به گزارشافکارنیوزبه نقل از فارس، امیررضا رجبی ظهر امروز در نشست خبری در جمع خبرنگاران گفت: ‌ از امروز شنبه ۱۸ شهریور سال جاری ثبت نام جایگزینی ۲۵ هزار وانت فرسوده توسط نمایندگی ایران خودرو در سطح کشور آغاز شده است.

وی اظهار داشت: ‌ در این طرح تسهیلات ۷ میلیون تومانی از طریق بانک تجارت با دوره بازپرداخت ۵ ساله و توسط یک ضامن به متقاضیان داده می‌شود.

رجبی بیان کرد: ‌وانت‌های فرسوده مدل ۱۳۵۶ تا ۱۳۷۶ می‌توانند در این طرح شرکت کنند. مالکان زمانی که ثبت نام انجام شد و اطلاعات خودرو فرسوده مشکلی نداشت می‌توانند برای تحویل خودرو به مراکز اسقاط مراجعه کنند.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اضافه کرد: ‌بعد از آن متقاضی می‌تواند به شعبات بانک تجارت برای تکمیل پرونده مراجعه کند و ظرف مدت کوتاهی تسهیلات به او پرداخت شود.

وی تأکید کرد: متقاضیان از مراجعه به مراکز غیرمجاز خودداری کنند زیرا مسئولیت ثبت نام‌های متفرقه به عهده این ناوگان نیست.

رجبی با بیان اینکه از زمانی که فراخوان اعلام می‌شود متقاضیان ۳۰ روز فرصت دارند که در این طرح ثبت‌نام کنند گفت: همچنین طرح بدون جایگزین خودروهای فرسوده فعال است.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت افزود: مقدار کمی از ظرفیت‌ شرکت‌های زامیاد و بهمن باقی مانده است که علاقمندان می‌توانند برای طرح جایگزینی وانت‌ فرسوده به نمایندگی این شرکت‌ها مراجعه کنند.

وی تصریح کرد: ‌ حدود ۴۰۰ هزار وانت فرسوده بالای ۱۵ سال وجود دارد.

رجبی گفت: وانت‌های کمتر از یک تن، ارزش گواهی‌شان تا یک میلیون تومان و وانت‌های بالای یک تن سقف ارزش گواهی اسقاط آن‌ها تا دو میلیون تومان است.

وی در ادامه به اجرای طرح نقدی خودروهای فرسوده اشاره کرد و گفت: خوشبختانه امسال این طرح با رشد ۵۰ درصدی روبرو شده و حدود ۷ شرکت در بخش خصوصی در این زمینه فعالیت می‌کنند.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت به طرح جایگزینی مینی‌بوس‌های فرسوده اشاره کرد و گفت: در این زمینه نیز طرح نقدی و طرح جایگزینی وجود دارد و تاکنون ۲۵۰۰ مینی‌بوس برون‌شهری جایگزین شده‌ است، همچنین در سال گذشته ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس در شهر تهران نوسازی شده است.

رجبی به اجرای طرح نوسازی تاکسی‌ها اشاره کرد و گفت: ۴۰ درصد تاکسی‌ها نیز در سال ۹۰ نوسازی شده است. با توجه به استانداردهایی که در سال جاری از سوی پلیس اعلام شده خودروسازها به دنبال اجرای این استانداردها هستند که این کار بر روی نوسازی ناوگان تاکسیرانی در سال جاری تاثیرگذاشته است.

وی گفت: ‌در تهران ۴۵۰۰ دستگاه تاکسی فرسوده بالای ۱۰ سال وجود دارد.

معاون نوسازی ناوگان ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت اضافه کرد: ‌همچنین تاکنون یک میلیون و ۲۶۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در کشور اسقاط شده است.

رجبی با بیان اینکه از این مجموع ۱۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده دولتی بود گفت: کمتر از ۳۰۰ هزار دستگاه سواری شخصی فرسوده نیز وجود دارد.