افکارنیوز: شاید از نگاه خیلی ها نشستن پشت رل یک خودروی شاسی بلند، به ظاهر قدرتمند، تک بودن و کلاس آن محدود شود و از لحاظ کارایی بین آن و یک خودروی سدان شهری فرقی قائل نباشند! ولی کیست که نداند اولین فاکتور در خرید یک خودروی شاسی بلند، توجه به ویژگیهای آفرود و قدرت نهان آن در عبور از موانعی است که از عهده هر خودرویی بر نمیآید؟! بر خلاف نگاه اکثر خریداران ایرانی که نهایت کار و فشاری که به خودروی شاسی بلندشان میآورند رفتن به مسافرتهای طولانی است، این محصولات تواناییهای بالقوه زیادی دارند که نمیتوان به راحتی نادیده گرفت.



ضمن اینکه در بین تمامی مدلهای موجود در بازار کشور هم که اکثرا لوکس و تجملاتی محسوب میشوند، خیلی ها قهرمان آفرودرهای دنیا والبته سلطان بیابان را تویوتا لندکروزر میدانند؛ اما چند وقتی میشود که رقیبی هم خانواده که به آن هامر ژاپنی هم میگویند درتورهای بیابانی درحال نشان دادن تواناییهای خودش است. خودرویی با نام Toyota Fj cruiser که چند وقتیست میهمان خیابانهای شهر ما شده و روز به روز بر تعدادش هم افزوده میشود. به همین بهانه نگاهی به داشته ها و نداشته های این تازه وارد SUV در کلاس متوسط می اندازیم.

قلب تپنده

این غول بیشاخ و دم از موتوری شش سیلندر با حجم دقیق ۳۹۵۶ اسب بخار نیرو میگیرد؛ موتوری که میتواند در نهایت ۲۶۸ اسب بخار قدرت را برای عبور از موانع سخت در اختیار شما قرار دهد. در واقع وقتی آن را درحالت قفل نیرو در هر چهار چرخ قرار میدهید، براحتی شیب ۴۰ درجه را پشت سر میگذارید ولی متاسفانه هر چقدر شیب بیشتر شود از توانایی این SUV گردن کلفت کمتر میشود!



خب البته نباید زیاد از آن توقع زیادی هم داشت چرا که در این صورت محصولاتی مثل هامر و لندکروزر که دقیقا برای این کار ساخته شده اند دیگر به چشم نمیآیند اما عکس العمل خودرو در مسیرهای مستقیم هنگام حرکت اولیه بسیار جالب است و در صورت پر کردن گاز، جلوی آن با توجه به وزن حدودی ۱.۹ تنیاش از زمین بلند شده و قدرت موتورش را کاملا به رختان میکشد. ضمن اینکه پشت رل افجی میتوانید سرعت تا ۱۷۷ کیلومتر بر ساعت را تجربه کنید و از شتاب ۷.۶ ثانیه برای رسیدن به ۱۰۰ کیلومتر لذت ببرید.

شکل و شمایل

شاید در نگاه اول این خودرو شبیه یک اسباببازی خوش ساخت در سایز بزرگ باشد ولی نمیتوان برچسب زشت بودن را به آن زد. ظاهر و استایل افجی کروزر و مخصوصا جلوپنجره آن ترکیبی از بدنههامر، لندکروزرهای دهه ۹۰ و البته چراغ و جلوپنجره لندکروزرهای دهه ۶۰ است که درکشورمان بسیار معروف شده بودند. به طور کلی ظاهر و قیافه آن چیزی است که توجه هر بینندهای را در خیابان به سمت خود جلب میکند. چراغهای گرد جلو شاید در نگاه اول در مقابل حجم بدنه خودرو کوچک به نظر برسد ولی به جرات میتوان گفت شاید هر چراغی به غیر این حالت، آنچنان نمیتوانست این SUV را جذاب کند.

در همین بخش جلویی، شیشه بزرگ راننده کاملا توی چشم است و به همراه سپر قدرتمند و چراغهای راهنمای بزرگ، افجی کروزر را منحصر به فرد میکند. در نمای کناری هم جدا از فرم گلگیرها که کاملا فرم کوهستانی و آفرود دارند، دو چیز کاملا به چشم میآید. یکی ظاهر شیشههای جانبی است و دیگری فرم باز شدن درها! آنجا که پنجرههای جانبی کاملا کشیده شده و وضعیت خوشایندی برای سرنشینان جلو ایجاد کرده است؛ ولی متاسفانه این وضعیت برای سرنشینان عقب به یک پنجره مربعی کوچک مثل هواپیما خلاصه شده که شاید در طول سفرهای طولانی مدت روی اعصابشان برود. ضمن اینکه برخلاف اکثر خودروهای امروزی، درهای این خودرو مثل یک لیموزین از وسط باز میشود. یعنی لولاها بیشترین فاصله را ازیکدیگر دارند و با باز شدن در اصلی، میتوان با همان دستگیره در را برای سرنشینان عقب هم باز کرد.



البته یکی از مسائلی که میتواند جزو نکات منفی محسوب شود این است که برای ورود سرنشین عقبی به داخل کابین، باید در جلو به همراه کمربند ایمنی سرنشین جلو باز شود! در نمای پشت هم با طراحی نامتعارفی روبه رو هستیم به خصوص در فرم چراغها که باز هم مثل چراغهای جلو کوچک در نظر گرفته شده ولی روی گلگیر عقب کاملا برجسته هستند. چرخ زاپاس هم کاملا در وسط این بخش قرار گرفته که با توجه به ابعاد شیشه عقب میتواند دید را محدود کند. البته نباید فراموش کرد که جدا از المانهای ظاهری مخصوص افجی کروزر، نوع رنگبندی آن هم در جذابیتش بی تاثیر نیست. این رنگبندی که همواره از دو رنگ مخالف تشکیل شده باعثمیشود مشتریان برای خرید مدل مناسب سلیقه شان، دست بازتری داشته باشند.

فضای داخلی

در داخل کابین و در ردیف جلو با وجود صندلیهای نرم و اسپورت که به خوبی بدن را درخود میگیرند، تسلط خوبی روی فرمان به شدت نرم آن خواهید داشت. البته رانندگی با چنین خودرویی که دید جلو و اطراف واقعا بدی داشته و داشبورد آن هم بلند است برای افراد کوتاه قد میتواند تجربه بدی باشد.



ردیف عقب هم برای سه سرنشین با قد متوسط مناسب بوده و جای پا تا صندلی جلو دقیقا مماس است ولی اگر راننده تصمیم بگیرد کمیراحت بنشیند برای سرنشین عقبی بهترین حالت چهار زانو نشستن است؛ ضمن اینکه پنجره کوچک عقب هم نمیتواند خوشایند او باشد. فضای بار عقب هم آنچنان بزرگ و مخصوص یک سفر جانانه نیست و نباید آنچنان به فکر سفر پر و پیمان بود، ولی به طور کلی فضای داخلی اتاق آن با تمام آرامشی که دارد به دلیل سقف کوتاه و حجم جعبهای و استفاده از قطعات عضلانی شکل زمخت مثل دستگیره لوله شکل درها، فرمان گوشتی، کنسول کاملا مربع مستطیلی شما را یاد هامر H۳ میاندازد؛ با این تفاوت که کم بودن دید در اطراف به دلیل ارتفاع و طول کم پنجرههای چپ و راست درهر دو ردیف تا حدود زیادی جسارت مانور کردن را در تجربه های اول رانندگی که با این خودرو خواهید داشت از شما میگیرد. ولی باز میتوان به آپشنی که روی داشبورد جا خوش کرده هم مطمئن بود که با روشن شدن خودرو، نویگیشن، انحراف سنج و قطب نما را به کمکتان می آورد.

بالاخره؟

با خرید افجی کروزر، شما با حدود ۱۱۲ میلیون تومان میتوانید تجربه یک آفرود سواری بینظیر را داشته باشید ولی از بعد اقتصادی نمیتوان آن را زیاد فوقالعاده تصور کرد. در کل حس سواری آن کاملا متفاوت و یک تجربه جدید بوده و همه چیز ازطراحی، فضا و سواری و… غیرمعمول و البته جذاب است که دقیقا وجه تمایزآن با لندکروزر محسوب میشود.



البته با توجه به نزدیک بودن رنج قیمتی، میتوان لندکروزر را جادارتر، نرمتر، قابل استفادهتر در شهر و کوهستان با آپشنها و امکانات بیشتری دانست که خب افجی برخلاف این موارد عمل کرده و یک SUV مناسب آفرود برای سپری کردن یک روز پرهیجان با دوستان درخارج از شهر است. در کل تولید این خودروی منحصر به فرد نشان میدهد که تویوتا به راحتی میتواند با جرات و اعتماد به نفس تمام وارد پروسه تولید یک خودروی تازه شود که میتواند در آفرود باز هم بدرخشد.

منبع: هفت صبح