به گزارش افکارنیوزروزنامه رسالت نوشت: اگرچه نمی‌توان با اطمینان گفت که کشور ما در زمینه جراحی های زیبایی رتبه نخست جهان است، اما می‌توان گفت جراحی زیبایی بینی، طی سال‌های اخیر با افزایش چشمگیری در کشور مواجه بوده و تعداد متقاضیان این جراحی نسبت به کل جمعیت کشور بسیار زیاد است، به طوری که آقایان نیز پا به پای بانوان به انجام آن روی آورده‌اند.

همچنین میانگین سن متقاضیان در حال حاضر ۱۸ سال است، یعنی افراد منتظر رشد نهایی بینی خود هستند تا بلافاصله پس از آن به انجام جراحی مبادرت ورزند، اما متاسفانه این روز‌ها شاهد این موضوع هستیم که نوجوانان ۱۴ تا ۱۵ ساله نیز توسط پزشکان غیر متخصص تحت جراحی قرار می‌گیرند، در حالی که بینی آنها هنوز به رشد نهایی خود نرسیده است و مشکلات ناشی از انجام این کار، بسیار سخت قابل درمان خواهد بود.

به هر حال دنیا دنیای زیبایی‌هاست و هر کسی برای زیبا‌تر شدن دنیای اطراف خود تلاش می‌کند. اما اگر همه اطراف هم زیبا باشند و انسان از ظاهر خود راضی نباشد نمی‌تواند از زیبایی‌های دنیا لذت ببرد. به همین علت مردم رفته رفته به تغییر ظاهر خود اندیشیدند و سعی کردند تا ظاهر خود را آن طور که می‌پسندند تغییر دهند.

امروزه به دلیل شناخت مردم از جراحی‌های زیبایی این نوع عمل‌ها طرفداران بیشتری پیدا کرده‌اند. در گذشته اگر کسی از قسمتی از چهره یا ظاهر خود راضی نبود تلاشی برای زیبا‌تر شدن آن انجام نمی‌داد. ولی با بالا‌تر رفتن سطح آگاهی و اطلاعات مردم، این جراحی‌ها بسیار رایج‌‌تر از قبل شده‌اند.

بسیاری از جوان‌ها برای زیبا‌تر و مشهور‌تر شدن دست به این جراحی‌ها می‌زنند و برای بهتر شدن روحیه خود تلاش می‌کنند. جراحی‌های بینی، پلک چشم، شکم، پیشانی و صورت از پر طرفدارترین این جراحی‌ها به شمار می‌روند. این بالا رفتن تقاضاها باعثشد تا تعداد متخصصان جراحی زیبایی هم بیشتر شود و پزشکان بیشتری این رشته را دنبال کنند و در این رشته تخصص بگیرند. متاسفانه در حال حاضر مسئ له جراحی‌های زیبایی به یک آسیب تبدیل شده؛ زیرا از حد نرمال در جامعه خارج و به یک «مد اجتماعی» تبدیل شده است. توهم خودزشت‌پنداری، اصلی‌ترین دلیل گرایش افراد به جراحی‌های زیبایی است و این توهم باعثمی‌شود ۹۰ درصد از زنان و ۱۵ درصد از مردان به غلط تصور کنند با جراحی پلاستیک از چهره‌ خود برگشته و زیباتر خواهند شد. درواقع علت ۸۰ درصد از جراحی‌های پلاستیک تلاش برای زیباتر شدن است و تنها ۲۰ درصد از این جراحی‌ها جنبه درمانی و ضروری دارند و بسیاری از آنها غیرضروری و تشریفاتی است.

در کلینیک‌های جراحی زیبایی معمولا چندین دختر و پسر جوان و حتی نوجوانی را خواهید دید که با بینی‌هایی پانسمان شده، صورت‌های متورم و چشمانی که لکه‌های خون در آن دیده می‌شود به انتظار پزشک نشسته‌اند.

شکل بینی بعضی از آنها در ظاهر مشکلی ندارد، با این حال صحبت‌هایی همچون اینکه دختر خاله‌ام بینی‌اش را عمل کرده، خیلی خوب شده، منم می‌خوام عمل کنم یا اینکه ظاهر بینی من در کل خوب است ولی دلم می‌خواهد کمی نوکش سربالا باشد را می‌شنوید.

بیشتر افرادی که عمل زیبایی انجام می‌دهند کسانی هستند که عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس پایینی دارند و در پی دستیابی به تایید نظر افراد دیگر جامعه و جایگاه اجتماعی‌ هستند؛ در حالی که این جایگاه حاصل توهم ذهنی آنان است و پیامد و نتیجه عملی و کاربردی برای آنها در جامعه ندارد. این گروه افرادی هستند که بیمارگونه به سمت جراحی‌های زیبایی پیش می‌روند.

مشكل اين افراد حتي با انجام جراحيهاي متعدد نيز برطرف نخواهد شد و بيآنكه بدانند به جاي جراح نياز به روانشناس دارند، همواره از ظاهر خود ناراضي خواهند ماند. اين افراد پس از مدتي كوتاه، بار ديگر براي از بين بردن نواقص خيالي چهره يا اندام خود، دست به كاري ديگر خواهند زد و اين روند تكراري همچنان ادامه خواهد يافت.