به گزارش افکارنیوز به نقل از جام جم آنلاين، اين روزها تا دلتان بخواهد موسسات و انجمنهاي مختلفي به پيشواز جمعآوري فطريهها رفتهاند و امسال هم سطح بسياري از معابر شهرها، مملو از صندوقهاي جمعآوري فطريه شده است؛ صندوقهايي كه نه بر دخلش نظارت ميشود و نه بر خرجش.

اگرچه نیت بسیاری از این انجمن‌های خیریه برای جمع‌آوری فطریه، انساندوستانه است، ‌اما نمی‌توان کتمان کرد که برخی موسسات از این فطریه‌ها سوء‌استفاده می‌کنند و مبالغ جمع‌آوری شده از صندوق‌های فطریه را به دست نیازمندان واقعی نمی‌رسانند.

موضوع نظارت بر فعالیت انجمن‌های خیریه، بحثتازه‌ای نیست و کارشناسان حوزه اجتماعی بارها نسبت به لزوم نظارت جدی بر فعالیت این‌گونه موسسات هشدار داده‌اند؛ بخصوص در مناسبت‌های مذهبی مانند عید فطر که مردم ایران برای انجام فرایض دینی خود، نذورات و وجوهات شرعی را برای اهدا به نیازمندان مهیا می‌کنند، حضور پررنگ برخی از موسسات سودجو موجب می‌شود که بخشی از فطریه‌های جمع‌آوری شده به دست نیازمندان واقعی نرسد.

صندوق‌های بی‌شمار

فطریه یکی از احکام فروع دین اسلام به حساب می‌آید که مطابق فقه شیعه، ‌اگر فردی خودش فقیر نباشد، باید فطریه‌اش را از غروب آفتاب شب عید فطر تا ظهر روز عید، به دست فرد نیازمند برساند.

اما با وجود رواج زندگی‌های شهری و ماشینی، برخی از مردم حتی با همسایگان دیوار به دیوار خود هم ارتباط چندانی ندارند و در این شرایط برای آنها دشوار است که بخواهند فرد نیازمندی را برای پرداخت فطریه پیدا کنند.

وجود چنین شرایطی باعثشده است که برخی از مردم فطریه خود را درون صندوق‌های فطریه موجود در سطح شهر بیندازند، اما در بسیاری از موارد معلوم نیست که مسوول این صندوق‌ها چه کسی یا چه گروهی است یا مبالغ فطریه‌های جمع‌آوری شده در چه راهی مصرف می‌شود؟

حسین نبی‌لو، دبیر ستاد زکات کشور در این باره به جام‌جم می‌گوید: اغلب فقها بر این باور هستند تا زمانی که نیازمندی در شهر محل زندگی ما زندگی می‌کند، باید حتما فطریه را به آن فرد فقیر بدهیم و با وجود آن که امروزه در همه شهرها نیازمند وجود دارد، بنابراین می‌توانیم فطریه‌مان را به فقرای شهرمان بدهیم.

وی با اشاره به اهمیت پرداخت فطریه در فقه شیعه تاکید می‌کند: تا زمانی که فرد فقیری در جمع خویشاوندان ما باشد، باید فطریه را به آن فرد فقیر پرداخت کنیم و در غیر این صورت ‌باید فطریه را به همسایه فقیر خود بدهیم؛ اگر باز هم قادر به انجام این کار نبودیم، باید فطریه را به مسجد محل یا امام‌جماعت مسجد تحویل دهیم تا او بتواند این فطریه را به فقرای محل برساند.

نبی‌لو با اشاره به وجود سودجویی برخی افراد و گروه‌ها از صندوق‌های فطریه اظهار می‌کند: برای جلوگیری از سوء‌استفاده‌های احتمالی، ‌ مردم از طریق همین سه شیوه به پرداخت فطریه اقدام کنند، ‌زیرا ممکن است در غیر این صورت از فطریه‌ها سوء‌استفاده شود؛ حتی اگر نتوانستند فطریه‌هایشان را به مسجد محل بدهند، ‌ می‌توانند فطریه‌ها را به همان مسجدی تحویل دهند که در آن نماز عید فطرشان را برگزار می‌کنند.

فطریه برای ساخت مدرسه و مسجد نیست

بسیاری از مردم گمان می‌کنند که می‌توانند فطریه خود را در هر امر خیری که پیش می‌آید، مصرف کنند و حتی گاه برخی انجمن‌ها اعلام می‌کنند که مثلا برای تجهیز ساختمان انجمن خیریه و مواردی از این دست، نیاز به فطریه‌های مردم دارند، اما دبیر ستاد زکات کشور در این درباره می‌گوید: اکثر فقها می‌گویند تا زمانی که در شهری فقیر وجود دارد، حتی پرداخت فطریه برای ساخت مسجد و مدرسه هم جایز نیست.

وی با بیان این‌که فطریه مثل زکات است، تاکید می‌کند: تا وقتی که فقیر هست، فطریه فقط به فرد فقیر می‌رسد؛ به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم که مردم فطریه‌شان را خودشان به طور مستقیم به دست افراد فقیری که می‌شناسند، برسانند.

امکان پرداخت فطریه به زلزله‌زدگان

نبی‌لو با اشاره به مشکلات اخیر زلزله‌زدگان آذربایجان شرقی‌ عنوان می‌کند: برخی از مراجع تقلید مثل آیت‌الله مکارم‌شیرازی و آیت‌الله صافی گلپایگانی، اجازه مصرف فطریه‌ها در راه کمک به زلزله‌زدگان اخیر کشورمان را صادر کرده‌اند.

وی می‌افزاید: البته فقط افرادی که از این مراجع دینی تقلید می‌کنند می‌توانند فطریه‌های خود را به زلزله‌زدگان اعطا کنند و در غیر این صورت باید به فتوای مرجع تقلیدشان عمل کنند.

فطریه امسال چقدر است؟

دفتر آیت‌الله سیستانی اعلام کرد که میزان زکات فطریه برای هر نفر سه کیلوگرم گندم است که مبلغ ریالی آن برابر است با حداقل ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره(یک مد طعام) ۷۵۰ گرم نان، آرد یا ماکارونی است که معادل ریالی آن ده هزار ریال برابر با یکهزار تومان است.

همچنین دفتر آیت‌الله‌ حسین وحید خراسانی نیز اعلام کرد میزان زکات فطریه ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره(یک مد طعام) ۷۵۰ گرم گندم است که معادل ریالی آن برابر است با ۱۰ هزار ریال برابر با یکهزار تومان.

دفتر آیت‌الله نوری همدانی نیز میزان فطریه را ۲۵۰۰ تومان و میزان کفاره(یک مد طعام) را ۷۰۰ تومان اعلام کرد. همچنین دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرد که اگر قوت غالب مومنین و روزه‌داران گندم باشد، ‌باید به ازای هر نفر مبلغ ۲۵۰۰ تومان به عنوان زکات فطریه پرداخت کنند و میزان فطریه افرادی که قوت غالب آنان برنج باشد، مبلغ ۷۰۰۰ تومان است.

شاید دوشنبه عید فطر باشد

این روزها در حالی آخرین لحظات حضور در ماه مهمانی خدا را پشت سر می‌گذاریم و به استقبال عید سعید فطر می‌رویم که عده‌ای از رصدگران برای رویت هلال ماه شوال آماده می‌شوند.

هر سال از آنجا که در تقویم قمری این احتمال وجود دارد که سه ماه قمری متوالی ۲۹ روزه یا چهار ماه قمری متوالی ۳۰ روزه باشد بحثاستهلال و رویت ماه شوال در روزهای آخر ماه رمضان مطرح می‌شود.

آن‌طور که در وب‌سایت ستاد استهلال آمده، به احتمال ۷۰ درصد روز دوشنبه عید است و رمضان امسال ۳۰ روزه خواهد بود.

تفسیر نمودارها و آمار و ارقام منتشر شده نشان می‌دهد زمان مقارنه ماه و خورشید، ساعت ۲۰ و ۲۶ دقیقه روز جمعه ۲۷ مرداد است.

به این ترتیب با توجه به پارامترهای نجومی امکان مشاهده هلال ماه در شامگاه شنبه بیست‌وهشتم مرداد در کشور ما چه با چشم غیرمسلح و چه با استفاده از ابزار اپتیکی مانند تلسکوپ و دوربین وجود نخواهد داشت.

گفته می‌شود ممکن است در این تاریخ پس از اذان ظهر بتوان هلال را در آسمان روز و با استفاده از تلسکوپ مشاهده کرد.

اما آنچه به اعتقاد کارشناسان ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری بدیهی است، این‌که در شامگاه یکشنبه ۲۹ مرداد، هلال ماه پس از غروب خورشید در صورت مساعد بودن شرایط جوی با چشم غیرمسلح بسادگی مشاهده می‌شود و بنابراین احتمال این‌که یکشنبه اول شوال و عید فطر باشد تنها ۳۰ درصد است.

نقشههاي نجومي نيز نشان ميدهد كه غروب شنبه ديدن ماه در منطقه ما غيرممكن خواهد بود، اما با اين حال باز هم از شنبه ۱۰ گروه استهلال به نقاط مختلف استان تهران و ۱۰ تا ۱۲ گروه نيز به استانهاي غربي كشور اعزامميشوند تا به دنبال ماه نوي شوال بگردند.