به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، هنوزهم از خواب بیدار شدن صبح زود، دعوا برای شستن دست و صورت، خوردن صبحانه و پوشیدن لباس و کفش داستان زیبا و تکراری کودکانی است که امسال نخستین سال ورودشان به مدرسه است، هنوزهم بهترین اتفاق زندگی ما همان موضوع زنگ انشاء است که معلم پای تخته نوشت " خاطره اولین روز مدرسه را بنویسید. "

مهر امسال مهر متفاوتی است چرا که آموزش و پرورش پس از رونمایی از سند تحول بنیادین تغییرات اساسی را در شکل و محتوای نظام آموزشی ایجاد کرده است و مهمترین این تغییر ورود پایه ششم به مقطع ابتدایی است به طوری که مهر امسال بیش از یک میلیون دانش آموز پایه ششم روی نیمکت‌های کلاس ششم، سال تحصیلی را آغاز می کنند و این دانش آموزان اولین گروهی خواهند بود که پس از اخذ دیپلم از نظام آموزشی جدید فارغ التحصیل می شوند و تا آن زمان طبق برنامه آموزش وپرورش دوره پیش دانشگاهی حذف خواهد شد.

چاپ کتب جدید برای پایه دوم و ششم ابتدایی

در راستای اجرای بخش‌های اصلی تحول بنیادین، یکی از مهم‌ترین اقدامات وزارت آموزش و پرورش تغییرات مربوط به کتب درسی است که از سال گذشته با اصلاح و بازنگری کتاب اول ابتدایی این روند آغاز شده و طی شش سال ادامه خواهد داشت و امسال نیز دانش اموزان کلاس دوم و ششم ابتدایی سال تحصیلی را با کتابهای جدیدالتالیف آغاز می کنند.

شش ساله شدن ابتدایی و حذف موقتی و یکساله اول راهنمایی برای استقرارنظام جدید ۳-۳ - ۶

یکی از مهمترین برنامه‌های آموزش و پرورش تغییر ساختار نظام آموزشی و شش ساله شدن مقطع ابتدایی است و از امسال به اضافه شدن یک پایه به ابتدایی دانش آموزان سال ششم را تجربه می کنند و برای استقرار نظام جدید بطور موقت هرساله یک پایه بالاتر حذف و سال آینده با کتب و نظام جدید وارد سیستم آموزشی می شود لذا امسال پایه اول راهنمایی برای استقرار نظام جدید به طور موقت حذف و از سال آینده با کتابها و تغییرات جدید برقرار خواهد شد.

تاسیس دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های تابعه در استان‌ها

تاسیس دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های تابعه در استان‌ها و اخذ مجوز پذیرش ۲۵ هزار دانشجو در دوره کارشناسی برای اولین بار در آموزش و پرورش یکی از مهمترین برنامه‌های تحول بنیادین است که از مهر ۹۱ اجرایی می شود وبا ایجاد این دانشگاه‌ها برای همیشه مشکل تربیت نیروی انسانی متخصص و تربیت معلم در آموزش و پرورش ساماندهی شده و معلمان به صورت بومی در شهرستانهای محل سکونتشان تحصلاتشان را به اتمام خواهند رساند.

لذا با جذب این نیروها در آموزش و پرورش می توان به ارتقای کیفی دانش و مهارت‌های شغلی فرهنگیان در آینده امیدوار بود.

راه‌اندازی ۵ رشته ورزشی ویژه دانش آموزان ابتدایی

به گزارش ایسنا، مهمترین اقدامی که در راستای تحول بنیادین صورت گرفته، توجه ویژه به ورزش دانش‌آموزی است و اجرای طرح آموزش ژیمناستیک در پایه دوم ابتدایی و طناورز در پایه چهارم ابتدایی و راه‌اندازی رشته‌های دو میدانی برای پایه جدیدالتاسیس ششم با هدف توسعه ورزش در مدارس و سلامت نوجوانان ایجاد شده است.

ایجاد بیش از ۳ هزار مجتمع آموزشی و پرورشی شهری

در راستای توسعه عدالت آموزشی سال گذشته بیش از ۹ هزار مجتمع آموزشی و پرورشی روستایی(طرح ترنم ولایت) در مناطق روستایی و دورافتاده راه‌اندازی شد و از مهر امسال نیز بیش از سه هزار مجتمع آموزشی و پرورشی شهری(حیات طیبه) برای استفاده بهینه از امکانات مدارس ایجاد می‌شود.

تصویب سند درس ملی شروع سال تحصیلی جدید

به گزارش ایسنا، سند درس ملی به عنوان یکی از اسناد بالا دستی در آموزش و پرورش در دراز مدت مبنای محتوای متون آموزشی و کمک آموزشی و همچنین راهنمای معلم را اصلاح، بازنگری و بازتولید خواهد کرد و قابلیت به روزرسانی مطالب در این سند کاملا دیده شده است.

به گفته نوید ادهم دبیر شورای عالی آموزش و پرورش، پس از تصویب این سند هر محتوایی که برای نظام آموزشی کشور تدوین و منتشر می‌شود باید همسو با راهکارهای سند درس ملی باشد و همه تولید محتوا برای کتاب‌های درسی و رسانه‌های آموزشی تنها از طریق این سند تایید خواهد شد.

ساماندهی آزمون‌های مدارس از مهر ماه

طرح ساماندهی آزمون‌ها نیز یکی از برنامه‌های جدید آموزش و. پرورش است که از سال گذشته در کل کشور اجرایی شد و با توجه به نتایج خوب آن مقرر شده امسال نیز با جدیت بیشتر به مرحله اجرا گذاشته شود و هدف از اجرای آن ایجاد روند مثبت در نظام آموزشی کشور و تحول است، ضمن آنکه از برگزاری آزمون‌هایی که هیچ نقشی در ارتقاء سطح علمی دانش آموزان ندارندنیز جلوگیری خواهد شد.

تدریس درس «آشنایی با حوادثو کمک‌های اولیه» از مهرماه در مدارس

بر اساس این گزارش مقرر شده درس «آشنایی با حوادثو کمکهای اولیه» در کتاب درسی آمادگی دفاعی، از تدریس این سرفصل برای اولین بار در سال ۹۱ در مدارس کشور تدریس شود و هدف از این برنامه نیز آشنا سازی گروه‌های هدف با رسالت آموزشی جمعیت هلال احمر است که در این راستا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نسخه از این کتاب از مهر امسال در مدارس کشور توزیع خواهد شد.

و سخن پاياني اينكه، هنوز دل خيلي از آدم بزرگها براي زنگهاي تفريح مدرسه، دويدنها، فرياد و هياهوي حياط مدرسه، نور چشمي معلم بودن، دعوا براي نشستن در نيمكت اول، مبصر كلاس شدن، انتظار آخرين براي نواخته شدن زنگ آخر و همه اون خاطرات شيرين تنگ است، خاطراتي كه در بهترين جاي ذهنها حك شده و هرگز نه تكرار مي شود و نه باز خواهند گشت. چرا زماني كه دانش آموز هستي فقط به درس فكر ميكني و فرقي نميكند كه با كدام نظام و در چه ساختاري درس بخواني همين كه مسير علم و دانش برايت باز است لذت ميبري و به پايان روزهاي مدرسه كه ميرسي بجاي كشيدن نفس راحت تازه ميفهمي در ابتداي راهي و بايد سالها درس بخواني و علم و تجربه كسب كني و به دانشگاه و كار فكر كني و هزاران مسير جديد پيش رويت قرار مي گيرد و شايد تنها همان خاطرات روزهاي شيرين مدرسه ، بوي تراشههاي مداد نو و كاغذهاي تانخورده دفتر جلد شده و در يك جمله " بوي ماه مهر" است كه بيش از پيش دلتنگت ميكند !