۱۰ قدم برای موفقیت فرزندانتان در کسب و کار

افکارنیوز: تقریبا تمامی خانواده ها آرزو دارند که فرزندشان در آینده کسب و کار موفقی داشته باشد. حتی بسیاری از کارآفرینان نیز ترجیح می دهند فرزندانشان به جای آنکه راه آنها را ادامه دهند، مسیر موفقیت خود را ایجاد کنند اما آنچه در مدارس به کودکان آموزش داده می شود، ارتباط چندانی به موفقیت آنها در کسب و کار ندارد.

به همین خاطر تعطیلات تابستانی فرصت مناسبی است تا به فرزندانتان راه و رسم موفقیت در کسب و کار و تبدیل شدن به یک کارآفرین را بیاموزید. اگر چنین قصدی دارید پس تلاش کنید تا در طول تعطیلات ۱۰ قدم زیر را به همراه فرزندتان بردارید.

۱) تعیین هدف برای موفقیت آینده حیاتی است

به فرزندتان بیاموزید که تعیین اهداف خود و تحقق بخشیدن آن، یک فعالیت سرگرم کننده وهیجان انگیز است. آیا می دانستید اهدافی که در جایی نوشته می شوند ۸۰ درصد بیشتر از اهدافی که تنها در ذهن حضور دارند، تحقق می یابند؟

شیوه آموزش: از فرزندتان بخواهید که ۱۰ هدف اصلی زندگی اش را تعریف کند و روی کاغذ بنویسد و سپس یکی از آنها که می تواند بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی اش داشته باشد برگزیند. این هدف باید اصلی ترین بخش تمرکز فرزند را به خود مشغول کند. سپس باید قدم های ضروری برای تحقق این هدف هیجان انگیز را برشمرید و فرزندتان را تشویق کنید که در راه تحقق هدفی که تعیین کرده است، گام بردارد.

۲) فرزندان باید یاد بگیرند که فرصت ها را تشخیص دهند

بیشتر افراد معمولا نمی توانند از تمام ظرفیت های خود بهره ببرند چرا که در تشخیص فرصت ها ناکام می مانند. به فرزند خود بیاموزید که به دنبال فرصت ها باشد و قدر آنها را بداند، رفتاری که موفقیت آینده را برای او به ارمغان خواهد آورد.

شیوه آموزش: فرزندانتان را تشویق کنید که مشکلات کوچک و پیش پاافتاده ای را که در زندگی با آنها سر و کار دارند برشمرند و سپس از آنها بخواهید که راه حل هایی را برای حل مشکل ارائه کنند. سعی کنید به جای راه حل های پیش پاافتاده، از آنها بخواهید که راه حل های خلاقانه را پیشنهاد کنند.

برای مثال اگر کودکی دستش به قفسه های بالای آشپزخانه نمی رسد، از او بخواهید که سعی کند راه حلی برای این مشکل بیابد. استفاده از شیوه طوفان فکری برای یافتن راه حل می تواند مفید باشد. اگر فرزندتان به چنین رفتاری عادت کند، در آینده بسیاری از مشکلاتی که در کسب وکار با آنها مواجه می شود را حل و فصل خواهد کرد.

۳) فروش با تمام جنبه های زندگی در ارتباط است

توانایی فروش برای همیشه با فرزند شما باقی خواهد ماند چرا که هر کسب و کار و شغلی را دربر می گیرد. از فروش کالا گرفته تا فروش خدمات به مشتری ها تا حتی افزایش سرمایه برای سرمایه گذاران، همگی به توانایی فروش بستگی دارند.

شیوه آموزش: فرزندتان را تشویق کنید که از پروژه های فروش پیش پاافتاده و ساده شروع کند. برای مثال فروش اسباب بازی های قدیمی، فروش لیمونا و یا فروش کار دستی همگی می توانند نقطه آغاز مناسبی باشند. اجازه دهید که فرزندتان خودش قیمت محصولاتش را تعیین و فرآیند فروش را کنترل کند.

۴) ادبیات مالی را فراموش نکنید

دروسی که در مدارس آموزش داده می شود به ندرت ادبیات مالی را دربر می گیرد اما اگر فرزندتان دانش زیادی در مورد پول و امور مالی نداشته باشد، احتمال موفقیتش در کسب و کار کاهش می یابد. به همین خاطر این وظیفه والدین است که پایه دانش مالی کودک خودرا از سنین پایین تقویت کنند.

شیوه آموزش: ابتدا اجازه دهید که فرزندتان کمی پول دربیاورد، این کسب درآمد می تواند از طریق فروش کالا، انجام خدمتی برای همسایگان یا کمک کردن به شما در کسب و کارتان باشد. سپس به آنها اجازه دهید که پرداخت های خودشان را داشته باشند، سپس آرام آرام با آنها در مورد سرمایه گذاری و اینکه چگونه می توان با سرمایه گذاری امروز، پول بیشتری در آینده داشت، صحبت کنید. همچنین به آنها کمک کنید که حساب بانکی داشته باشند و درآمد خود را بودجه بندی کنند.

۵) بازاریابی، بازاریابی و بازاریابی

آموزش بازاریابی به کودکان باعثخواهد شد تا آنها در آینده بتوانند مشتریان بیشتری را جذب کنند. همانطور که می دانید، بدون مشتری، حتی بزرگترین کسب و کارها نیز شکست خواهند خورد. به همین خاطر درک اهمیت بازاریابی در سنین پایین اهمیت فراوانی دارد.

شیوه آموزش: فرزندتان را تشویق کنید که به شیوه های بازاریابی مانند بیلبوردهای تبلیغاتی، تبلیغات تلویزیونی یا شیوه هایی که شرکت ها برای افزایش فروش به کار می برند، دقت کند. از آنها بپرسید که کدام تبلیغات به نظرشان جذاب می آید و چرا؟ از آنها بخواهید که تبلیغ خودشان را توصیف کنند. مثلا اگر قرار بود آنها برای یک شرکت اسباب بازی فروشی تبلیغ کنند، چه عنوانی را انتخاب می کردند.

۶) مدارس در مورد تعریف شکست اشتباه می کنند

در مدارس همه گمان می کنند که شکست بد است اما در دنیای کارآفرینی، شکست می تواند بسیار مفید باشد اگر درس های آن مورد توجه قرار گیرند. نگرش فرزندتان در مورد شکست را اصلاح کنید و به او اجازه دهید که راه های تازه ای را برای رسیدن به اهدافش انتخاب کند و از اشتباهاتش درس بگیرد. در این صورت فرزندی خواهید داشت که به خوبی از پس دوران سختی برخواهد آمد.

شیوه آموزش: هر زمان که فرزندتان در امری شکست خورد، او را تنبیه نکنید. بلکه با او در مورد عواملی که باعثشکستش شده اند صحبت کنید و با او در این مورد بحثکنید که برای اجتناب از شکست های آینده، باید چه تدابیری بیندیشد. همواره در هر شکستی به دنبال یک درس باشید و فرزندتان را تشویق کنید که هرگز دست از تلاش برندارد.

۷) ارتباطات موثر

بیشتر فرزندان امروز از روابط چهره به چهره پرهیز می کنند چرا که به شبکه های اجتماعی، معاشرت از طریق اینترنت و پیام کوتاه عادت کرده اند اما کسب و کار موفق نیازمند این است که افراد با یکدیگر رو در رو صحبت کنند. به همین خاطر به فرزندتان بیاموزید که روابط رو در رو نه تنها در کسب و کار بلکه در زندگی شخصی نیز برای موفقیت آنها ضروری است.

شیوه آموزش: به فرزندتان بیاموزید که مودب باشد و به دیگران احترام بگذارد. مهمتر اینکه به او بیاموزید که هنگام معاشرت با دیگران در چشم های آنها بنگرد. به او بیاموزید که هنگام صحبت کردنبا تلفن، آرام و واضح صحبت کند. همچنین هنگام نوشتن ایمیل، از آنها بخواهید که جملات خود را کامل بنویسند و ایرادات دستوری نیز نداشته باشند.

۸) هنر بخشنده بودن

اینکه فرزند شما شخصیت خود را از طریق کمک به دیگران ارتقا ببخشد، اهمیت بسیاری دارد. چنین نگرشی به فرزند شما اجازه خواهد داد تا در دورانی که در کسب و کار به موفقیت رسید نیز فروتن باشد و همچنین به آنها یاد خواهد داد که یک کسب و کار موفق تنها برای صاحب آن برکت به همراه نمی آورد.

شیوه آموزش: هنگامی که با فرزند خود در مورد کار صحبت می کنید از او بخواهید که برخی از شیوه های کمک به دیگران را نیز برشمرد. همچنین در مورد سازمان های خیریه با او صحبت کنید و در نهایت از او بخواهید شرح دهد که اگر قرار باشد بخشی از درآمدش را صرف کمک به دیگران کند، آن را در چه راهی هزینه خواهد کرد. با مثال هایی عملی به او نشان دهید که یک کسب و کار موفق باعثبهبود زندگی افراد دیگر نیز خواهد شد.

۹) استقلال، اطمینان می آورد

آیا دوست ندارید که فرزندانی مستقل و موفق داشته باشید؟ البته که دوست دارید. ایجاد نگرش کارآفرینی در فرزند باعثخواهد شد که او در زندگی به خود و موفقیت خودش تکیه کند. ویژگی که رهبران بزرگ از آن بهره مند هستند.

شیوه آموزش: این بار که فرزندتان برای خرید یک اسباب بازی از شما مقداری پول طلب کرد بهترین فرصت است که از او بخواهید که با کمک یک شیوه خلاقانه کمی پول دربیاورد. اگر از حالا فرزند خودرا به خلاقانه اندیشیدن عادت دهید، چشمه کارآفرینی او خیلی زود شروع به جوشیدن خواهد کرد.

۱۰) مزایای رهبری

در مدرسه به کودکان یاد داده می شود که از قوانین اطاعت کنند و همچنین حقایق را یاد بگیرند و به خاطر بسپارند. در واقع در مدارس جای چندانی برای مستقل اندیشیدن باقی نمی ماند. اما کارآفرینی به کودکان می آموزد که خارج از قواعد مرسوم بیندیشند، راه حل های منحصر به فرد بیابند و دیگران را رهبری کنند. اگر بتوانید چنین شیوه ای از اندیشیدن را در فرزند خود نهادینه کنید، او را به رهبری بالقوه تیدیل کرده اید که دیگران از او پیروی می کنند. همچنین ثروت و فرصت های بسیاری نیز در آینده بر سر راه فرزندتان قرار خواهند گرفت.

شیوه آموزش: به فرزندتان این فرصت را بدهید تا در فعالیت هایی که با دوستانش انجام می دهد، رهبری گروه را برعهده بگیرد. فعالیت های ورزشی، فرهنگی، تمرین موسیقی و کسب و کارهای کوچک فرصت مناسبی است تا فرزند شما ایفای نقش رهبری گروه را تمرین کند. همچنین او را تشویق کنید که گاهی در محافل خانوادگی مانند جشن تولدها، سخنرانی کند تا تجربه سخنرانی در میان جمع را پیدا کند.

منبع: خلاقیت