط انسان با طبیعت، تولید و افزایش اشتغال و درآمد اقتصادی در این منطقه مشارکت کند همکاری می کنیم.

محمدی زاده در پایان افزود: به زودی با خنک شدن وضعیت جوی در مازندران دو ببر روسی به منطقه میان کاله انتقال و اسکان داده می شوند.

وی با بیان اینکه در دنیا تنها ۱۳ کشور دارای ببر هستند گفت: قصد داریم در آینده با انتقال ۴ ببر دیگر روسی به مازندران و تکثیر آنان به ۵۰ قلاده، میان کاله را به زیست گاه و خواستگاه ببر کشور و مازندران تبدیل کنیم.

سید علی اکبر طاهایی استاندار مازندران نیز در این جلسه با اشاره به رفع مشکلات زیست محیطی احداثپالایشگاه ساری و سایپای مازندران افزود: روند برداشت واریزه کوهی و کارخانه آهک و سیمان از بستر منابع طبیعی باید با جدیت و مدیریت بیشتر محیط زیست صورت گیرد.

وی با بیان اینکه به واسطه برخی دست درازی به طبیعت، محیط زیست در معرض نابودی قرار گرفته است از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواست با اجرای سریع طرح جامع میان کاله نسبت به اسکان زیستگاه ببر در این منطقه طبیعی نادر بین المللی اقدام کند.

طاهایی افزود: سازمان محیط زیست در اسرع وقت نسبت به اغاز عملیات اجرایی کارخانجات زباله سوز شهرهای ساری و نوشهر اقدام تا معضل زباله شهرهای شمالی کشور خصوصا مازندران رفع شود.