تهدید غرب برای تحریم کیتهای انتقال خون

به گزارش افکارنیوز مصطفی قانعی در گفتوگو با فارس اظهار داشت: با دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای همکاری با شرکت صا ایران قرارداد بستیم تا با همکاری یکدیگر تیوب دستگاههای سیتیاسکن را تولید کنند، چرا که ما سالانه یکصد میلیون دلار برای واردات تیوب سیتی اسکن هزینه میکنیم.

وی ادامه داد: صنعت دفاعی ما به جایی رسیده که می‌تواند این تیوب‌ها را تولید کند و امیدواریم تا سال آینده در صورتی که تست بالینی و تست‌های دیگر موفق باشد دستاورد خوبی را در این زمینه داشته باشیم.

قانعی در خصوص تولید سایر تجهیزات پزشکی در داخل کشور گفت: کشورهای خارجی ما را تهدید کردند که کیت آزمایشگاهی به ما نخواهند فروخت که در این صورت سازمان انتقال خون دچار مشکل می‌شد.

معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: در این راستا کیت‌های آزمایشگاهی تا حدی در انستیتو پاستور ساخته شده و توانسته‌ایم چند مجوز را بگیریم و امید آن است که تا پایان امسال استاندارد اروپا را هم بگیریم.

رئیس انستیتو پاستور اضافه کرد: به دلیل میزان حساسیت و دقت در سازمان انتقال خون کیت‌های تولید داخل حتماً باید استاندارد اروپا را هم اخذ کند ولی برای جامعه آزمایشگاهی نیازی به کیت‌هایی با استاندارد اروپا نیست و اگر آزمایشگاه مرجع وزارت بهداشت کیت‌ها را تأیید کند کافی است.

وی گفت: آمادگی خود را رسماً به سازمان انتقال خون برای تولید کیتهای آزمایشگاهی اعلام کردهایم.