افکارنیوز

: بکوشید تا عشق خود را به همسرتان روز به روز مستحکم تر کنید برای این کار کتاب بخوانید و مطالعات خود را در این امر گسترش دهیوایروایاتی که ارزش این صحبت را به شما گوشزد می کند، بنویسید و در جایی نصب کنید که زیاد ببینید.

روابط همسران از دیدگاه اسلام

محبت و علاقه زن و شوهر به یکدیگر از آیات الهی و مقدس است و با ازدیاد ایمان فرد پیوند دارد. بنابراین باید از هر امر مشروعی که به تعمیق این احساس کمک می کند یاری جست و از اموری که میان همسران ایجاد کدورت و سردی می کند، اجتناب کرد؛ البته این امر نیازمند کسب مهارت های گوناگونی است که برخی را حجت درون(عقل) و برخی را حجت برون(شرع) بیان می کند.

به یقین مهارت های موثری را که عقل کشف می کند، در محدوده موازین شرعی موثر و پایدار خواهد بود. از جمله این مهارت ها عبارتند از:

- از نگرش هایی که به روابط عاطفی همسران لطمه می زند اجتناب کنید. از جمله خواندن کتاب ها، دیدن فیلم ها، شنیدن توصیه های که جنس زن یا مرد را تحقیر می کند، تقابل و تضاد میان آن دو را تقویت می کند و خود خواهی های افراطی را موجه جلوه می دهد.

- بکوشید تا عشق خود را به همسرتان روز به روز مستحکم تر کنید برای این کار کتاب بخوانید و مطالعات خود را در این امر گسترش دهیوایروایاتی که ارزش این صحبت را به شما گوشزد می کند، بنویسید و در جایی نصب کنید که زیاد ببینید.

- عکس ها و فیلم های اول ازدواج را هر چند وقت یک بار با همسرتان نگاه کنید.

- محبت و علاقه خود را به همسرتان را به بهانه های گوناگون ابراز کنید.

- به رابطه صمیمی میان خود و همسرتان اکتفا نکنید و به او احترام بگذارید.

- در جمع خانواده خود، احترام همسرتان را حفظ کنید تا دیگران هم بدانند همسر شما محترم است. رسول خدا(ص) می فرماید: هر کس مسلمانی را گرامی بدارد خدا را گرامی داشته است.

- روابط خود با همسرتان را ارتباطی نیکو و پسندیده قرار دهید.

- مهارت های ارتباط موثر و نیکو را فرا گرفته و تمرین کند تا ارتباط پسندیده عادت شما گردد.

- زوجین باید به تفاوت جنسیتی یکدیگر واقف باشند و رفتار خویش را بر اساس این واقعیات برنامه ریزی کنند. ابعاد تعاوت های زنان با مردان عبارتند از:

* جسمی و فیزیولوژیکی

* عاطفی و روانی

* رفتاری و عملکرد

* خواسته ها و توقعات

- سالگرد ازدواج شما، تولد همسرتان، روز زن(۲۵ جمادی الثانی سالگرد تولد حضرت فاطمه زهرا(س)) روز مرد(۱۳ رجب سالگرد تود حضرت علی(ع)، روز ملی ازدواج(اول ذیحجه سالگرد ازدواج حضرت زهرا(س) و حضرت علی(ع))، روز ملی خانواده(۲۵ ذیحجه) یا سایر اعیاد ملی و مذهبی مناسب های بسیار خوبی برای دادن هدیه به همسرتان است.

- هرگز و در هیچ شرایطی، حتی در هنگام دعوا و قهر، هدیه خود را پس نگیرید. هدیه شما یادآور عشق عمیقی به همسرتان خواهد بود و وسیله خوبی برای ذوب کردن یخ کدورت هاست.

- توجه کنید در همسرتان چه چیز استثنایی و خوبی وجود دارد، دست کم یک ویژگی خوب او را برای تحسین روزانه بیابید. مهم نیست که آن ویژگی چه باشد، تحسین شما سبب می شود، همسرتان احساس خوبی نسبت به خود پیدا کند و علاقه اش نیز به شما بیشترشود، ویژگی مثبت او با تحسین شما رشد خواهد کرد.

- به یاد داشته باشید خوشبختی ساختنی است نه یافتنی!

- این آیه الهی را هرگز فراموش نکنید " انّ مع العُسر یُسرا؛ با دشواری ها آسان و راحتی است "

- اسرار خانوادگی را حفظ کنید. عیب های پنهانی همسر، وضعیت اقتصادی خانواده(چه ثروت و چه فقر)، اختلافات زناشویی، مشکلات خویشاوندی همسر و مشکلات روحی و روانی فرزندان، همگی رازهای خانوادگی هستند که نباید بازگو شوند، مگر آنکه با مشاوری خردمند و امین با هدف رفع مشکلات در میان گذارده شوند.

- یکدیگر را در زندگی مشترک، برای رشد معنوی و رسیدن به کمال الهی یاری دهید و بال پرواز یکدیگر باشید.

- با خانواده های با ایمان و درستکار رفت و آمد داشته باشید و ارتباط خود را با آنها قوی کنید.

- دعای خیر روزانه برای همسر و فرزندان خود را فراموش نکنید در قنوت نماز یا پس از نماز آنها را دعا کنید این دعای قرآنی را نیز فراموش نکنید. ربّنا هب لنا من ازواجنا و ذرّیاتنا قرهّ اعیُن واجعلنا للمتقین اِماما "؛ خدایا همسر و فرزندانمان را نور چشم ما قرار ده و ما را پیشوای پرهیزگاران بگردان. "

- هر روز صبح چند آیه قرآن بخوانید، دعای منسوب به هر روز و زیارت کوتاه ائمه(ع) منتسب به هر روز باشد.

- دنیا کوچک و ناپایدار و آخرت بزرگ و پایدار است. این نکته را به خاطر بسپارید و به همسرتان نیز یادآوری کنید.

- خداوند فریب نمی دهد و دروغ نمی گوید، می فرماید: " اُدعونی استجب لکم "؛ " بخوانید مرا اجابتتان می کنم. "

- به یاد داشته باشید دنیا بهشت ابدی نیست، حضرت آدم و حوا در بهشت می زیستند، اما آنگاه خواهان جنت ابدی شدند خداوند حکم کرد تا آن دو و نسل آنها تا آخر راه بهشت جاودانه را از درون تزاحمات دنیوی بپیمایند. دنیا حامل آزمایشات گوناگون الهی است، گاهی آزمایش الهی، خلق خو و رفتار نامساعد همسر شماست، بکوشید تا از امتحان همسر سرافراز بیرون آیید.

- بدانید " الجنه حفّت بالمکاره " بهشت را سختی فرا گرفت " اگر می خواهید شمیم آسایش را در خانه خود احساس کنید باید دشواری ها را تحمل کنید زیرا همواره برای رسیدن به رفاه و پیشرفت تحمل کرد. زمانی می توان با غرور از قله کوه زیبایی دشت را نظاره کرد که دشواری بالا آمدن از دامنه کوه را پشت سر گذاشته باشید.

عشق شوهر به زن

پیامبر اکرم(ص) فرمود: سخن مرد به همسرش که دوستت دارم هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.

پیامبر اکرم(ص) فرمود: خداوند نشستن مرد را در کنار همسرش از اعتکاف در مسجد من(مسجد النبی) بیشتر دوست دارد.

حضرت علی(ع) پس از شهادت حضرت زهرا(س) اشعاری با این مضامین سرودند: دوری از تو برای من عظیم ترین چیز است و از دست دادن تو ای فاطمه سخت ترین داغ، با حسرت گریه می کنم و با حزن نوحه سرایی می نمایم؛ بر محبوبی که در والاترین راه گام نهاد، ای چشم ها بخشش داشته باشید و ببارید و مرا یاری کنید، اندوه من همیشگی است و همواره برای یار خود اشک می ریزم.

عشق زن به شوهر

عشق کالا نیست که باشد یا نباشد بتوان آن را نگه داشت یا آن را کنار گذارد، عشق ادراک است، همان محبت شدید که انسان در قلبش احساس می کند که با فراز و نشیب های فراوان رو به روست، به خاطر همین احساس چه داستان های هیجان انگیز شاد و غم انگیز در جهان رخ داده که هر کدام از ما تعدادی از آنها را می دانیم.

امام رضا(ع) فرمود: بدان که زنان چند گروهند، یک گروه از آنان گنج و غنیمت به شمار می آیند؛ این گروه زنانی هستند که شوهران خود را دوست دارند و به آنها عشق می ورزند.

امام صادق(ع) نیز فرمود: بهترین زنان شما.. با محبت ترین زنان نسبت به شوهرانشان و مهربان ترین مادران نسبت به فرزندان شان هستند. آنهایی که در امور جنسی مطیع همسرانشان می باشند و در برابر مردان دیگر عفیفند.

حضرت زهرا (س) به شوهر مظلوم خود نگریست و فرمود: علی جان روح من فدای روح تو و جان من سپر بلاهای جان تو، یا اباالحسن! اگر تو در خیر و نیکی به سر می بری با تو خواهم زیست و اگر در سختی و بلاها گرفتار شدی، باز هم با تو خواهم بود.