چرا خون دماغ می شویم؟!

افکارنیوز: بعد از خونریزیهای زنانه (قاعدگی)، خونریزی بینی شایعترین خونریزی خود به خودی در انسان است که به علت پارگی رگهای درون بینی اتفاق میافتد.

شایع‌ترین محل خونریزی دماغ در کودکان و جوانان قسمت قدامی تیغه بینی است. خوشبختانه خونریزی این ناحیه را می‌توان به آسانی کنترل کرد.

مشکل‌ترین و پیچیده‌ترین محل خونریزی در قسمت پشتی جدار خارجی و تیغه وسط بینی در اشخاص مسن است. این نوع خونریزی، براحتی کنترل نمی‌شود و گاهی نیاز به اقدامات تخصصی در بیمارستان دارد.

مقدار زیادی مایع لزج در بینی ترشح می‌شود. این ماده، هوایی را که تنفس می‌کنیم، مرطوب می‌شود. با بالا رفتن سن و پیر شدن، رطوبت بینی به خشکی می‌گراید.

غشای ظریف داخل بینی خشک و شکننده شده و موجب ‌می‌شود که سیاهرگ‌ها و سرخرگها ترک بر‌دارد و با کمترین فشار دچار خونریزی شود. گاهی بالا کشیدن ساده بینی یا عطسه‌ای ملایم، می‌تواند به خون دماغ منجر شود.

علل خونریزی متنوع است. علل ممکن است موضعی باشد و در اثر آسیب وارده به بینی ایجاد شود، مانند دستکاری بینی با انگشت، انحراف تیغه بینی، استفاده از اسپری‌های مخصوص بینی، استفاده طولانی‌مدت از اکسیژن و گاهی سرطان بینی.

گاهی علت موضعی نبوده و اختلالی در سطح عمومی بدن وجود دارد که خود را با خونریزی از بینی نشان می‌دهد. بیماران فشارخونی با افزایش فشارخون ممکن است دچار خونریزی از بینی شوند.

بیماری‌های دیگری که ممکن است با خونریزی از بینی همراه باشد، شامل اختلالات انعقادی(هموفیلی)، نارسایی مزمن کلیه یا سرطان خون است.

اگر شیء خارجی در بینی فرو برود ترشحات بدبو همراه با خون خارج می‌شود. این شکل از خونریزی از بینی را باید در بیمارستان و تحت تدابیر خاص معالجه کرد. باید جسم خارجی را خارج کرده و گاهی کار به جراحی و برداشتن بافت مرده و آسیب‌دیده می‌کشد.

مصرف داروهای ضدانعقاد که موجب رقت خون می‌شود، باعثاشکال در توقف خونریزی خواهد ‌شد. همچنین ممکن است موجب خونریزی مکرر از بینی شود.

از جمله این داروها می‌توان به آسپیرین، وارفارین، انواع داروهای مسکن همچون بروفن، پیروکسیکام، دیکلوفناک و ایندومتاسین اشاره کرد.

افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند به محض مشاهده خونریزی از هر ناحیه‌ای از بدن باید به پزشک مراجعه کنند. خونریزی در این افراد نشانی از مسمومیت با وارفارین است.

خونریزی مکرر از یک سوراخ بینی، بخصوص زمانی که با انسداد همان سوراخ بینی همراه باشد باید بررسی کامل شود. چون ممکن است ضایعات بدخیم درون بینی باعثخونریزی شود.

اولین اقدام در برخورد با فردی که دچار خونریزی است اطلاع به اورژانس(۱۱۵) برای انتقال بیمار است. دقت کنید که خونریزی از بینی ممکن است شدید بوده یا شدید شود و بیمار را تا مرز شوک پیش ببرد.

برای بند آوردن یا کنترل نسبی خونریزی روشی که براحتی قابل انجام است فشردن قدام بینی با انگشت شست و انگشت میانی است.

پس از کنترل خونریزی در اورژانس، باید برای پیگیری به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه کرد. بیمارانی که خوندماغ شدهاند و تحت درمان با وارفارین هستند یا داروهای مسکن استفاده میکنند، در مورد قطع یا ادامه مصرف باید با پزشک خود مشورت کنند.