هزینه های میلیاردی درمان سرطان

به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، این هزینه های در حالی پرداخت می شود که می توان با اجرای برنامه های غربالگری و تشخیص زودرس از بروز این بیماری تا حد زیادی جلوگیری کرد.

بیماری سرطان علت یک سوم مرگ و میرها در ایران است که بار اقتصادی و روحی و روانی زیادی برای افراد مبتلا به سرطان و خانواده های آنان دارد و همچنین فشار زیادی برسیستم بهداشت کشور وارد می کند.

ضرورت تشخیص زودرس بیماری سرطان

استادیار گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: سرطان یک بیماری است که در اثر تکثیر بی رویه و خارج از قانون یک سلول بوجود می آید و تشکیل توده می دهد و قادر است به بافت های دیگر بدن فرد دست اندازی کند و آموزش عمومی برای مردم برای شناخت عوامل خطرساز وتشخیص زودرس این بیماری ضروری است.

مهدی سیلانیان طوسی اظهارکرد: لزوم برنامه ریزی برای تستها و آزمایشات غربالگری جهت تشخیص زودرس سرطانهای شایع در کشور در مراحل اولیه و بدون علامت بسیار با اهمیت و لازم است.

وی تاکید کرد: کشورهای امریکا، اروپا، استرالیا و نیوزلند با داشتن برنامه های ملی و سالیانه غربالگری سرطان و ماموگرافی سرطان سینه، آزمایش پاپ اسمیر برای سرطان دهانه رحم وتست " PSA " برای سرطان پروستات با تشخیص زودرس سرطان در مراحل اولیه، موفقیت های قابل توجهی در درمان و کاهش هزینه ها داشته اند.

ضرورت انجام غربالگری در مراکز بهداشتی

وی افزود: در حال حاضر تستهای غربالگری برای سرطانهای شایع در کشورتوسط پزشکان انجام می شود و به علت هزینه های بالای این برنامه و امکانات زیادی که نیاز دارد مراکز بهداشتی آن را انجام نمی دهند.

سیلانیان با بیان اینکه تشخیص دیررس سرطان به علت تاخیر در مراجعه بیماران به پزشک است افزود: آگاهی از علائم بیماری در تشخیص زودرس موثر است مثلا در سرطان پستان توده ای بوجود آمده و رشد می کند که اغلب بدون درد است و باید زنان با معاینه ماهیانه در صورت لمس توده به پزشک مراجعه کنند.

وی در رابطه با سایر علائم تشخیص این بیماری گفت: زخمی در صورت یا دهان که بهبود پیدا نمی کند، خونریزی در حفره های بدن، خون در ادرار، خونریزی غیر طبیعی رحمی بعداز یائسگی، اختلال در بلع به صورت گیر کردن غذاهای سفت، سوء هاضمه وکاهش وزن بدون علت، اختلال مزاج به صورت یبوست طولانی و سرفه های همراه با خون یا خشونت صدا به خصوص در افراد سیگاری از علائم دیگر سرطان است.

پیشگیری از سرطان با بهبود شیوه زندگی و تغذیه مناسب

استادیار گروه انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: در صورت شناخت عوامل خطرساز و پرهیز از آنان احتمال بروز بسیاری از سرطانها را می توان کاهش داد، بهبود شیوه زندگی و تغذیه مناسب نیز بسیار تاثیرگذار است.

وی در بیان عوامل خطرسازسرطان گفت: با ورزش مرتب و پرهیز از چاقی می توان روش زندگی را بهبود بخشید و با استفاده از میوه جات و سبزیجات تازه و حتی الامکان با پرهیز از مصرف غذاهای سرخ شده عوامل خطر را کاهش داد.

وی تاکید کرد: کودکان از سنین بسیار پایین باید ذائقه شان به غذاهای سالم عادت کند چون تغییر ذائقه در بزرگسالی بسیار سخت است و بهتر است با وجود لذیذتر بودن غذاهای ناسالم از استفاده آنها پرهیزکنیم.

ابتلا به سرطان ریه در سیگاری های ثانویه

طوسی به مصرف کنندگان سیگار هشدار داد و گفت: استعمال سیگار در۳۰ درصد از سرطانها موثر است و ۹۰ درصد از مبتلایان به سرطان ریه سیگاری بوده و یا در معرض دود سیگار بوده اند و سرطان های حنجره، حفره دهان، مری، لوزالمعده و مثانه مرتبط با افراد سیگاری است.

وی در رابطه با اعتیاد به سیگار گفت: نیکوتین موجود در سیگار بسیار اعتیاد آور بوده و ترک آن از هروئین سخت تر و ۱۰ سال زمان می برد تا فرد از نظر ابتلا به سرطان مثل یک غیرسیگاری شود.

وی با بیان اینکه عده ای سیگاریهای ثانویه محسوب می شوند افزود: گاهی اوقات سرطان ریه در افرادی بوجود می آید که سیگاری نبوده اند اما در معرض استفاده از آن قرار داشته و همسر یا همکارشان سیگاری بوده است.

اثرات مخرب قلیان

سیلانیان طوسی افزود: استفاده از قلیان با تنباکو یا میوه ای به مراتب از سیگار بدتر است و دود تولید شده از قلیان بسیار بیشتر از سیگار است و ما خانمهایی را که در اثر استعمال قلیان مبتلا به سرطان ریه و حنجره شده اند داریم.

وی یادآور شد: هر چه سن شروع سیگار پایین تر باشد و تعداد سیگار مصرفی در روز بیشتر باشد خطر بالاتری دارد و با توجه به تقلید کودکان از والدین بهتر است دقت کنیم تا آنها با سیگار آشنا نشوند.

وی یاد آور شد: سرفه خصوصا همراه با خون و خشونت در صدا در افراد سیگاری از علائم هشدار دهنده سرطان است.

ضرورت ثبت نظام مند سرطان

وی بیان کرد: ضرورت ثبت نظامند سرطان از آن جهت است که می تواند اطلاعات راجع به سرطان را درجمعیت از لحاظ شیوع وانتشار سرطانهای مختلف فراهم کند که به این صورت می توانیم عوامل خطر ساز را شناسایی و همچنین برای تشخیص و درمان موثرتر برنامه ریزی کنیم.

وی افزود: برای نظام ثبت سرطان که اقدامی موثر در زمینه آموزش و درنهایت کاهش سرطان است سیستم در حال بهبود است و کارهایی در این زمینه انجام شده است.

سرطان مساوی با مرگ نیست

سیلانیان طوسی در خصوص درمان سرطان گفت: سرطان مساوی با مرگ نیست در حال حاضر بسیاری از سرطانها به خصوص با تشخیص زود رس و با بهبود روشهای درمانی از جمله جراحی، رادیو تراپی و درمانهای سیستمیک مثل شیمی درمانی بهبود قطعی پیدا می کنند.

وی تاکید کرد: درمانهای رادیوتراپی در سالهای اخیر پیشرفت شگرفی داشته اند و در ایران و شهر مشهد نیز انجام می شود و هنوز سیستمهای پرتو درمانی در حال پیشرفت است.

سیلانیان طوسی با بیان اینکه بیمار سرطانی نباید امید خود را از دست بدهد گفت: در بسیاری از موارد با درمان که ۴ ماه تا یکسال طول می کشد بیمار سلامت کامل خود را بازیافته به زندگی عادی خود ادامه می دهد به عنوان مثال در سرطان پستان عموما زنان بعد از درمان به زندگی عادی برگشته و فرزند دار می شوند.

وی در خصوص داروهای جدید سرطان گفت: با تحقیقاتی که انجام شده ماهیت مولکولی و ژنتیک بسیاری از سرطانها به صورت دقیق تری شناخته شده است که مستقیما یک آنزیم برروی مولکول سرطان قرار داده می شود که به آنها درمانهای هدف دار می گویند که تاثیر درمان را بیشتر و عوارض آن را کمتر می کند.

شیمی درمانی هنوز هم کاربرد دارد

طوسی در رابطه با روش شیمی درمانی در درمان سرطان ها گفت: این روش در گذشته انجام می شده و هنوز هم کاربرد دارد و درمانهای جدید تر به صورت کمکی استفاده می شوند.

وی با بیان اینکه درمان در افراد مبتلا به یک سرطان مشابه، متفاوت است افزود: موفقیت درمان در فرد مبتلا به سرطان بستگی به نوع سرطان و خصوصیات ژنتیکی فرد مبتلا و نوع درمان او دارد که نتیجه در افراد متفاوت است.

۶۰ درصد سرطانها درمان قطعی دارند

استادیار گروه رادیو تراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در حال حاضر در کشورهای پیشرفته بیش از ۶۰ در صد سرطانها درمان قطعی دارند که عمدتا به علت تشخیص زودرس و ناشی از آموزش و تستهای غربالگری است و تنها قسمتی از آن به خاطر بهبود روشهای درمانی است.

وی یاد آور شد: هدف از درمان سرطان گاهی در مراحل اولیه و سرطان با نوع مناسب علاج قطعی است و برخی اوقات هدف درمان افزایش طول عمر بیمار تا حد قابل توجهی است و یا حتی تسکین درد بیمار در مراحل پیشرفته مدنظر است.

سیلانیان طوسی در زمینه آگاه کردن بیمار از بیماری سرطان گفت: در کشورهای غربی بیمار از طریق پزشک از بیماری مطلع می شود اما در ایران به خاطر تفاوت فرهنگی و خصوصیات روحی و روانی ایرانیان، خانوادها اصرار دارند که بیمارشان چیزی نداند و برخی هم در فاز انکار قرارمی گیرند و البته این مسئله پیچیده ای است.

۶ هزار میلیارد تومان هزینه سالانه سرطان در ایران

فاطمه همایی رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی در رابطه با هزینه های سالانه سرطان در ایران در گفتگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: ۶ هزار میلیارد تومان مجموع هزینه های سرطان به طور سالانه در ایران است.

وی افزود: درمان سرطان در بهترین شرایط درمانی ۴۰ درصد مرگ و میر در ایران را به خود اختصاص داده است و سرطان معده با ۴۵۰ مورد در سال برای مردان و سرطان پستان با ۵۰۰ مورد در سال برای زنان بالاترین شیوع را در خراسان رضوی دارد.

وی با اشاره به اجرای برنامه پزشک خانواده در استان گفت: اجرای این طرح بودجه های زیادی لازم دارد و در زمینه بیماران سرطانی در این برنامه باید به طور خاص کار شود.

استفاده از واکسن ۹۰ درصد سرطان دهانه رحم را کاهش می دهد

رئیس مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی گفت: یک سوم از سرطانها قابل پیشگیری هستند، به عنوان مثال برای ویروس پاپیلومای انسانی که عامل بروز سرطان دهانه رحم است واکسنی وجود دارد که در صورت استفاده دختران در دبیرستانها می توانیم تا ۹۰ درصد شیوع این بیماری جلوگیری کنیم.

همایی افزود: ترس از این بیماری با فرهنگ غلط در ایران وجود دارد و در زمینه شناخت بیماری سرطان باید فرهنگ سازی شود.

وی تاکید کرد: هزینه های پیشگیری و تشخیص زودرس کمتر از هزینه های درمان است و غربالگری موثر سرطان هم موثر خواهد بود.

همایی بیان کرد: مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی در جهت تهیه پوستر وبرگزاری بر نامه های آموزشی آماده همکاری در زمینه سرطان است.

لزوم ورود خیرین به حوزه کمک به بیماران سرطانی

اقدس صادقی مددکار بیمارستان امید در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: انجمن حمایت از بیماران سرطانی در مشهد وجود ندارد و بیمارستان امید براساس " بند ب " تبصره ۱۵ برای این بیماران اعمال تخفیف می کند.

وی افزود: برای بیماران نیازمند مجوزی از طرف وزارت بهداشت به معاونت درمان داده شده است و تفویض اختیار به مددکاری بیمارستان امید شده تا برای این بیماران هزینه ها با تخفیف همراه باشد.

وی در زمینه اسکان بیماران شهرستانی گفت: توسط مرکز درمانی در قاسم آباد بیماران اسکان داده می شوند و بیماران شهرستانی با گرفتن امضای پزشک معالج و نامه از بیمارستان به این مکان رجوع می کنند.

مددکار بیمارستان امید تاکید کرد: برای هزینه دارو، رادیو تراپی و شیمی درمانی به بیماران نیازمند کمک می شود.

وی در خصوص ورود خیرین در زمینه کمک به بیمار سرطانی بیان کرد: این بیماری بسیار پر خرج است و معمولا خیرین در این حوزه وارد نمی شوند و تنها گروهی از مردم نذری خود را به این بیمارستان می دهند.

وی با اشاره به اینکه بیمار وخانواده اش نیاز به حمایت روانی دارند یادآور شد: واحد روانشناسی در این بیمارستان فعال است و بیماران را با کسانی که در درمان سرطان موفق بوده اند آشنا می کنیم.

وی گفت: بیمارستان امید تنها مرکز تخصصی درمان در شمال شرق کشور است و از استانهای همجوار و حتی اتباع خارجی به این بیمارستان مراجعه می کنند.

پنهان کردن سرطان باعثپیشرفت بیماری

زینت السادات نبوی از همراهان بیمار بستری در بیمارستان امید در گفتگو با خبر نگار مهر از مشکلات و هزینه های بالای درمان شکایت کرد و گفت: مادر من سرطان دارد و ما از کاشمر برای مداوا به مشهد می آییم.

وی افزود: بیمار ما از ترس مدت زیادی بیماری خود را پنهان کرده بود و روحیه اش را از دست داده بود اما با درمان های انجام شده بهبودی یافت.

وی در خصوص علائم بیماری مادرش گفت: مادر من توده ای در شکم داشت که به علت پنهان کردنش توده بزرگ شد و مادرم از زانو تا مچ از کار افتاده شد.

نبوی درباره هزینه دارو ها گفت: با بیمه دارو می گیریم و برای هر نسخه در زمان بستری در بیمارستان ۴۰ هزار تومان هزینه می کنیم اما وقتی سر پایی درمان می شود ۱۲۴ هزار تومان پول دارو می شود.

بیمارانی در دقیقه نود زندگی

محمد صادقی که از نیشابور به مشهد برای معالجه همسرش از مرکز بهداشت ارجاع داده شده است.

وی افزود: هزینه های دارو بالاست اما مدد کاری بیمارستان به ما کمک کرد و هر بار۶۰ هزار تومان برای دارو می دهیم.

وی با بیان اینکه هزینه رفت وآمد شان به مشهد بر دیگر هزینه ها افزوده می شود گفت: ۹ روز در نوبت تخت بودیم و اینجا با کمبود تخت مواجهند، دو روز سرگردان بودیم تا همسرم را بستری کردند و ما شب را پشت در بیمارستان خوابیدیم.