۵ خودروی مورد علاقه سارقان چیست؟

به گزارش افکارنیوزسرهنگ فریدون خالقی‌فرد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه سرقت یکی از با سابقه‌ترین جرایم بشری است که در طول زمان دستخوش دگرگونی فراوانی شده است، گفت: با گذشت زمان روش‌های ارتکاب سرقت از نظر انتخاب نوع اموال، وسایل و ابزار به کارگیری آن تغییر یافته است، به گونه‌ای که امروزه برخی از سارقان از مدرن‌ترین تکنیک‌ها و روش‌ها برای دسترسی به اهداف سوء خود استفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه سرقت وسایل نقلیه از جمله سرقت‌هایی است که توجه سارقان را به بیشتر به خود جلب کرده، گفت: افزایش تعداد خودروها سبب شده است که سارقان به انگیزه‌های مختلف از جمله سرقت لوازم، قطعات و به کارگیری در سایر جرایم مختلف همچون آدم‌ربایی و … یا تغییر در اصالت اولیه، فروش و کسب سود کلان مبادرت وزند.

افزایش سرقت خودروهای سواری نسبت به وسایل سنگین

پایین بودن ضریب ایمنی؛ دلیل عمده سرقت

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه سرقت خودروهای سواری بیشتر از سرقت خودروهای سنگین است، گفت: سریع الوصول و پایین‌بودن ضریب ایمنی خودروهای سواری و همچنین وجود بازار و مشتریان مشخص برای آن از دلایل عمده سرقت سواری است.

خالقی‌فرد با بیان اینکه بر اساس آمار موجود در سال گذشته(۹۰) شاهد افزایش ۲۱ درصدی سرقت خودرو بوده‌ایم، گفت: در کنار این افزایش، شاهد افزایش ۲۵ درصدی کشف نیز بوده‌ایم.

وی در تشریح چرایی افزایش سرقت خودرو در سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال ۸۹، گفت: ‌هر چند آمار سرقت از نظر کمی، روند صعودی را به خود گرفته، اما با اندکی تامل می‌توان دریافت به نسبت افزایش سرقت با حجم و درصدی بالاتر، کشفیات نیز افزایش یافته است که این امر حمایت از کنترل نسبی جرم توسط پلیس است.

خالقی‌فرد با بیان اینکه بررسی آمار مقایسه‌ای سرقت و کشف خودرو از سال ۸۶، حکایت از افزایش وقوع و به تناسب آن افزایش کشف دارد، گفت: در بررسی‌های به عمل آمده در ۱۲ ماه سال گذشته به ترتیب تهران‌بزرگ و استان‌های خراسان‌رضوی، تهران، اصفهان، فارس و کرمانشاه در صدر بیشترین سهم وقوعات سرقت اتومبیل قرار داشتند.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه بیشترین کشفیات نیز در سال گذشته در تهران بزرگ بوده است، گفت: استان‌های تهران، ‌خراسان‌رضوی، اصفهان، فارس، کرمانشاه، در صدر بیشترین آمار کشف سرقت اتومبیل قرار دارند.

۶۰ درصد خودروها در شب ربوده می‌شوند

وی با بیان اینکه حدود ۵۱ درصد از سرقت خودرو در روز و ۴۹ درصد آنان در شب به سرقت رفته است، گفت: در سال ۸۹، حدود ۶۰ درصد از خودروها در هنگام شب و حدود ۴۹ درصد در روز به سرقت رفته است.

خالقی‌فرد در مورد نوع خودروهای سرقت شده توسط سارقان، گفت: پراید در صدر خودروهای مسروقه قرار دارد و پس از آن پژو ۴۰۵، پژو پارس، پیکان و نیسان در صدر خودروهای مورد علاقه سارقان است.

وی افزود: بررسی آماری نشان داد که ۹۷.۴۰ درصد سرقت‌های خودرو به صورت عادی و تنها ۲.۲۸ درصد سرقت خودروها به صورت به عنف بوده است.

خالقی‌فرد با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود در سال ۹۰، بیشترین حجم سرقت خودرو در اسفندماه رخ داده است، گفت: بیشتر کشفیات نیز در فروردین ماه به ثبت رسیده است.

وی در مورد بیشترین قطعات به سرقت رفته توسط سارقان، گفت: ضبط، دینام، باتری، استارت، زاپاس و ایسیو از جمله قطعات داخلی خودرو مورد توجه سارقان است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا در مورد قطعات خودروهای خارجی، مورد توجه سارقان به ایسنا گفت: سپر، جلوبندی، در صندوق عقب، گلگیر و قسمت‌هایی که در تصادفات بیشتر مورد تخریب قرار می‌گیرند، بیشتر مورد توجه سارقان است.

خالقی‌فرد با بیان اینکه با افزایش آمار تصادفات، سرقت قطعات نیز افزایش یافته است، گفت: به دلیل آسیب‌پذیر بودن بدنه و همچنین هزینه و زمان‌بر بودن تعمیر آن، مالکان یا تعمیرکاران علاقه‌ای به تعمیر مجدد نداشته و اقدام به تعویض مجدد محل آسیب دیده می‌کنند.

هویت‌دادن به قطعات خودرو مانع از سرقت می‌شود

وی با بیان اینکه حک بارکد قطعات روی بدنه نقش بسزایی در کاهش سرقت قطعات خودرو دارد، گفت: متاسفانه خودروسازان به بهانه هزینه‌بر بودن این اقدام از انجام چنین کاری سر باز می‌زنند، درحالی که هویت‌دادن به قطعات مانع از سرقت می‌شود.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا با بیان اینکه ۵۲ درصد سرقت‌ها مربوط به ربودن وسایل نقلیه اعم از خودرو، لوازم داخل آن و موتورسیکلت است، گفت: بالغ بر ۳۰ درصد از سرقت‌ها، مربوط به ربودن لوازم داخل خودرو است.

خالقی‌فرد در مورد طرح شناسنامه‌دار کردن مالخرها نیز گفت: شناسنامه‌دار کردن مجرمان، سارقان و مالخران لازم است، اما کافی نیست.

وی بابیان اینکه مالخران به عنوان انگیزه سارقان در سرقت لوازم محسوب می‌شوند، گفت: کنترل محدوده تحت فعالیت مالخران در کنترل هرچه بیشتر این قشر موثر است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا افزود: یکی از جذابیت‌های سارقان برای ارتکاب مجدد، وجود مالخران است که بر اساس برنامه‌‌ریزی‌های صورت گرفته امسال، سال برخورد و دستگیری مالخران است.

خالقی‌فرد با بیان اینکه میزان وقوع به وقوع سرقت خودرو در پنج ماهه نخست سال جاری، نسبت به مدت مشابه قبل، ۴۴ درصد افزایش یافته است، گفت: انجام اقدامات پیشگیرانه در حوزه وقوع جزو وظایف پلیس پیشگیری محسوب می‌شود.

وی بابیان اینکه میزان کشف به وقوع در پنج ماه سال جدید، ۹۲/۹ بوده که ۳/۹ درصد افزایش یافته است، گفت: در پنج ماهه اول سال ۹۱ موفق شده‌ایم در مجموع وقوع سرقت‌ها به میزان ۶۴/۴ درصد را کشف کنیم.

معاون مبارزه با سرقت پليس آگاهي ناجا با بيان اينكه با اقدامات انجام شده در معاونت سرقت پليس آگاهي ناجا، ميزان كشفيات پليس آگاهي نسبت به سال گذشته افزايش يافته است، گفت: با اين حال ميزان وقوع نيز افزايش يافته است.