به گزارش افکارنیوزبه نقل از طبنا، نتایج یک تحقیق علمی نشان می دهد، اختلاف در میزان هوش، فرزندان خانواده‏های فقیر را از فرزندان خانواده های مرفه متمایز می سازد. این کشف می تواند منجر به شناسائی شیوه هائی برای بهبود فرآیند یادگیری در کودکانی باشد که در خانواده های محروم بسر می برند و از دایره فعالیت کمتری برخوردارند.

نتیجه حاصل از انجام تست های هوش و همینطور امتحانات برگزارشده در مدارس نشان می دهد که کودکانی که خانواده های آنها درآمد بیشتری داشته و از تحصیلات بالاتری نیز برخوردار هستند، درمقایسه با کودکان هم سن و سال خود که از مزایای کمتری برخوردارند، عملکرد بهتری داشته اند. شاید دلیل چنین اختلافی دسترسی آسانتر و بهتر کودکان دسته اول به کتاب و اسباب بازی های آموزشی و همینطور دور بودن نسبی محیط زندگی آنها از تنش ها و فشارهای عصبی باشد.

مارک کیشیاما در دانشگاه کالیفرنیا برکلی و همکارانش بمنظور کشف پایه و اساس عصبی برای اختلاف موجود، دست به ردیابی فعالیت های مغزی در گروهی از کودکان بین ۷ تا ۱۳ سال زدند. در این آزمایش از کودکان خواسته شده بود اشکال بعضی از اشیاء که استفاده زیادی ندارند را شناسائی کنند. تقریبا عملکرد همه کودکان خوب بود، اما کودکانی که به خانواده هائی با موقعیت اجتماعی و اقتصادی پائین تعلق داشتند فعالیت کمتری را در قسمت کورتکس پیش مغزی نشان دادند. این قسمت از مغز میزان توجه و تمرکز شخص را کنترل می کند و به منابع اطلاعاتی مغز اختصاص دارد.

کیشیاما اظهار می دارد که کاهش موجود در فعالیت میتواند پایه و اساس عملکرد ضعیف کودکان بهنگام انجام کارهای مشکلتری که نیاز به فهم و ادراک بیشتری دارند را تشکیل دهد. او توصیه می کند برای تقویت و فعال شدن این بخش از مغز در کودکان باید انجام بعضی از کارها را به آنها واگذار کرد.

بررسی های انجام شده در قالب ام.آر.آی هیچگونه تفاوت ساختاری را مابین این دو گروه نشان نمی دهد و گویای این واقعیت است که چنین تفاوتی نمیتواند دائمی و پایدار باشد. مقاله تفصیلی مربوط به تحقیق مذکور در نشریه کگنیتیو نوروساینس بچاپ خواهد رسید.