هزینه سرسام آور آرایشگاه مردانه در ایران

به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، در گذشته اگر سبیلهای چرب شده و ریشهای پر پشت، برای مردان افتخار و ارزش محسوب میشدند، این روزها ریش ستارهای و موی خامهای جای آنها را پر کرده اند.

یکی دو روز پیش، آماری از مصرف لوازم آرایشی در میان مردم اعلام شد که غافلگیر کننده بود. این آمارها نشان می‌داد که ۷درصد از پسران ایرانی از لوازم آرایشی استفاده می‌کنند که صرفا زنانه هستند.

یعنی ریمل، کرم پودر و رنگ‌های گریم که اگر به این لوازم، کرم، ژل مو و اسپری‌های خوشبوکننده را هم اضافه کنیم، آمار از این بالاتر می‌رود. این در حالی است که ایران در مصرف لوازم آرایشی مقام دوم آسیا و مقام هفتم جهان را دارد و سن استفاده از این لوازم نسبت به دو دهه قبل، ۱۰ سال کاهش یافته و به ۱۷ سال رسیده است.

سالن یا آرایشگاه

اگر به چند آرایشگاه مردانه در چهار گوشه تهران سری بزنید، می‌بینید که برخی آرایشگاه‌ها لیست خدماتشان پربارتر از سایر جاهای دیگر است. شاید به همین دلیل است که نام خود را از آرایشگاه به سالن تغیی داده اند. به عبارت دیگر آنها فقط موی س نمی‌زنند، انواع و اقسام خدمات آرایشی را هم ارائه می‌دهند.

وقتی وارد یکی از همین سالن‌ها در غرب تهران می‌شوم اولین چیزی که توجهم را جلب می‌کند شلوغی آنجا و گروه سنی تقریبا یکسان مشتریان است. اغلب کسانی که مراجعه کرده اند بین ۱۸ تا ۳۰ سال سن دارند. تمام آرایشگران، جوان و ظاهر آراسته‌ای دارند که شاید در جلب نظر مشتریان تاثیر بگذارد.

یک ژورنال خارجی از مدل‌های مو و آرایش مردانه روی میز است. مشتری‌هایی که در نوبت نشسته اند، ژورنال را دست به دست می‌چرخانند و ورق می‌زنند. روی صفحه نمایش یک لپ تاپ هم مدل‌های مو به نمایش درآمده است.

محمدرضا جوان ۲۲ ساله‌ای است که در یونیت آرایشگری نشسته. می‌گوید می‌خواهد مدل موهایش را خامه‌ای بزند. آرایشگر می‌گوید خامه‌ای تقریبا همان کرونری قدیم است که آن موقع‌ها می‌گفتند کرنلی. مدلی که دور سر کوتاه می‌شود اما موهای وسط سر بلند است. در مدل خامه‌ای، تفاوت کوتاهی و بلندی بسیار فاحش است. محمدرضا می‌گوید که کار ابرو هم دارد و این یعنی که باید ابروهایش مرتب شود. در آرایشگاه‌های مردانه مشتری‌ها علاقه چندانی به استفاده از عبارت ابرو برداشتن ندارند.

مجید آرایشگری که روی موهای محمدرضا کار می‌کند می‌گوید: «بستگی به خود مشتری دارد که تا چه میزان دست ما را باز بگذارد. اگر فقط در حد مرتب کردن باشد احتیاجی به مو چین نیست. با استفاده از قیچی و تیغ این کار را می‌کنیم اما اگر مشتری بخواهد تغییر بیشتری کند بالطبع از موچین استفاده می‌کنیم.» بیشتر مردان روی نازکی ابرو حساسیت نشان می‌دهند. آنها ترجیح می‌دهند ابروهایشان فقط کمی مرتب شود تا اینکه کاملا زنانه بردارند.

ماسکی برای پوست سر


کمی آن طرف‌تر از محمدرضا مردی حدودا سی ساله نشسته است که صورتش پوشیده شده از ماسک است و تنها حلقه چشمان و لب‌هایش پیداست. عرفان، همان جوان سی ساله، می‌گوید که برای جوش‌های سر سیاهش آمده است و باید چند جلسه به طور مرتب بیاید تا نتیجه بگیرد. هزینه این کار برایش کمتر از ۵۰ هزار تومان در نمی‌آید.

در منوی ماسک‌های سالن، به جز ماسک جوش، نام ماسک‌های میوه ای، کرم خاویار، نعنایی و آلوورا هم به چشم می‌خورد که آرایشگر می‌گوید کاربردشان در شاداب سازی پوست است.

خط بعد از آن در لیست، مخصوص کسانی است که پوست سرشان شوره می‌زند یا پوست سرش دچار آسیب شده ست. ماسک‌هایی که باید روی سر مالیده شوند و بعد از ۵ دقیقه شسته شوند.

اسکلت یا ستاره؟

«نظر من را بخواهی، ستاره قشنگ‌تر است!» این جمله را یکی از آرایشگران به مشتری‌اش می‌گود. روی میز چند شابلون چیده شده که هر یک شکلی دارند. انتخاب سخت است. اسکلت، جمجمه، ستاره یا خط‌های موازی؟!

مشتری مردد مانده است بین ستاره یا خط موازی برای طرح پشت سرش. این طرح‌ها می‌توانند در هر قسمتی از سر استفاده شوند. از ریش صورت گرفته تا موی پشت سر و یا حتی گیجگاه. آرایشگران طرح‌ها را با استفاده از ماشین مخصوص و شابلون روی موهای مشتری در می‌آورند. طرح‌هایی که از میان آنها، خط‌های موازی طرفداران بیشتری دارد.

براشینگ، روزی ۱۵هزار تومان

علیرضا سعیدی، صاحب سالن می‌گوید که برخی مشتریانش برای سشوار و فرم‌دهی هر روزه با آدامس مو یا کرم‌های مخصوص حداقل روزی ۱۵ هزار تومان هزینه می‌کنند. آدامس مو براق کننده و نگهدارنده قوی مو است که معمولا برای مو‌های انعطاف پذیر استفاده می‌شود و به کسانی که موهای نرم دارند، کمک می‌کند به راحتی به موهایشان فرم دهند. این مبلغ سوای هر پانزده روزی است که مشتریان باید برای اصلاح و روتوش مویشان بیایند تا مدل اصلی مو همچنان حفظ شود و با بلند شدن موها، مدل از بین نرود. کسانی هم که مشتری ماسک‌های صورت برای پاکسازی هستند هفته‌ای ۳ جلسه باید مرجعه کنند.

او می‌گوید مشتریانش حاضرند مبالغ بیشتری هم بدهند تا رنگ مو فرم و مدل مو و صورتشان شبیه مدل انتخابی ژورنال شود. طبیعی است هر چقدر مدل پیچیده‌تر باشد مبلغ بالاتر می‌رود.

پلاتینی؛ رنگ محبوب آقایان

فرشید مشتری دیگری است که منتظر است تا نوبتش شود. یک تکه از موهای جلوی سرش را پلاتینه رنگ کرده است و حالا آمده تا براشینگ کند. می‌گوید رنگ‌های سرد را دوست دارد و ترجیح می‌دهد مش موهایش با رنگ‌های سرد انجام شود: «رنگ استخوانی و نقره‌ای چهره مردان را جذاب‌تر می‌کند. ژورنال را هم که نگاه کنید، مدل‌های مو مشکی مش‌شان همین رنگی است.»

فرشید درباره تفاوت رنگ مو در مردان و زنان می‌گوید: «رنگ و مش موی مردان تفاوت چندانی با زنان ندارد. البته من خودم مش سوزنی را به مش‌های ضخیم ترجیح می‌دهم.»

دوای درمان کم موها هم اینجاست! کلاه گیس‌هایی که روی دیوار آویزانند اولین چیزی هستند که توجه مشتریان کم مو را جلب می‌کنند؛ با رنگ‌ها و مدل‌های مختلف شان که قابلیت کوتاه شدن هم دارند. علیرضا سعیدی می‌گوید که این کلاه گیس‌ها از موی طبیعی هستند و قیمت‌شان بسته به سایز و کیفیت از ۷۰ هزار تومان تا ۸۰۰ هزار تومان متغیر است.

آرایش مردان بود افزون ز عروسان!

به مغازه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی سری هم بزنید می‌بینید که هر روز ست‌های آرایشی بهداشتی مردان پر و پیمان‌تر از روز قبل می‌شوند. کرم‌های ضد چروک، ژل‌های دور چشم یا تونیک‌های ترمیم کننده ی پوست، ماسک صورت، آدامس مو، چسب مو، انواع کرم برنزه کننده، سایه دور چشم و خیلی موارد دیگر را می‌توانید در قفسه‌ها ببینید. آن‌وقت است که اپیلاسیون مردان را هم باور می‌کنیم!

اما با این وجود، تغییر تنها در سالن‌های آرایشی صورت نمی‌گیرد. در بعضی باشگاه‌های بدن‌سازی دستگاه‌های سولاریوم برای برنزه کردن پوست وجود دارد. مراکز زیر زمینی تاتو هم هستند که خال‌کوبی‌های رنگی را مطابق با الگوهای جدید روز روی بدن مشتریانشان انجام می‌دهند که قیمت آنها بسته به اندازه و نوع رنگی که استفاده می‌شود، متفاوت است. مثلا هزینه یک تاتوی کوچک با رنگ امریکایی از ۱۰۰هزار تومان شروع می‌شود و بسته به پیچیدگی طرح، تا یک میلیون تومان می‌رسد. اما همین تاتو اگر قرار باشد با رنگ کم کیفیت‌تری طراحی شود، ممکن است حداکثر ۳۰۰هزار تومان قیمت داشته باشد. درباره تاتوهای بزرگ و طرح‌های دشوار و چند رنگ هم این قیمت گاهی تا ۳میلیون تومان هم می‌رسد.

مواد لازم جهت داماد شدن

اینجا داستان داماد شدن مشتری‌ها با آنها که برای آرایش روزمره شان مراجعه کرده‌اند، کمی متفاوت است. داماد اگر بخواهد تمام مراحلی را که برای شب عروسی ارائه می‌شود طی کند، باید از روزهای قبل دست به کار شود.

این موضوع بستگی به خود داماد هم دارد که چقدر این مساله برایش مهم است. مثلا بعضی افراد از مدت‌ها قبل برای آماده شدن شب عروسی شان اقدام به شاداب سازی و پاک سازی پوست می‌کنند. در اینجا از کرم‌های لایه بردار یا ماسک استفاده می‌شود. اگر فرد احتیاج به رنگ مو داشته باشد چند روز قبل از عروسی آرایشگر برایش انجام می‌دهد.

روز عروسی هم کارهایی مثل اصلاح و تمیز کردن ابرو انجام می‌شود. همچنین از انواع کرم پودرها برای صاف کردن پوست و پنکک‌های خشک برای جلوگیری از عرق کردن استفاده می‌شود.

مدیر سالن آرایش در این باره میگوید: معمولا از کرمهایی که برای گریم در سینماها رواج دارد استفاده میشود. مثلا با کرم گریم میتوانیم صورتهای لاغر را پرتر کنیم. از سایه هم برای یرگیهای دور چشم استفاده میکنیم. یا از برخی کرمهای ضد چروک یا دور چشم برای جوانتر کردن پوست مورد استفاده قرار میگیرد. البته همه اینها به رضایت خود فرد برمیگردد. مدل موهای داماد هم بستگی به خودش دارد. سشوار و تافت که برای تثبیت و حالت دادن مو استفاده میشود. با این تفاسیر آرایشگاه داماد حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت.