فواید شیر دادن مادر به نوزاد چیست؟!
افکارنیوز

: فواید شیر دادن گوناگون، تغذیه ای، جسمی و روانی هستند.

شیر مادر تغذیه ای است که به خوبی برای نوزاد در نظر گرفته شده است، شیر مادر به دلایل متعدد ترکیبش را از لحاظ کیفیت و کمیت پروتئینی، کربوهیدراتی و چربی حفظ می‌کند.

فواید تغذیه ای شیر مادر کدامند؟

شیر مادر سه برابر بیشتر از شیر گاو پروتئین دارد.

این پروتئین ها حاوی نیمی از کازئین و برخی اسیدهای آمینۀ خاص(پروتئینی که از مجموعه ای از اسیدهای آمینه ساخته شده است) موجود در شیر گاو هستند و شیر مادر را قابل هضم تر می‌سازند.

در رابطه با مواد چرب(یا لیپیدها)، شیر مادر از ۸۰% تری گلیسرید ساخته شده و کلسترول بیشتری دارد، و به این ترتیب برای عملکرد بدن نوزاد بسیار مناسب است.

علاوه بر این، شیر مادر ۴ برابر بیشتر از شیر گاو اسید لینولئیک دارد، این اسید برای ساخت سلول های مغزی ضروری است.

شیر مادر از شیر گاو شیرین تر است.

شیر مادر حاوی ۹۰% لاکتوز است که برای رشد مغز نوزاد ضروری است. برخی قندها(مانند الیگو ساکاریدها) به طور ویژه برای رشد دستگاه گوارش نوزاد مفید اند.

شیر مادر یک چهارم شیر گاو، املاح معدنی دارد، در نتیجه کلیه نیاز به کار کردن کمتری خواهد داشت.

میزان کلسیم و رابطۀ میان میزان کلسیم و فسفر در شیر مادر بسیار ایده آل است، تا به این ترتیب کلسیم بتواند به بهترین نحو جذب شود.

آهن موجود در شیر مادر بسیار کم است، این عنصر به راحتی و به کمک یک مولکول ویژه یعنی ترانسفرین جذب می‌شود.

میزان ویتامین های موجود در شیر مادر بازتابی از وفور یا کمبود آن ویتامین در بدن مادر است… به همین علت است که طی دوران بارداری(ویتامین D) و بعد از زایمان(ویتامین K۱)، مکمل هایی توصیه می‌شوند.

فواید جسمی شیر دادن به نوزاد چیست؟

شیر مادر در مقایسه با شیر گاو برای رشد بدن، مفیدتر است و محافظتی بهتری از نوزاد در مقابل عفونت ها و حساسیت ها به عمل می‌آورد.

شیر مادر و رشد بدن

بعد از تولد عملکرد بدن در سطح گوارشی و مغزی، کاملاً جاافتاده و تکمیل شده نیست.

شیر مادر این حسن را دارد که حاوی ۲۰ آنزیم است و برخی تکامل نیافتگی ها و برخی عملکردها را جبران می‌کند و بر روی رشد نوزاد اثر مثبت می‌گذارد.

شیر دادن و رشد نوزاد

وجود موادی به نام «عوامل رشد» انحناها در جدول رشد و وزن مناسب نوزادانی که با شیر مادر تغذیه شده اند، را به خوبی توجیه می‌کند.

شیر دادن و حفاظت در مقابل عفونت ها

شیر مادر به علت و جود عوامل خاص ایمنی، از نوزاد در مقابل برخی عفونت ها محافظت می‌کند.

این مواد ایمنی زا که توسط مادر ساخته و به واسطۀ شیر انتقال می‌یابند به کودک در مبارزه با برخی میکروب ها کمک می‌کنند. دیگر ترکیبات شیر مادر نیز اثر دفاعی در مقابل عفونت ها را تقویت می‌کنند.

شیر دادن و حفاظت ضد حساسیتی

در خانواده هایی که زمینۀ حساسیت(آسم، اگزما و…) وجود دارد، خطر ابتلا به حساسیت به طور ویژه ای برای نوزاد قابل پیش بینی است، برخی پروتئین های موجود در شیر گاو این احتمال را تقویت می‌کند.

در این مورد، باز هم شیر دادن مادر به نوزاد مؤثر است، به شرطی که مادر رژیم غذایی خاصی را دنبال کند، و مصرف برخی پروتئین های شیر و برخی مواد غذایی آلرژی زای دیگر مانند بادام زمینی، تخم مرغ و… را کنار بگذارد.

فواید روانی شیر دادن به نوزاد چیست؟

شیر دادن به نوزاد توسط مادر صمیمیت او، بدنش، و سینه اش را نیز وارد بازی می‌کند، به این ترتیب او با تمام زن بودن و مادر بودنش فرزندش را تغذیه می‌کند.

وقتی این روند به خوبی پیش می‌رود، رابطه ای میان نوزاد و مادر ایجاد می‌شود، رابطه ای شفاف و کاملاً راحت، که با هیچ خوشی و لذت دیگری قابل مقایسه نیست.

مطمئناً برای اینکه این رابطه برای هر دو طرف یعنی مادر و نوزاد به یک اندازه لذت بخش باشد، شیر دادن باید با علاقه انجام شود نه به عنوان یک امر اجباری و الزامی با تلقی گردد.

بنابر اظهارات روان شناسان کودک، شیردادن مادر یک رابطۀ دوسویه و بسیار قوی بین مادر و نوزاد است، چیزی شبیه به یک گفتگو است. شیر دادن تأثیرات دو سویه ای را بین مادر و نوزادش ایجاد می‌کند.

از سوی دیگر، چشایی مجرای احساسی مهمی در نزد نوزاد و مادر است و این تأثیرات دوسویه بین مادر و نوزاد توسط شیر دادن، از زمانی که نوزاد به شکل جنین در مایع آمنیوتیک وجود داشته، بوده است.