به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس سید باقر پیش‌نمازی در اولین نشست سراسری مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده با رویکرد بومی و اسلامی که امروز در هتل المپیک برگزار شد گفت: کودکان قابلیت اثر‌گذاری زیادی دارند اما متأسفانه در سنین کودکی مورد توجه قرار نمی‌گیرد و در سنین نوجوانی به دلیل کمرنگ شدن نقش خانواده و در مقابل پررنگ شدن نقش همسالان تغییر رفتار آنها، خانواده‌ها و نهادهای اجتماعی را دچار نگرانی می‌کند.

وی ادامه داد: ازدواج یکی از مسائلی است که می‌تواند در شیوه‌های دیرهنگام برای آرامش‌بخشی مؤثر باشد و با ازدواج آرامشی ایجاد می‌شود که زمینه‌‌ای برای ارتباط نزدیک‌تر و مؤثر‌تر با خدا و رشد خلاقیت‌ها آغاز می‌شود.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه یکی از مسائل امروز ساماندهی امر ازدواج است خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت‌های علمی و پیش‌بینی لازم برای ایجاد رغبت یکی از مسائل مهم امروز است در این زمینه راه و بی‌راهه‌‌هایی وجود دارد که باید مورد شناسایی قرار گیرد.

وی افزود: هر چند دبیرهنگام اما خوشبختانه دانشگاه‌ها به سمت بازنگری علوم انسانی و تغییر به سوی انسان‌شناسی الهی پیش می‌روند که این قضیه بسیار اهمیت دارد.

رئیس ستاد هفته ازدواج با بیان اینکه باید در مقام مشورت در راه اصلی قرار داشته و سعی شود در این راه مشاوره ارائه شود تصریح کرد: یک مشورت ناشی از آموزه‌های غیر مبتنی بر فلسفه خلق انسان به بیراهه می‌رود و مسکن های کاذبی ایجاد می‌کند که درد را پنهان و چاره‌اندیشی درد را مختل می‌کند.

به عقیده وی گزارش هایی که درباره امر ازدواج وجود دارد نشان‌دهنده احساس مسئولیت است بنابراین قانونگذار در ماده ۴۳ برنامه پنجم توسعه ساماندهی مراکز مشاوره را که همراه با فرهنگ ایرانی - اسلامی باشد در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: در روند تسریع آیین‌نامه این مراکز چاره‌اندیشی‌هایی صورت گرفته است، وزارت ورزش و جوانان در زمان تأسیس باید ضمن ساماندهی این نظارت مأموریت‌ها را تعریف، ساختارها را مطالعه و ساختارها را پس از دوره آزمایشی کوتاه مدت ویرایش می‌کرد.

پیش‌نمازی با بیان اینکه تصویب آیین‌نامه در دستور کار قرار داده شده و مکاتبانتی در این زمینه صورت گرفته گفت: پیش‌نویس آیین‌نامه نوشته شده و توسط وزیر به دولت ارائه شده است. در همین زمان با برخی از اساتید برای بازنگری در علوم انسانی هم مشاوره‌هایی صورت گرفته است.

وی درباره یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در این وزارت توضیح داد: تفاهمنامه‌ای با حوزه علمیه اعلام شده که یکی از مفاد این تفاهمنامه ایجاد رشته مشاوره دینی در سطح ۳ حوزه علمیه برای تحقق اهداف وزارت ورزش و جوانان است.

معاون فرهنگی و تربیتی وزارت ورزش و جوانان با اشاره به بهره‌مندی از نظرات کارشناسان برای تهیه آیین‌نامه مراکز مشاوره اظهار کرد: از بهمن سال گذشته ۱۸ جلسه در رابطه با آیین‌نامه با مقامات دستگاه‌های ذیربط و کارشناسان برگزار شده است.

وی ادامه داد: مراکزی که در امر مشاوره فعالیت‌هایی را آغاز کرده یا آنها که در فضای مجازی وارد عمل شدند علیرغم آسیب‌ها تجربه‌هایی هم به همراه داشتند که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

رئیس ستاد هفته ازدواج توضیح داد: در پیش‌نویس آیین نامه دو رویکرد اصلی مورد توجه قرار داده شده، مراکز زبان‌شناختی اجتماعی که به حوزه‌های مددکاری اجتماعی، معلولان، ژنتیک، روان‌سنجی کودک و نوجوان و غیره مرتبط می‌شود به سازمان بهزیستی سپرده و مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده در وظایف وزارت ورزش و جوانان قرار می‌گیرد.

پیش‌نمازی درباره ۵ وظیفه عمده برای وزارت ورزش و جوانان اظهار داشت: تعریف حقوق و وظایف متقابل افراد خانواده، مشاوره‌های پیش از ازدواج، امور اعتقادی، فرهنگی و تربیتی خانواده، ارتقا توانمندی جوانان و همچنین تسهیل همسر‌گزینی از وظایف عمده این وزارت برای مراکز مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده است.

وی ادامه داد: بعد از تصویب آیین‌نامه دستورالعمل‌هایی توسط وزارت ورزش و جوانان و سازمان بهزیستی صادر خواهد شد، قوانینی هم برای احراز شناسایی داوطلبان وجود دارد.

رئیس کمیته هفته ازدواج همچنین گفت: نظارت مضاعف، سطحبندی برای ایجاد رقابت و رعایت اصول و متفاوت دیدن سطح کیفیت این مراکز شرایطی را برای ارائه خدمات بهتر ارائه میکند.