به گزارش افکارنیوز به نقل از مهر، والدین امروزی اغلب به داشتن تک فرزندی بسنده می کنند، این باعث می شود که در آینده ای نزدیک فرزندانی تنها و پدربزرگ و مادربزگ هایی تنهاتر داشته باشیم و این تنهایی زمینه ساز مشکلات روانی و بروز معضلات اجتماعی در جامعه خواهد شد.

ایران رتبه سوم پیر شدن جمعیت در جهان

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: نرخ رشد جمعیت طی سالهای گذشته کاهش یافته است و طبق آماربین المللی ایران از نظر سرعت پیر شدن جمعیت، رتبه سوم جهان را به خود اختصاص می دهد.

محمد احمدیان بیان کرد: بر اساس نتایج سر شماری سال ۹۰ جمعیت کشور به ۷۵ میلیون و۱۴۹هزار نفر رسیده است و در صد رشد جمعیت رقم ۱.۲۹بوده است.

احمدیان در رابطه با روند رشد جمعیت در بازه زمانی ۱۳۳۵ تاکنون بیان کرد: رشد جمعیت در فاصله سالهای(۱۳۴۵-۱۳۳۵) ۳.۱ درصد،(۱۳۵۵-۱۳۴۵) ۲.۷۱ درصد،(۱۳۶۵-۱۳۵۵) ۳.۹ درصد،(۱۳۷۵-۱۳۶۵) ۱.۹۶درصد،(۱۳۸۵-۱۳۷۵) ۱.۶۱ درصدو در آخرین سرشماری(۱۳۹۰-۱۳۸۵) به۱.۲۹درصد رسیده است.

وی تاکید کرد: ما شاهد تغییرات نرخ رشد جمعیت و کاهش سرعت رشد جمعیت هستیم.

افزایش سن ازدواج رشد جمعیت را کاهش می دهد

مدیر سلامت خانواده و، جمعیت و مدارس معاونت بهداشت استان افزود: از عوامل کاهش رشد جمعیت می توان به کاهش نرخ باروری، افزایش سن ازدواج، سیاست های تهدید موالید و افزایش سن باروری و …اشاره کرد.

وی در بیان وضعیت رشد جمعیت در خراسان رضوی و مشهد گفت: استان خراسان رضوی و شهر مشهد هم وضعیتی مشابه وضعیت کشوری دارند.

کاهش رشد جمعیت در خراسان رضوی

احمدیان افزود: متوسط رشد سالانه جمعیت استان خراسان رضوی بین سال های ۱۳۸۵ و ۱۳۹۰ " ۱.۴ " درصد اعلام شد و متوسط رشد جمعیت استان بین سال های ۱۳۷۵و۱۳۸۵ " ۱.۷۱ " درصد است که در مقایسه با کشور نرخ رشد جمعیت کمی بالاتر بوده است ولی روند رو به کاهش کاملا مشهود است.

وی با اشاره به اینکه شش درصد جمعیت کشور سالمندان هستند افزود: ۵.۲ درصد جمعیت خراسان رضوی را سالمندان بالای ۶۵ سال تشکیل می دهند و طبق آمار بین المللی جمعیت سالمندان طی سالهای آینده۳۳ درصد جمعیت کل کشور را به خود اختصاص خواهند داد.

رشد ۲۶ درصدی جمعیت سالمندی

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی خراسان رضوی گفت: با کاهش رشد جمعیت و افزایش امید به زندگی، منحنی جمعیت کشور به سوی سالمند شدن حرکت می کند.

وی افزود: هم اکنون سازمان ملل متحد اعلام کرده است که جمعیت بالای ۶۰ سال ایران طی سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۵۰ با رشد ۲۶ در صدی مواجه خواهد شد.

سیاستهای جمعیتی در راستای توسعه پایدار

احمدیان تاکید کرد: سیاستهای جمعیتی اتخاذ شده از سوی دولت در جهت هماهنگ سازی شرایط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه در راستای دستیابی به توسعه پایدار تدوین می شود.

وی بیان کرد: نوع برنامه ها و سیاستها برای تاثیر گذاری بر مساله جمعیت در دوره های مختلف تاریخی متفاوت است.

وی افزود: افزایش جمعیت به ویژه در دهه شصت مسئولان وزارت بهداشت را بر آن داشت که در راستای سیاستهای دولت برای تنظیم نرخ رشد جمعیت، سیاست های ویژه ای را به کار گیرند.

حمایت از اشتغال بانوان در راستای فرزند آوری

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی خراسان رضوی گفت: حضور بانوان در عرصه های کاری و اجتماعی به عنوان یک نیاز و از سوی دیگر محوریت ایشان در ترویج فرهنگ پایدار قابل انکار نیست.

وی یاد آور شد: دولت در پی برنامه های کمکی جهت اشتغال بانوان همزمان با اثربخشی در خانواده است و با قانون ترویج تغذیه با شیرمادر از زنان شاغل حمایت خواهد کرد.

احمدیان در توضیح قانون تغذیه با شیر مادر گفت: مرخصی شش ماهه زایمان، استفاده از پاس شیر به مدت دو سال، کمک به ثبات شغلی بانوان در دوران بارداری و پس از زایمان می تواند نوعی حمایت از بانوان باشد.

وی در رابطه با برنامه های مراکز بهداشتی در خدمات تنظیم خانواده تصریح کرد: خدمات تنظیم خانواده با هدف تامین سلامت مادر و کودک و در نهایت تامین سلامت جامعه به گروه هدف ارائه می شود.

فرزند آوری باید آگاهانه باشد

احمدیان افزود: تنظیم خانواده مترادف با کاهش رشد جمعیت نیست، بلکه به خانواده ها در خصوص فرزند آوری مسئولانه، آگاهانه کمک می کند، همچنین خدمات تنظیم خانواده تاکید بر داشتن بارداری سالم است.

مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس معاونت بهداشتی خراسان رضوی تاکید کرد: خدمات تنظیم خانواده تاکید بر داشتن بارداری سالم بدون داشتن حاملگی پر خطر و برنامه ریزی نشده برای مادران است.

وی بیان کرد: سیاست فعلی وزارت بهداشت سلامت دوران بارداری، سلامت مادران و سلامت نوزادان است که معاونت بهداشت استان در راستای این سیاست خدمات مورد نیاز را به گروه هدف ارائه می دهد.

تک فرزندی زمینه ساز معضلات اجتماعی

احمدیان با بیان اینکه تک فرزندی زمینه ساز معضلات اجتماعی است افزود: احتمال افزایش بیماری ها و اختلالات رفتاری و اجتماعی در تک فرزندان وجود دارد.

وی تصریح کرد: تک فرزندان هنگام بزرگسالی از حمایت های خواهر و برادر برخوردار نیستند و با توجه به سالمندی والدین در آن هنگام، تنهایی تک فرزندان می تواند زمینه ساز معضلات اجتماعی و روانشناسی باشد.

تک فرزند محروم از رابطه مثبت با خواهر وبرادر

نرگس خدیوی کارشناس روانشناسی در گفتگو با خبرنگار مهر در زمینه مشکلات تک فرزندی اظهار کرد: تک فرزند از آزمودن احساساتی که در روابط بین خواهر و برادر شکل می گیرد، محروم می ماند.

وی تاکید کرد: این در حالی است که در خانواده های چند فرزندی دعوا کردن با خواهر و برادر باعثمی شود تا کودکان برای کنترل احساسات راهی مناسب پیدا کنند و بار دیگر به بازی مشغول شوند.

وی افزود: تک فرزندها نمی توانند ناامیدی ها و فشارهای روحی را تحمل کنند، چنانچه توهینی به آنها شود، بی آنکه قصدی در کار باشد این توهین را رفتاری عمدی برداشت می کنند.

تک فرزندان مدیریت رابطه ندارند

خدیوی تصریح کرد: فرزندی که به تنهایی بزرگ شده است ممکن است تبحر لازم را نداشته باشند تا بتوانند دعواهای خود را با دیگران به گونه ای مدیریت کنند که در نهایت هر دو طرف راضی شوند.

کارشناس روانشناسی تاکید کرد: تک فرزندان فقط به برقراری روابطی علاقه مندند که دربرگیرنده منافع آنان باشد.

بلوغ زودرس در تک فرزندان


خدیوی با اشاره به بلوغ اجتماعی زودرس در تک فرزندان افزود: آنها زودتر از دیگر کودکان با مسائلی مواجه می شوند که برخورد با آنها در سنین بالاتر ناگزیر است.

وی افزود: آنان زودتر از دیگر کودکان به فعالیت اقتصادی مشغول می شوند و از کار کردن خجالت نمی کشند و با آمادگی و تجربه زیاد به سن بلوغ پا می گذارند.

وی یاد آور شد: البته تک فرزندان مسائل و دیدگاه های خود را به راحتی بیان می کنند و قادرند به والدین خود کمک کنند

با توجه به اینکه تعداد والدینی که تک فرزند هستند در جامعه رو به افزایش است باید بدانیم که داشتن یک فرزند بهتر یا بدتر از داشتن چند فرزند نیست و تک فرزندی چون چند فرزندی مزایا ومعایبی دارد که با شناخت بیشتر می توانیم بر آنها فائق آییم.