برای مقابله با آکنه چه بخوریم؟

به گزارش افکارنیوز به نقل از تبیان، امان از این آکنههای مزاحم روی صورت! اگر شما هم آکنه دارید باید بدانید خیلی از جوانها و بزرگسالان از مشکل آکنه و جوشهای صورت رنج میبرند. سوال اینجاست سر و کله این جوشهای مزاحم از کجا پیدا میشود؟ آیا غذایی که میخوریم ارتباطی با تشدید و یا کاهش آکنه دارد؟ چه غذاهایی باعث تشدید و چه چیزهای باعث کاهش آکنه میشود؟

به عقیده‌ بسیاری از محققان تغذیه نقش چندانی در بروز و تشدید آکنه ندارد و این مشکل بیشتر جنبه‌ هورمونی دارد؛ در این مطلب قصد داریم دقیق‌تر به این سۆالات پاسخ دهیم. با ما همراه باشید.

آیا ارتباطی بین تغذیه و آکنه وجود دارد؟

خیلی سخت است که بگوییم تغذیه ارتباط مستقیمی روی آکنه دارد، البته خیلی از ما با رؤیت اولین آکنه و جوش روی صورتمان دنبال مقصر می‌گردیم و دست آخر آن را به خوراکی که شب قبل خورده‌ایم نسبت می‌دهیم، معمولاً هم خوراکی‌هایی مانند شکلات را مقصر می‌دانیم.

برخی از متخصصان معتقدند که مواد غذایی سرشار از قند می‌تواند یکی از عوامل ایجاد کننده‌ جوش باشد، اما با این حال اکثر پژوهش‌های انجام شده نشان می‌دهد تغذیه نمی‌تواند عاملی برای جوش زدن باشد.

ارتباط بین تغذیه و آکنه براساس نتایج یک پژوهش علمی

دانشمندان به فرض این که تغذیه و مواد غذایی می‌تواند باعثپیدایش آکنه شود بررسی‌هایی انجام دادند، حتی با این فرضیه هم مشخص شد مواد غذایی مثل شکلات یا آب نبات باعثآکنه نمی‌شود، بلکه غلات غذایی که بیش از حد تصفیه می‌شوند می‌توانند عاملی برای جوش باشند.

محققان احتمال می‌دهند محصولات غذایی تولید شده از غلات تصفیه شده باعثتشدید یا بروز آکنه در جوانان اروپایی می‌شود، البته توجه داشته باشید که نباید به این بهانه محصولات تهیه شده از غلات را از برنامه‌ غذایی حذف کرد زیرا برای بدن لازم هستند، تنهای کاری که باید کرد این است که از محصولات غذایی کمتر تصفیه شده استفاده کنیم.

نتایج پژوهش‌های علمی که هر گونه ارتباطی بین تغذیه و آکنه را رد می‌کند، موضوع تغذیه و آکنه از آن دسته موضوعاتی است که همیشه در حال تحقیق و بررسی است، نتایج یک پژوهش علمی نشان می‌دهد که تغذیه نقشی در پیدایش آکنه ندارد، نتایج این پژوهش که روی ۴۳ نفر انجام شد نشان می‌دهد داشتن یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین که در عین حال گلوسید کمی در آن وجود داشته باشد می‌تواند به درمان آکنه کمک کند، اما مواد غذایی نقش چندانی در بروز و تشدید آکنه ها ندارند، آکنه عوامل دیگری دارد مثل مشکلات هورمونی.

ارتباط میوه و سبزیجات با آکنه

در پژوهش دیگری که به همین منظور انجام گرفت افراد بین ۱۰ تا ۵۴ سال حضور داشتند، نیمی از این شرکت‌کننده‌ها از آکنه رنج می‌بردند و نیمی دیگر پوستی بدون آکنه و جوش داشتند.

همه‌ شرکت کننده‌ها به پرسشنامه‌های مربوط به تغذیه‌شان پاسخ دادند، اینکه در روز چند وعده‌ غذایی دارند؟ میان وعده چه می‌خورند؟ نوع مواد غذایی که مصرف می‌کنند چیست؟ میزان مصرفشان چقدر است؟ چه نوشیدنی‌هایی مصرف می‌کنند و غیره.

نتایج بررسی‌ها نشان داد میزان آکنه در بین افرادی که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند بیشتر است، از طرف دیگر محققان متوجه شدند که افرادی که دچار آکنه بودند در بین وعده های غذایی به جای مصرف میان‌وعده‌های سالم، هله‌هوله مصرف کرده‌اند.

واقعیت این است افرادی که قربانی آکنه‌اند افرادی هستند که نسبت به دیگران تغذیه نامناسبی دارند، آکنه حاصل التهاب موضعی است، میوه و سبزیجات نیز واکنش‌های التهابی را کاهش می‌دهند، توصیه‌ متخصصان به جوانان و نوجوانان این است که تا می‌توانند میوه و سبزیجات را وارد برنامه‌ غذایی خود کرده، مصرف هله‌هوله‌ها را کنار بگذارند و تغذیهی سالمی داشته باشند.

برای مقابله با آکنه چه بخوریم؟

محققان معتقدند که ویتامین‌های گروه B و به خصوص ویتامین B۶ نقش مهمی در کاهش تولید بیش از حد سبوم دارد، اگر چه نمی‌توان ادعا کرد با خوردن یک ماده‌ غذایی معجزه می‌شود و تمام آکنه‌ها محو می‌شوند اما با این حال برخی از خوراکی‌ها می‌تواند با آکنه مقابله کرده و وضعیت پوست را بهتر کند:

- سویا(شیر سویا)

- موز، آجیل، پرتقال

- سیب زمینی، اسفناج، کلم‌ها

- کاکائو

- نان کامل(سبوس دار) مصرف نان‌های سبوس دار را به نان‌های تهیه شده از آرد سفید ترجیح دهید.

- مصرف برنج و گندم سبوس دار را در الویت قرار