به گزارشافکارنیوزبه نقل از ایسنا، البته در حال حاضر نه تنها خانه‌های زوج‌های جوان در زندگی واقعی بلکه در زندگی داخل فیلم‌ها و سریال‌ها هم تجملی است. به گفته زهره سادات لاجوردی - معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری - متاسفانه در فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما می‌بینیم در خانه زوجی که وضعیت مالی خوبی هم ندارد، وسایل ضروری و غیر ضروری زیادی وجود دارد که نمایش این صحنه‌ها باعثافزایش توقع جوانان در آغاز زندگی مشترک می‌شود.

لاجوردی معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، مهریه و جهیزیه را از مسائل مهم در ازدواج می‌داند و معتقد است: متاسفانه امروزه شاهد رقابت‌های ناصحیح در زمینه جهیزیه و مهریه هستیم و ناآشنایی برخی از خانواده‌ها با فلسفه این دو باعثشده که مهریه و جهیزیه جزو معضلات ازدواج و موجب بالا رفتن سن ازدواج شود.

او اضافه می‌کند: برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند که با چشم‌ هم چشمی و رقابت‌های ناسالم و دادن جهیزیه‌های مفصل می‌توانند زمینه شروع زندگی خوب و خوشی را برای فرزندان خود فراهم کنند. این در حالیست که ممکن است این دیدگاه باعثبروز مشکلات و کاهش صفا و صمیمیت خانواده شود البته یکی از عوامل چشم هم چشمی‌ها، خود کم‌بینی است.

فاطمه ایل شاهی - دبیر کل جمعیت زنان پیرو حضرت زهرا(س) - هم می‌گوید: از زمانی که مهریه‌های عجیب و غریب مانند سکه معادل سال تولد دختر رواج پیدا کرد قرار شد که دختران جهیزیه متناسب با مهریه به خانه شوهر ببرند و همین امر باعثافزایش تجملات جهیزیه شد.

سوسن صفاوردی – معاون هماهنگی و همکاری‌های بین الملل مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری - هم معتقد است: زمانی که دختری ۵۰۰ سکه طلا مهریه طلب می‌کند لازم است جهیزیه‌ای در خور مهریه خود فراهم کند و همین امر باعثوارد شدن فشار به خانواده‌ها می‌شود، بنابراین لازم است زنجیره‌ای از نگرش‌ها تغییر کند تا ازدواج آسان شود.

به گزارش ایسنا، اظهارنظرها در مورد جهیزیه‌های زیاد و تاثیر منفی یا مثبت آن بر زندگی زوجین نشان از این دارد که کارشناسان به این نتیجه رسیده‌اند که صرف پول‌های هنگفت تضمین خوشبختی نیست و تنها توقعات طرفین را بالا می‌برد، چرا که در این مسیر اشتباه به دور تسلسلی می‌رسیم و این دور از تعیین مهریه بالا تا به ریز و به پاش عروسی و جهیزیه‌های پر زرق و برق و بیش از حد نیاز، ادامه دارد. در حالیکه اگر راه وروش انبیا که همان ساده زیستی است پیشه بگیریم جوانان در آرزوی رسیدن به خواسته‌های غیرمنطقی خود نمی‌مانند.

اما به اعتقاد حجت‌الاسلام حسین روحانی‌نژاد - معاون فرهنگی و امور تبلیغ سازمان تبلیغات اسلامی - افزایش مهریه را نمی‌توان دلیل افزایش جهیزیه داشت؛ بلکه توقعات بی‌‌جا که به مرور زمان به وجود آمده شده است یکی از دلایل افزایش جهیزیه است.

به گفته او منشاء تشریفات زیاد ازدواج در حال حاضر چشم و هم‌ چشمی است، تفاخر به جهیزیه و مهریه بیشتر شده و تمایل به برگزاری عروسی در سالن‌های مجلل افزایش یافته است، البته بیگانگان نیز چنین فرهنگی را دامن می‌زنند و مایل نیستند که جوانان، ساده ازدواج کنند.

روحانی‌نژاد پیشنهاد می‌کند که مبلغان و روحانیون مساله ازدواج را با توجه به آموزه‌های دینی تشریح کنند.

معاون سیاسی فرهنگی مرکز امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری درباره فایده جهیزیه، می‌گوید: یکی از مهمترین‌ فایده‌های جهیزیه، کمک خانواده به زوج جوان برای آغاز زندگی مشترک همراه با آرامش نسبی است. در برخی از کشورها برخلاف ایران کالاهای غیرضروری، لوکس و تجملی جزو جهیزیه محسوب نمی‌شود و تنها جهیزیه شامل وسایل ضروری آغاز یک زندگی مشترک می‌شود.

به گفته او لازم است با توجه به سیره ائمه البته براساس مقتضیات زمان به بحثجهیزیه بپردازیم و این کار نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و خانواده‌هایی که دارای جایگاهی در جامعه هستند، می‌توانند در این زمینه تلاش کنند.

لاجوردی با اشاره به سال‌های آغازین پیروزی انقلاب اسلامی می‌گوید: سال‌های اول انقلاب، فرهنگ ساده‌ زیستی رواج پیدا کرده بود و زندگی‌های مشترک به دور از تشریفات آغاز می‌شد و صفا و صمیمیت نیز بیشتر بود. اما در حال حاضر تشریفات و تجملات در امر ازدواج از جمله در جهیزیه دیده می‌شود.

لاجوردی از عملکرد تلویزیون در ترویج ساده‌زیستی ناراضی است و متاسفانه در فیلم‌ها و سریال‌های صدا و سیما می‌بینیم در خانه زوجی که وضعیت مالی خوبی هم ندارد، وسایل ضروری و غیر ضروری زیادی وجود دارد. نمایش این صحنه‌ها باعثافزایش توقع جوانان در آغاز زندگی مشترک می‌شود.

او ضمن تاكيد بر ضرورت ترويج ساده زيستي از سوي مسئولان، در انتقاد از برنامههاي نمايشي سيما اظهار ميكند: اين برنامهها حتي خانههاي دانشجويي چند دختر شهرستاني را هم پر از وسايل تجملي نشان ميدهد اين در حاليست كه لازم است مسئولان اين سازمان، ساده زيستي و زندگي با جهيزيههاي ساده را در برنامههاي خود ترويج كنند.