به گزارش افکارنیوز، خبرآنلاین نوشت: پس از تصویب این مصوبات قرار بر این شد که تمامی سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی که به نوعی با مقوله ازدواج جوانان سر و کار دارند، در مدت زمان مقرر تکالیف خود را اجرایی کنند.

در این مصوبه نام دستگاه‌هایی نظیر وزارت کشور، سازمان ملی جوانان وقت، وزارت علوم، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، استانداری‌ها، بنیاد شهید و کمیته امداد به چشم می‌خورد؛ مصوبه‌ای که در سطح ملی و با امضای رئیس‌جمهور به تصویب رسید، اما با تشکیل وزارت جوانان و ورزش گم شد.

با این وچود بسیاری از جوانان چشم انتظار تسهیلات وزارت علوم برای ازدواج هستند و بسیاری از جوانان برای گرفتن یک وام ازدواج قدم پیش گذاشته اند، اما پس از مدت‌ها هنوز موفق به دریافت تسهیلات ازدواج نشده اند.


نقش وزارت جوانان و ورزش در ازدواج

محمد عباسی که از زمان وزارتش در وزارتخانه ورزش و جوانان کمتر وقت داشته است دست کم در حوزه جوانان با رسانه ها سخن بگوید در حاشیه چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی ساماندهی امور جوانان برای اولین بار ورود به مساله جوانان را به ورزش ترجیح داد و اعلام کرد که وزارتخانه اش در تعامل با وزارت ارشاد است تا با همکاری آن، مجوز سایت های همسرگزینی را صادر کند.

وی درباره ساماندهی آیین نامه ازدواج جوانان به مهر گفت: این آیین نامه در دولت در حال نهایی شدن است و به محض ابلاغ به ما آن را به تمام دستگاه های مرتبط با ازدواج جوانان ابلاغ می کنیم.

از سوی دیگر او به تصویب آیین نامه ساماندهی مراکز مشاوره نیز اشاره کرد و درباره سایت های همسریابی که این آیین نامه شرایط راه اندازی شان را تسهیل می کند توضیح داد که این سایت ها در حوزه های مختلف فعالیت می کنند و مجوزهای لازم را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به آنها می دهد: وزارت ورزش و جوانان در بحثسایت های همسر گزینی درصدد مذاکره با وزارت ارشاد است تا با همکاری این دو وزارتخانه، مجوز این سایت ها صادر شود و وزارت ارشاد با آگاهی کامل نسبت به آیین نامه و قوانین این سایت ها مجوزهای لازم را صادر کند.

اما این بار وزیر ورزش و جوانان در اولین نشست سراسری مراکز مشاوره‌ ازدواج و تحکیم خانواده با رویکرد بومی و اسلامی می گوید که ما متولی همسرگزینی جوانان نیستیم و و دولت و حاکمیت تنها نظم را در این زمینه ایجاد می‌کند و اقدامات تخصصی در این زمینه توسط متخصصان روانشناس انجام می‌شود.

وی درباره تسهیلات دولت برای ازدواج جوانان گفت: وام قرض الحسنه یکی از تسهیلات دولت بوده که هم اکنون نیز از سوی بانک مرکزی داده می شود. همچنین پیش از این قرار بود صندوق حمایت از جوانان تشکیل شده که پس از راه اندازی صندوق مهر امام رضا این موضوع منتفی شد.


سپردن دو کار جداگانه به یک وزازتخانه
در هشتم دی ماه سال ۱۳۸۹، نمایندگان مجلس هشتم مصوب کردند که پس از ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان با یکدیگر، درست همزمان با ادغام چند وزارتخانه دیگر برای کوچک کردن حجم دولت، وزارت خانه جدیدی با نام «ورزش و جوانان» راه‌اندازی شود.

اما پس از برگزاری مسابقات المپیک و پارالمپیک، استیضاح وزیر ورزش و جوانان در مجلس اعلام وصول شد؛ استیضاحی که در ۲۰ محور تنظیم شده، اما تنها دو بند آن اختصاص به جوانان دارد و موضوعاتی مانند ازدواج، اشتغال، تحصیل، کنکور و … که وظیفه این وزارتخانه است فراموش شده است.

این درحالی است که عباسی با رد انتفادات مجلس به این وزارت خانه و احتمال استیضاحش، گفت: مجلس انتقادی از عملکرد حوزه جوانان وزارتخانه ندارد.