چشمانتان را فدای کامپیوتر نکنید!
افکارنیوز

: عدم توجه به موارد ایمنی هنگام کار با رایانه و استفاده بیش از حد از این ابزار ممکن است در بلند مدت سبب بروز بیماریها و ناهنجاریها شود.

امروزه کامپیوتر در همه جا، از خانه گرفته تا محل کار مورد استفاده قرار می گیرد و متعاقبا اثراتی که بر سیستم سلامت انسان می گذارد، روز به روز محسوس تر می گردد. مشکلات بینایی ناشی از کامپیوتر به طور کلی تحت سندرم بینایی کامپیوتر شناخته شده است.

تعداد زیادی از کاربران کامپیوتر شکایاتی ناشی از کار من جمله؛ ناراحتی های چشمی، خستگی عضلانی، استرس و حتی اپی لپسی و جوش های صورت و ناراحتی های پوستی را بروز می دهند که در ذیل به برخی از عوامل موثر در خستگی چشم و راه کارهای پیشگیری از آن می پردازیم.

خیره شدن به صفحه مانیتور تعداد دفعات پلک زدن را کاهش می‌دهد و سبب سوزش چشم و در نتیجه منجر به خشکی چشم می‌شود.

هر چه افراد بیشتر به صفحه مانیتور خیره شوند، کمتر پلک می‌زنند و هر چه کمتر پلک بزنند دچار سوزش و آسیب چشم می‌شوند و هر چه احساس خشکی در چشم زیاد شود سوزش و اشک را به دنبال خواهد داشت.

راه های کاهش خستگی چشم هنگام کار با کامپیوتر

اگر شما هم کارتان دائما با کامپیوتر سروکار دارد، مطمئنا با دردهایی همچون گردن‌درد، سوزش یا خستگی چشم و گاهی هم سردرد آشنایی دارید.

۱) تنظیم صحیح وضعیت قرارگیری مانیتور می‌تواند خستگی چشم را به میزان زیادی کم کند. مانیتور باید به گونه‌ای قرار گیرد که فاصله آن از چشم شما بین ۵۰ تا ۷۵ سانتی‌متر باشد.

۲) نورپردازی را به درستی تنظیم کنید.

بهتر است به جای نور مهتابی از چراغ‌های رومیزی استفاده کنید و آنها را طوری تنظیم کنید که از کنار به صورت غیر‌مستقیم به مانیتور بتابد.

۳) هر ۲۰ دقیقه به یک شی که در فاصله حداقل ۲۰ فیتی(۶ متری) شما قرار دارد، ۲۰ ثانیه نگاه کنید.

این راه همچون ورزشی برای چشم شما بوده و چشم شما را از آسیب دیدن و خستگی در امان می‌دارد. اگر فراموش می کنید که هر ۲۰ دقیقه این کار را انجام دهید، برنامه استراحت چشم را روی سیستم ویندوزی یا مک خود نصب کنید.

۴) از عینک‌های مخصوص کار با کامیپوتر استفاده کنید.

نور مصنوعی حاصل از لامپ‌ها به اضافه نور مانیتور و همچنین نور طبیعی محیط، به چشم شما فشار می‌آورد. پس بهتر است به روشی جلوی این همه نور را بگیرید.

۵) تنظیمات کامپوتر را بر اساس راحتی چشمتان تنظیم کنید

زمانیکه وسایل شما در قسمت‌های مختلف میز کارتان گسترده شده، چشم شما با نگاه کردن به هریک از آنها، دائما در حال تنظیم کردن خودش است.

برای جلوگیری از این موضوع بهتر است وسایلی که بیشتر به آنها نگاه می‌کنید را در یک راستا و نزدیک به هم قرار دهید. به طور مثال، کیبورد خود را کاملا به مانیتور نزدیک کنید تا زمانیکه نگاهتان دائما از کیبورد به مانیتور تغییر می‌کند نیاز به تنظیم نداشته باشد و کمتر خسته شود.

نکته آخر: پزشكان توصيه ميكنند براي جلوگيري از ابتلا به بيماريهاي چشمي پس از هر چند دقيقه استفاده از رايانه ، پلكهاي خود را به هم زنيد و مدتي به يك نقطه ديگر خيره شويد تا خستگي چشم از بين برود هرچند در اين زمينه سفارش شده است كه از مانيتورهاي جديد به خاطر ساختار بهتر و اشعه كمتر استفاده شود.