اوقات فراغت در دود قلیان

به گزارشافکارنیوزبه نقل از مهر، از قرن ۱۶ به بعد تصور نادرست طریقه سالم و ایمن مصرف تنباکو به صورت استفاده از قلیان مطرح گردید زمانی که حکیمی بنام ابوالفتح پیشنهاد کرد که دود باید اول از یک محفظه آبی بگذرد تا به شکل بی ضرر درآید، این عقیده اولیه به منظور پوشاندن عوارض تنباکو انگیزه ای و هدفی خوب را دنبال می کرد ولی بدون هیچ گونه شواهد مبنی بر کاهش بیماری باعثتصور نادرست ایمن بودن مصرف تنباکو به شکل قلیان شد.

اگر دود قلیان را بدون استنشاق عمیق از راه دهان خارج کنیم، به این معنا نیست خود را از خطر دور کرده ایم بلکه تنها ممکن است آسیبی به ریه‌ها وارد نشده باشد وگرنه دود از طریق مخاط دهان و حنجره جذب بدن گشته و آثار سوء خود را به جا خواهد گذاشت. حتی در هوایی که دود قلیان آزاد می ‌شود، افرادی که قلیان نمی ‌کشند و در معرض دود قرار گرفته اند، در طولانی‌ مدت دچار عوارض آن خواهند شد.

بیشتر مواد استفاده شده در تنباکو یا توتون قلیان موادی سمی از جمله نیکوتین است که پس از مصرف به راحتی به رگ های خونی راه یافته و پس از حدود هفت ثانیه به مغز می‌رسد(یعنی دو برابر سریع تر از تزریق دارو در رگ). مصرف آن ترشح هورمون آدرنالین را افزایش داده و سبب بالارفتن سرعت تپش قلب، فشار خون، تنفس و سرانجام افزایش گلوکز در خون می ‌شود.

نیکوتین باعثتخریب‌های جدی به حبابچه‌های ریه می‌شود. همچنین به دلیل مرطوب بودن راه‌های هوایی و مجرای خروج دود، قلیان می ‌تواند عامل مهمی جهت رشد میکروب ها و قارچ ها باشد و این میکروب‌ها و قارچ ها به راحتی توسط دود، وارد دستگاه تنفس شده و ایجاد عفونت های مزمن می‌ کند.

نتیجه اینکه غیر از جبران کمبود فضاهای ورزشی و تفریحی که یکی از دلایل مصرف قلیان در بین جوانان و نوجوانان است فرهنگ چکاب کردن و دادن آزمایش های مختلف برای آگاهی از سلامت ریه و سایر اعضای داخلی بدن که قابل دید نیستند می توانند گواه این صدق باشد که چقدر به بدن خود با ناآگاهی هایی که در جامعه وجود دارد ضرر وارد می کنیم و خود را به بی خیالی محض می زنیم.

بهتر است هر شش ماه یک بار یک چکاب کلی انجام داده و این مسئله را نیز در خانواده و آشنایان و دوستان نیز فرهنگ سازی کنیم.

مطمئنا اگر بعد از عکس از ریه و آزمایش و دیدن نتیجه ی آن بدانیم به وسیله قلیان یا سیگار چه آسیبی به خود رسانده ایم همین لحظه کشیدن قلیان را در هر شرایطی رها خواهیم کرد.