به گزارش افکارنیوزدکتر عباس کبریایی زاده در گفتگو با مهر اظهارداشت: مطالعات و تحقیقات برای تولید اولین داروی خوراکی درمان بیماری ام اس به نام " فینگولیمد " از اواخر سال ۸۳ در داخل آغاز شد.

وی با اعلام اینکه تولید ماده اولیه این دارو نیز از ابتدا در دستور کار قرار داشت، افزود: تولید فرمولاسیون داروی خوراکی ام ای از سال ۸۵ تا ۹۰ طول کشید و به موازات تولید کننده اروپایی(کشور سوئیس) که از اواسط سال ۲۰۱۱ دارو را وارد بازار دارویی کرد، ما نیز آماده تولید این دارو در داخل بودیم.

کبریایی زاده از ایران به عنوان اولین کشور ژنریک ساز دارو در دنیا نام برد و گفت: در حال حاضر این دارو با قیمت مناسب در اختیار بیماران مبتلا به ام اس در کشورمان قرار دارد.

وی، مصرف داروی خوراکی ام اس را در جلوگیری از پیشرفت ناتوانی جسمی بیماران موثر دانست و افزود: این دارو به صورت کپسولهای ۰.۵ میلی گرمی توزیع می شود.

مدیرعامل شرکت داروسازی اسوه با اشاره به هر کپسول فینگولیمد که ۱۲۰ یورو قیمت دارد، گفت: قیمت داروی ایرانی برای هر کپسول ۱۲ هزار تومان(۴ یورو) است که تحت پوشش بیمه بوده و بیمار فقط۱۰ درصد آن را پرداخت می کند.

کبریایی زاده با اعلام اینکه پیش بینی می شود در سال اول تولید داروی خوراکی ام اس در کشور حداقل ۱۰۰۰ بیمار آن را مصرف کنند، اظهارداشت: با توجه به اینکه هر بیمار می بایست روزانه یک کپسول بخورد، بنابراین در سال ۳۶۵ عدد کپسول مصرف دارد که صرفه جویی ارزی آن برای ۱۰۰۰ بیمار، در حدود ۴۳ میلیون و ۸۰۰ هزار یورو است.