به گزارش افکارنیوز، سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس نوشت: این کتاب مقدس برای مسلمانان را به شهر بولغار منتقل میکنند که در قرن دهم مذهب رسمی آن، اسلام نامیده شد. در آن زمان در اراضی تاتارستان کنونی کشور قرون وسطی بولغارهای ولگا قرار داشت.

کشور بولغارهای ولگا از قرن دهم تا سیزدهم وجود داشت. در این دوره استادکاران جواهر ساز، سنگ تراشان و چرم سازان و آهنگران بولغار از شهرت و آوازه زیادی برخوردار بودند. زیور آلات، پوست و عسل و زره های زنجیری ساخت بولغار در کشورهای زیادی مشهور و از تقاضای زیادی در آنجا برخوردار بودند. تاجران بولغاری به تجارت بزرگی با کشورهای زیاد اروپا و آسیا می پرداختند. به نوبه خود، تاجران از چین و بغداد و دمشق و اسپانیا برای شرکت در بازار مکاره سالانه در بولغار به آنجا می آمدند. تعداد زیادی از بازرگانان خارجی از شهرک ها و خیابانهای خاص خود برخوردار بودند.



در زمان حاضر بولغار شهری با یادبودهای تاریخی زیاد است. کتاب قرآنی که نامش وارد کتاب رکوردهای گینس شده است یک زیور دیگر این شهر خواهد شد. قرآن یک و نیم در دو متری دارای ۶۳۲ صفحه و به وزن ۸۰۰ کیلوست. برگ های این کتاب مقدس برای مسلمانان از کاغذ اسکاتلندی تهیه شده و برای تزیین جلد های آن از یشم، مالاخیت و سنگ های نیمه قیمتی و نخ های طلا ونقره استفاده شده است.





قرآن دو متری بطور موقت در سالن طبقه اول مسجد قل شریف در کرملین قازان قرار داشت. قبل از آنکه این کتاب مقدس برای مسلمانان به بولغار برده شود، شخصیتهای مذهبی تاتارستان ختم قرآن را به انجام می رسانند، یعنی آن را از اول تا به آخر می خوانند. درست کردن بزرگترین قرآن جهان یک پروژه مشترک کشور، عرصه تجاری و سازمان های مذهبی و جامعه با سرمایه حدود ۱۶۰ میلیون دلار بود.