به گزارش افکارنیوز، دکتر مهبودی، مجری طرح و عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه داروی «سینال – اف»(Cinnal - F) باعثافزایش تخمک‌گذاری در زنان می‌شود، گفت: کارآزمایی بالینی این دارو در بیمارستان‌های امام(ره) و شریعتی صورت گرفته و تا یک سال آینده هم ادامه خواهد داشت. در حال حاضر هم این دارو مجوزهای ورود به بازار را دریافت کرده و در حال قیمت‌گذاری است که امیدواریم تا پایان مهر ماه وارد بازار شود.


مسؤول واحد تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان تولید کننده داروی «سینال – اف» افزود: سالانه ۱۴ میلیون دلار نمونه خارجی این دارو که هر ویال آن ۲۰ دلار قیمت دارد وارد می شود که داروی ایرانی ۳۰ درصد زیر قیمت داروی مشابه به بازار عرضه خواهد شد.


عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران درباره کارکرد این دارو گفت: در برخی موارد، ناباروری به علت عدم توانایی در رهاسازی تخمک‌هایی با قابلیت بارداری مناسب در خانم‌هاست که یکی از علت‌های این پدیده، نامناسب بودن سطح هورمون FSH در خون است که درمواردی به نارسایی ثانویه تخمدان می‌انجامد. جبران این کمبود با تجویز مشابه‌ها زیستی هورمون FSH در بسیاری از موارد به آزادسازی تخمک‌های مناسب و درمان ناباروری می‌شود.


وی با بیان این که «سینال – اف» گونه نوترکیب هورمون FSH انسانی است که توسط محققان داخلی با استفاده از فناوری زیستی و با هزینه‌ای بسیار پایین تولید شده است، تاکید کرد: از «سینال – اف «در درمان ناباروری در مردان و زنان استفاده می‌شود. این مولکول DNA نوترکیب از کشت دادن فرم تغییر یافته سلول‌های همسترچینی در راکتورهای زیستی به دست می‌آید. از «سینال – اف» همچنین در فناوری باروری تقویت شده(ART) استفاده می‌شود.


به گفته مهبودي، استفاده از سينال - اف ساخت داخل با اثرات بيولوژيك كاملا مشابه با نمونه خارجي و قيمت بسيار كمتر، گامي در جهت دسترسي آسان به روشهاي درمان ناباروري براي تمام زوجهاي نيازمند درمان است.