به گزارش افکارنیوز سردار موسي كمالي در گفتوگو با ایسنا، به اين خبر اضافه كرد: در مورد زلزله معمولا دو بحث وجود دارد. يكي بحث اختياراتي است كه فرماندهان، به سربازان تحت عنوان مرخصي اضطراري در چارچوب قوانين و مقررات به آنان ميدهند كه در اين مورد اقدام شده است. بحث دوم نيز يكسري تصميمات فراتر از اختيارات اين فرماندهان است، مانند معافيتها و تعويق بلندمدت اعزامها كه در اين مورد بايد به صورت قانون دربيايد و شرايط آن ضربالاجلي نيست.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح با بیان این که اگر در جریان این زلزله هر یک از سربازان حین خدمت، پدر خود را از دست داده باشند و یا برادرشان را از دست داده و مشمول شرایط معافیت سرپرست خانوار و … شوند، باید سر فرصت مراجعه و نسبت به درخواست معافیت اقدام کند، در توضیح بیشتر به خبرنگار ایسنا گفت: در این مورد که ضوابط آن به‌زودی رسانه‌ای خواهد شد سربازان می‌توانند پس از اعلام ضوابط نسبت به دریافت معافیت خود اقدام کنند.

وی ادامه داد: کسانی که در پی این حادثه واجد شرایط معافیت شده‌اند، مسؤولان و فرماندهانشان موظفند مطابق قانون موضوع را به وظیفه عمومی محل خدمت گزارش کنند و وظیفه عمومی نیز موظف است در عرض چند روز به این موضوع رسیدگی و نتیجه را به سازمان اعلام کند تا این افراد بتوانند از معافیت‌ها استفاده کنند.

جانشین اداره منابع انسانی ستاد کل نیروهای مسلح همچنین از فرماندهان و مسوولان سربازانی که خانه و یا خانواده‌هایشان در محل وقوع زلزله قرار داشته خواست، حداکثر همکاری را با این افراد و با خانواده‌هایشان بکنند و با آن دسته از سربازانی که پس از اطلاع از موضوع بدون هماهنگی از پادگان خارج شده و پس از آن متوجه شده‌اند که اتفاق خاصی برای خانواده‌شان رخ نداده‌ است نیز همکاری کنند و غیبت آن‌ها را جزو مرخصی استحقاقی‌شان محاسبه کنند تا ضوابط از سوی ستاد کل نیروهای مسلح اعلام و به آنان ابلاغ شود.

وي در پايان ابراز اميدواري كرد: ضوابط سربازان حين خدمت مناطق زلزله زده به زودي از سوي ستاد كل اعلام و ابلاغ شود.