افکارنیوز: بر طبق آمارهای یکی از شرکت های بیمه ، ازبین عوامل خرابی و ایجاد مشکل در بین کامپیوترهای قابل حمل ریختن مایعات بر روی آنها رتبه چهارم را دارد. از لحظه ای که این اتفاق شروع به رخ دادن میکند و مایع در حال سرازیر شدن بر روی دستگاه است تا وقتی که روی آن فرود آید تنها چند لحظه فرصت دارید تا باتری را از لپ تاپ خارج نمایید و همچنین آداپتور دستگاه را از برق بکشید. هرچه سریعتر این کار را انجام دهید شانس بیشتری برای سالم نگه داشتن لپ تاپ خود خواهید داشت.

۱ - خشک کردن با هوا

اگر فقط چند قطره ار مایعی تمیز بر روی اپ تاپ ریخته است معقولانه ترین راه این است که لپ تاپ را به حال خود در هوای آزاد رها کنید تا به طور طبیعی خشک شود. لپ تاپ را برعکس کرده و درب آنرا باز بگذارید و به حالت عدد هشت روی سطحی قرار دهید تا هوا بتواند به راحتی بین دکمه های کیبورد جریان داشته باشد. همچنین میتوانید لپ تاپ را روبروی یک فن هم قرارا دهید. از هوای گرم به هیچ وجه استفاده نکنید چراکه امکان آب شدن قطعات پلاستیکی درون لپ تاپ وجود دارد و همچنین ممکن است که به سی پی یو فشار وارد شود. پس از اینکه لپ تاپ را به مدت دو روز به همین حالت گذاشتید حال با لمس کردن اطراف محل ریخته شدن آن مایع مطمئن شوید که خیسی از بین رفته باشد.

۲ - خشک کردن با یک ماده رطوبت گیر

اگر مایع بطور عمقی وارد لپ تاپ شد میتوانید آنرا با استفاده از یک مکنده رطوبت بیرون بکشید.(مثل ژل سیلیکا یا برنج) به یک جعبه برای قرار دادن لپ تاپ درون آن یا یک پلاستیک درب دار نیاز داریم تا بتوانیم لپ تاپ را به همراه آن ماده خشک کننده درون آن قرار دهیم و با بستن درب آن از محیط بیرون جدا سازیم. پس از پر کردن آن جعبه با مقدار کافی برنج حال باید لپ تاپ را درون آن قرار دهیم و درب جعبه یا پلاستیک را بطور کامل ببندیم تا هیچ هوایی نتواند وارد شود. تا ۲ روز جعبه را به این حالت رها کنید. پس از باز کردن جعبه، به کمک یک پارچه نرم برنجها و خرده های آن را از روی لپ تاپ پاک کنید و لپ تاپ را روشن کنید.

۳ - کیبورد را دربیاورید

کیبورد لپ تاپ یکی از راحت ترین و سریعترین مدخل ها برای ورود مایعات به درون لپ تاپ میباشد. گاهی اوقات برای خشک کردن تمامی مایعات نفوذ کرده در سیستم مجبور به بیرون آوردن تک تک دکمه های کیبورد هستیم. ابتدا تمام مایعی که روی بدنه لپ تاپ قابل رویت است را با یک پارچه نرم پاک کنید. پس از برداشتن کیبورد طبق آنچه در دفترچه راهنمای لپ تاپ یا سایت آن نوشته شده است، باید یک پارچه نرم و تمیز را با استفاده از یک تمیز کننده که چرب نباشد نمدار کنید و روی قطعات لپ تاپ بکشید تا اثر آن مایع از بین برود.

۴ - الکل

اگر لپ تاپ شما بطور کامل درون مایعی فرو رفت، تنها تمیز کردن و خشک کردن قطعات آن کافی نیست و مطمئنا هنوز مقداری مایع درون برخی قسمت های آن باقی مانده است. از یک تمیزکننده خالص با درصدخلوص ۹۹ درصد مثل الکل ایزوپروپیل برای از بین بردن مایع ریخته شده استفاده کنید. اگر از الکل با درصد کمتری استفاده کنید امکان اینکه پس از تبخیر الکل هنوز مقداری از آن مایع مانده باشد وجود دارد. یک جعبه به اندازه کافی بزرگ را پر از این الکل کنید و لپ تاپ را برای چند دقیقه درون آن قرار داده و بچرخانید بطوریکه الکل به تمام قسمت های درونی آن نفوذ پیدا کند. پس از انجام این کار و خارج کردن لپ تاپ، آن را ۲ روز به حال خود رها کنید تا الکل موجود تبخیر شود.

۵ - قطعات دستگاه خود را جدا کنید

اگر هیچکدام از روش های بالا کارامد نبود و شما به توانایی خود در جدا کردن قطعات لپ تاپ از یکدیگر ایمان دارید میتوانید قطعات را از یکدیگر جدا کرده و یکی یکی تمیز کنید. این روش میتواند خطرناک باشد پس بهتر است دقیقا طبق آنچه بر روی سایت شرکت سازنده لپ تاپ نوشته شده است شروع به جدا کردن قطعات کنید. پس از جدا کردن قطعات هر فطعه را با یک پارچه کتان آغشته به الکلی که در مرحله ۴ گفتیم تمیز کنید. این قطعات باید برای ۴۸ ساعت پس از تمیزکاری به حال خود رها شوند و سپس دوباره سرهم شده و کامپیوتر را روشن نمائید.