خاراندن چگونه حس خارش را برطرف می‌کند؟!
افکارنیوز

: گروهی از دانشمند ان در بررسی‏های خود به مکانیسم رفع احساس خارش با عمل خاراندن پی برده اند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، این محققان دریافته اند که عمل خاراندن باعثمی شود فعالیت برخی از سلول‏های عصبی در نخاع متوقف شده و در نتیجه، احساس خارش از بین برود. در واقع این سلول های عصبی نخاع هستند که احساس خارش را به مغز منتقل می کنند.

محققان می گویند این تاثیر فقط در زمانی صدق می کند که احساس خارش وجود داشته باشد، در حالی که خاراندن بدن در مواقعی که حس خارش وجود ندارد، هیچ تاثیری ایجاد نمی کند. به گفته پژوهشگران، هر چند تاکنون تاثیر خاراندن در از بین بردن احساس خارش تا حدودی مشخص بوده است اما مکانیسم های فیزیولوژیک این عمل در حد بسیار اندکی مطالعه و کشف شده اند. تحقیق جدید از سوی محققان دانشگاه مینه سوتا انجام شده و شرح آن در مجله «نیچر نوروساینس» منتشر شده است.

در مطالعات قبلی معلوم شده بود که بخشی خاص در نخاع با عنوان «مسیر اسپاینوتالامیک» در این واکنش نقش کلیدی ایفا می کند. تحقیقات نشان می دهد که وقتی وسیله یا ماده خارش زا با پوست بدن تماس پیدا می کند، سلول های عصبی در این ناحیه از نخاع، فعال‏تر می شوند. در این وضعیت عمل خاراندن مانع می شود که این سلول های نخاعی به مغز پیام ارسال کنند و در نتیجه حس خارش متوقف می شود.