۶ علت عجیب بروز آکنه

افکارنیوز: همه ما با جوشها مشكل داریم، این مهمانهای ناخوانده به خصوص در صورت میتواند همه و البته بیشتر خانمها را ناراحت و نگران كند، در بیشتر مواقع علت پیدایش جوشهای روی پوستمان را نمیدانیم در اینجا ۶مورد عجیب ورود این مهمانان ناخوشایند را به پوستتان توضیح میدهیم

خب، خیلی راحت می‌توانید بگویید این هفته پراز اضطراب بوده و این چند جوشی که زده‌اید ناشی از همین استرس و اضطراب‌ها بوده است، اما واقعیت این است که شما روزانه با صدها عامل برخورد می‌کنید که می‌تواند علت بروز مشکل پوستی و بروز جوش در شما باشد. دکتر فرانچسکا فوسکو، متخصص پوست و عضو گروه پزشکان کالج سانتاسونیکا می‌گوید: «آکنه جزو حالات مولتی فاکتوریال است؛ یعنی چند فاکتور مختلف در آن نقش دارد. ما در این مطلب به شما چند مورد را می‌گوییم که بدون اینکه شما بدانید باعثبروز آکنه در پوست شما می‌شود.»

قرص‌های آکنه
داروهای شما


شاید یکی از اولین جاهایی که پس از بروز آکنه در پوست‌تان باید آن را به عنوان علت در نظر بگیرید، جعبه داروهایتان باشد. استروئیدها که در بسیاری از داروها وجود دارند، چه به صورت تجویز موضعی چه به صورت تجویز کلی و سیستمیک، یکی از اصلی‌ترین متهمان این مسئله هستند. یکی از شایع‌ترین داروهای مصرفی به خصوص در سنین بالا پودنیزولول(پودنیزونون) است که یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز آکنه در پوست به شمار می‌آید. پودنیزولول برای مواردی مثل آلرژی‌ها، دردهای مفصلی و آرتریت روماتوئید تجویز می‌شود. حتی پمادهای جلدی که احتیاجی به نسخه ندارند مثل هیدروکورتیزون هم می‌توانند باعثبروز جوش در صورت شما شوند. دکتر فوسکو می‌گوید: «اگر پمادهای پوستی کورتون‌‌دار بیش از حد مصرف شوند پوست را مستعد ابتلا به آکنه می‌کنند.»

داروی دیگری که مشابه این حالت را ایجاد می‌کند داروی لیتیوم است که معمولا به فرم لیتیوم کلراید به افراد دارای مشکلات روحی، دارای توهم و با نشانه‌های سایکوز داده می‌شود. داروهای یددار هم گروه دیگری هستند که می‌توانند باعثبروز جوش روی صورت شوند.

دکتر آلفرد پار، از مرکز بیمارستانی سنت جوزف در کلرادو می‌گوید که در میان تمام مراجعان به این مرکز طی ۵سال اخیر بیشترین علت رخ دادن آکنه پوستی به دلیل مصرف دارو ناشی از مصرف داروهای ضدبارداری خوراکی است. این قرص‌ها باتغییر وضعیت هورمون‌های بدن زنان آنها را مستعد ابتلا به جوش و آکنه می‌کنند.

نکته مهم این است که اگر مصرف دارویی را شروع کردید یا به مصرف دارویی پایان دادید و سپس دچار آکنه شدید، به این احتمال فکر کنید که مشکل شما ناشی از قرص‌هایتان بوده است.


فرچه شما ممکن است دشمن زیبایی‌تان باشد
لوازم آرایشی معمول شما


عوامل ایجادکننده جوش و آکنه ممکن است در لوازم آرایشی شما پنهان شده باشند. آکنه ممکن است توسط کرم‌های موضعی، ‌ لوسیون‌ها و لوازم آرایشی ایجاد شود.

معمولا این نوع آکنه در صورت، گردن و محل رویش‌ موها رخ می‌دهد و آن را «آکنه کاسموتیکا» می‌نامند. اگر در محل استفاده از لوازم آرایشی با محصولات آرایشی و بهداشتی خود دچار مشکل جوش یا آکنه شدید باید به این احتمال فکر کنید.

این را هم یادتان باشد که اگر روغن‌ها یا کرم‌های مخصوص به موی خود می‌زنید و با آن می‌خوابید، ممکن است دچار «مشکل بالش» شوید؛ یعنی بالش شما با این مواد آلوده شده و سپس صورت شما به بالش مالیده می‌شود و در نتیجه این مواد با پوست شما در تماس مستقیم قرار می‌گیرند، در نتیجه حواستان باشد که هیچگاه با مویی که ترکیبات بهداشتی یا آرایشی یا نرم‌کننده در آن است به تختخواب نروید. یکی از مهم‌ترین عوامل ایجادکننده جوش‌ها، فرچه آرایشی است که می‌تواند باکتری، ویروس و سایر عوامل بیماری‌زا را در خود نگه دارد و به صورت شما انتقال دهد. در واقع فرچه‌ها نوع خاصی از آکنه عفونی را که قولیکولایتس نامیده می‌شود رقم می‌زند. حداقل هفته‌ای یک‌بار فرچه آرایشی خودتان را تمیز و ضدعفونی کنید.


صحبت کردن باعثمی‌شود جوش بزنید
تلفن‌همراه شما


احتمالا می‌دانید که دستگاه‌های تلفن‌همراه محبوب شما یکی از آلوده‌ترین وسایلی است که روزانه با آن تماس دارید. تلفن‌های همراه همیشه پر از آلودگی و میکروب‌های مختلف هستند و به دلیل تماس آنها با صورت و گونه و اطراف دهان یکی از اصلی‌ترین علت‌های بروز جوش هستند. بهترین کار این است که برای دور ماندن از انتقال میکروب‌ها، هر روز، بله درست خواندید، هر روز صفحه و قاب تلفن همراه‌تان را با مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص و پنبه یا با پنبه الکل تمیز کنید. البته حتما این را هم می‌دانید که تمیز کردن صورت به طور روزانه و حتی چند بار در روز هم بسیار مهم است.


وقتی در سالن ورزش جوش
وسایل ورزشی


ورزش کردن همیشه و همه جا برای شما مفید است اما این را بدانید که ورزش کردن می‌تواند باعثبروز جوش و آکنه در صورت شما شود، البته نه به‌طور مستقیم بلکه به صورت غیرمستقیم، در واقع اگر شما روی پارچه، کف پارکت یا روی تخته‌های مخصوص ورزش می‌کنید و سر و صورت‌تان با این وسایل تماس پیدا می‌کند واکنش‌های حساسیتی نسبت به آنها یا انتقال باکتری از طریق آنها می‌تواند باعثبروز شرایط مسئله برای بروز آکنه شود. حتی لباس‌های مخصوص ورزش کردن‌تان مثلا هدبند یا حوله هم در صورتی که از جنس مناسب نباشند و کاملا تمیز نشوند، می‌توانند برای شما ایجاد مشکل کنند. اگر پس از جلسات ورزش پوست‌تان قرمز و ملتهب می‌شود و احساس خارش می‌کنید این قضیه را جدی بگیرید.


صورتت را لمس نکن
لمس صورت


این علت بسیار شایع و بسیار آشناست. خیلی از ما به طور عادتی به پوست صورت‌مان دست می‌کشیم و اگر ضایعه‌ای مثلا یک جوش پیدا کنیم آن را دستکاری می‌کنیم. حتی برخی افراد، وسواس بیمارگونه در این کار دارند و ممکن است ساعت‌ها به این کار مشغول شوند و این می‌تواند وضعیت پوست‌شان را وخیم کند. حتی اگر دست‌های خود را شسته‌اید و ضدعفونی کرده‌اید هم صورت‌تان را دستکاری نکنید. دکتر پار در این‌باره می‌گوید: «لمس کردن، پوست را حساس می‌کند و دستکاری کردن به پوست آسیب می‌رساند. اگر این حالت ادامه یابد پوست چرب می‌شود، در واقع یک سه‌گانه لازم برای ایجاد جوش‌ها را فراهم آورده‌اید؛ میکروب‌ها و باکتری‌ها، التهاب و حساسیت و افزایش میزان چربی پوستی…»

برخی متخصصان پوست می‌گویند که ترکاندن جوش‌ها باعثافزایش تعداد آنها یا وخیم‌شدن حالت آنها نمی‌شود اما دکتر پار خلاف این نظر را دارد: «تمام مطالعات نشان داده، دستکاری کردن پوست، از هر نوعی که باشد آن را مستعد ابتلا به آکنه می‌کند. شاید فکر کنید که ترکاندن پوست یعنی دستکاری کردن ضایعه‌ای که خارج از پوست است اما واقعیت این است که شما با این کار پوست‌تان را تحریک می‌کنید و آزار می‌دهید.»


یک‌ باور غلط رایج
خمیردندان


یک باور عمومی وجود دارد و آن هم این است که گذاشتن خمیردندان روی محل پوست حساس و دارای آکنه می‌تواند باعثبهبود آن ناحیه و عدم گسترش حالت حساسیت، التهاب و آکنه شود.

اما باید بدانید كه برخی از خمیردندانها نهتنها بهبودبخش نیستند بلكه برعكس میتوانند باعث بروز آكنه و جوش شوند. این حالت مشابه آكنه در یكسوم پایین صورت پری اورال درماتین است و ممكن است به مدت طولانی باقی بماند. این را هم بدانید كه موادی مثل فلوراید و سایر سفیدكنندههای معمول خمیردندانها و تركیباتی مثل پیروفسفاتها همگی روی پوست صورت حالت تخریبی دارند. دكتر فوسكو میگوید: این مواد میتوانند لایه محافظ روی پوست را بردارند یا بسوزانند و باعث التهاب و بروز ضایعه در پوست شوند.