به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، دکتر مرضیه وحید دستجردی روز یکشنبه در مراسم دور داروساز که در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، افزود: طبق آخرین فراخوانی که به تولیدکنندگان و صنعتگران دارو ارائه شده است ۳۵ داروی جدید با فنآوری بالا در حال ساخت است که این داروها به تدریج طی امسال و سالهای آینده به بهرهبرداری میرسد.

وی گفت: در این فراخوانها تولید ۲۵۰ ماده اولیه دارویی نیز قرار دارد که هم اکنون ۴۵ ماده اولیه در کشور تولید می‌شود و مابقی آن در راستای همین فراخوان‌ها به تولید خواهد رسید.

دستجردی اظهار داشت: در جلسه اخیر ستاد راهبردی وزارت بهداشت نیز چند تن از صنعتگران به همراه محققان جوان کشور از پروژه‌های خود برای تولید ۱۷ داروی جدید دفاع کردند که امیدواریم ۵ قلم ازاین داروها تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

وی با بیان اینکه جمعیت داروسازان نسبت به سایر اقشار پزشکی کمتر است، افزود: البته همین گروه ۱۶ هزار نفری خدمات بزرگ و شایسته تقدیری به مردم ارائه می‌کند و توانسته‌اند ۹۷ درصد نیاز دارویی کشور را در داخل و بیش از ۴۵ درصد مواد اولیه دارویی را تولید کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: پیش از سال ۸۴، تنها دو داروی بیولوژیک در کشور دیده می‌شود که در سال ۸۸ به ۱۱ قلم رسید و امروز داروسازان کشور موفق شدند به تکنولوژی تولید ۲۴ داروی بیوتکنولوژیک دست یابند.

وی افزود: امروز تولید دارو در کشور روی ریل خود افتاده و امید است در آینده شاهد یک حرکت رو به رشد در این حوزه باشیم.
وزیر بهداشت با بیان اینکه در سال ۸۹ میزان صادرات دارو ۸۰ میلیارد تومان و در سال گذشته به ۱۴۰ میلیارد تومان رسید، گفت: داروسازان کشور این توانمندی را دارند که میزان صادرات دارو را تا پایان سال ۹۲ به ۵۰۰ میلیارد تومان برسانند.

دستجردی ضمن ابراز امیدواری از ارائه گسترده‌تر خدمات کیفی در بیش از ۸ هزار و ۸۰۰ داروخانه در سراسر کشور، گفت: با توسعه رشته داروسازی بالینی نیز می‌توان این رشته را در دل درمان و در بیمارستانها به کار گرفت.

وی با بیان اینکه سطح علمی داروسازی در کشور بالاست، گفت: فاصله‌ای برای رسیدن به مرجعیت علمی داروسازی در دنیا نداریم.

وزیر بهداشت همچنین درباره داروسازی گیاهی نیز افزود: در حال حاضر پروانه تولید نزدیک به ۶۰۰ داروی گیاهی در سازمان غذا و دارو صادر شده است و ۵۶ قلم داروی گیاهی تحت پوشش بیمه رفته‌اند. لازم است داروسازی گیاهی در کشور توسعه یافته و این علم از ایران به سایر کشورهای جهان صادر شود و کارخانه‌های داروسازی بر این گروه از داروها تمرکز کنند.

دستجردی با اشاره به اینکه در هیچ زمانی شرایط و تمهیدات وزارت بهداشت برای تولیدکنندگان و توزیع‌کنندگان دارو به این اندازه تسهیل‌گرانه نبوده است، گفت: لازم است استانداردهای موجود به طور کامل رعایت شود تا سلامت مردم دچار خدشه نشود.

وی همچنین درباره نحوه ارائه خدمات دارویی در برنامه پزشک خانواده، گفت: رئیس سازمان غذا و دارو که عضو ستاد راهبری برنامه پزشک خانواده است، موظف به طراحی، تصویب و اجرای بسته ای در زمینه نحوه ارائه خدمات دارویی در برنامه پزشک خانواده شده است.