چند درصدمردان لوازم آرایش مصرف می کنند؟

به گزارش افکارنیوز مجيد ابهري در گفتوگو با ایسنا، اظهار كرد: متاسفانه ۷ درصد از پسران و مردان از لوازم آرايشي استفاده ميكنند، اين در حالي است كه حتي بعضي از لوازم بهداشتي مانند كرم، ژل مو و اسپريهاي خوش بو كننده جزو لوازم آرايشي به حساب نميآيند و منظور ريمل، كرم پودر و ... است.

افزایش مصرف لوازم آرایشی مادران و بالا رفتن مصرف شیرخشک فرزندان آنها

این پژوهشگر آسیب‌های اجتماعی، بیان کرد: در یک پژوهش میدانی که در طول ۵ سال توسط گروه آسیب شناسی اجتماعی بنیاد علوم رفتاری با مشارکت گروه اجتماعی مرکز مطالعات استراتژیک آریا انجام شد، پژوهشگران دریافتند که ارتباط منطقی بین افزایش مصرف لوازم آرایشی مادران و بالا رفتن مصرف شیرخشک برای فرزندان آنها وجود دارد.

مصرف افراطی لوازم آرایشی زنان را از وظایف مادری و همسری‌ باز می‌دارد

وی افزود: هرچه زنان جامعه به سوی مصرف افراطی لوازم آرایشی حرکت کنند از وظایف مادری و همسری‌شان فاصله می‌گیرند و مادرانی که زمان زیادی را برای آراستن ظاهر خود صرف می‌کنند به طور عمدی و ارادی از رسیدگی به نوزاد خود سر باز می‌زنند.

ارتباط مصرف لوازم آرایشی با سرطان‌های زنانه و بیماری‌های نوپدید

ابهری با اشاره به اینکه ۷۵ درصد از لوازم آرایشی موجود در کشور تقلبی بوده و کپی سازی می‌شوند، اظهار کرد: حتی اگر لوازم آرایشی مصرفی اصل باشند و اگر هر زن به طور متوسط روزانه یک بار آرایش کند در طول یکسال ۵/۲ کیلوگرم مواد شیمیایی از جمله اکسید آهن، جیوه، سرب و … را وارد بدن خود می‌کند که باعثبروز سرطان‌های زنانه، ریزش مو، مشکلات عصبی و پوستی و بیماریهای نوپدید می‌شود.

استفاده‌ غیر متعارف از لوازم آرایشی بیانگر یک ناهنجاری روانی است

وی استفاده‌های غیر متعارف از لوازم آرایشی در جامعه را بیانگر یک ناهنجاری روانی به نام «سندروم هیسترویونیک» یا «عقده‌ ی خود نمایشی» دانست و اظهار کرد: فرد با استفاده از این ابزار در صدد جلب توجه جنس مخالف است.

این رفتار شناس و آسیب شناس اجتماعی الگوبرداری از رفتارهای گروه‌‌های مرجع مانند چهره‌های معروف، تبلیغات گسترده ماهواره‌ای، فیلم‌ها و سریال‌های بدآموز توسط آنها، رقابت‌های رفتاری منفی بین دختران و زنان جوان و قرار گرفتن در موضع لجاجت با قوانین اجتماعی در میان بعضی دختران را به عنوان علل اصلی افراط در استفاده از لوازم آرایشی ذکر کرد.

ابهری سن استفاده از لوازم آرایشی در کشورهای اروپایی را از ۵۰ سال به بالا دانست و در ادامه گفت: بعضی از مادران به اشتباه تصور می‌کنند اگر لوازم آرایشی را در اختیار دختران کم سن خود بگذارند از سرکوب‌های روانی آنها جلوگیری می‌کنند در حالی که از نگاه رفتار شناسی این تصور ذهنی غلط است و فقط باعثآشنایی زودرس و مصرف بی هنگام لوازم آرایشی می‌‌شود.

وي در پايان فعاليتهاي سلبي و چكشي را به عنوان عوامل بازدارنده موثر ندانست و تصريح كرد: تنها فعاليتهاي فرهنگي از طريق نهادهاي مسئول مانند خانواده، آموزش و پرورش، رسانههاي صوتي و تصويري و گروههاي مرجع رفتاري آنهم با فرهنگ سازي و اطلاع رساني درباره مضرات و خطرات استفاده از لوازم آرايشي ثمربخش خواهد بود.