به گزارش افکارنیوز، دکتر رسول علی اشرفی‌پور روز دوشنبه در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در راستای تحقق طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران با پیگیری‌های اداره کل محیط زیست استان تهران و همکاری ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت و شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در ۶ ماهه امسال ۱۲۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده از ناوگان حمل و نقل شهری تهران از رده خارج و نوسازی شد.

وی تصریح کرد: اداره کل محیط زیست استان تهران بابت خروج هر دستگاه مینی‌بوس فرسوده مبلغ ۱۰ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض از محل اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران اختصاص داده که این رقم صرف نظر از تسهیلاتی است که توسط سایر دستگاه‌های ذیربط اختصاص یافته است.

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که ۱۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس فرسوده در کلانشهر تهران تردد می‌کنند تصریح کرد: در صورت تامین اعتبار لازم اداره کل محیط زیست استان تهران آمادگی دارد تمامی مینی‌بوس‌های فرسوده را از رده خارج و با مینی‌بوس‌های نو جایگزین کند.

وی از تعویض کاتالیست و کنیستر تاکسی‌های تهران خبر داد و گفت: با هماهنگی با ستاد مرکزی معاینه فنی شهرداری تهران، تاکسیرانی و شرکت سایپا تعویض قطعات زیست محیطی کاتالیست و کنیستر ۳ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران در حال انجام است که هزینه تعویض این قطعات برای ۱۵۰۰ دستگاه تاکسی به صورت بلاعوض و به ازای هر دستگاه ۱۳۵ هزار تومان از محل اعتبارات طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران از سوی این اداره کل پرداخت می‌شود و هزینه مابقی توسط شهرداری تهران تامین می‌شود.

به گفته مدیرکل محیط زیست استان تهران قطعه کاتالیست در بخش اگزوز خودرو کنیستر در قسمت باک بنزین خودرو نصب می‌شود و کاتالیست در جذب و کاهش گازهای خروجی سمی آلاینده محیط زیست و کنیستر در جلوگیری و کاهش انتشار بخارات بنزین که می‌تواند منجر به مشکلات زیست‌محیطی شود نقش دارد.

وی به خروج خودروهای فرسوده اشاره کرد و به ایسنا گفت: بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته ۱۹۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده در سطح استان تهران در سال جاری با کمک ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور از رده خارج می‌شود کعه قطعا این میزان در مقابل تعداد خودروهای فرسوده پایتخت رقم قابل توجهی نیست و انتظار می‌رود دستگاه‌های مربوطه با اختصاص بودجه مورد نیاز نسبت به از رده خارج کردن خودروهای فرسوده کشور با اولویت شهر تهران در اسرع وقت اقدام کنند.

مدیرکل محیط زیست استان تهران به توزیع سوخت استاندارد در تهران اشاره کرد و گفت: از دیگر گام‌های اساسی برداشته شده در راستای کاهش آلودگی هوای تهران شروع توزیع روزانه حدود ۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد آلایندگی یورو ۴ و حدود ۸.۵ میلیون لیتر گازوئیل با استاندارد یورو ۵ با گوگرد زیر ۱۰ PPM است.

وی به صنایع آلاینده استان تهران اشاره کرد و گفت: در سال ۸۹ تعداد واحدهای آلاینده استان ۵۵۹ واحد بوده است که در سال ۹۰ بر اساس نتایج خوداظهاری در پایش که با مشارکت آزمایشگاه‌های معتمد فعال در سطح استان صورت گرفته است، پایش‌های اداره کل محیط زیست استان تهران و صحت‌سنجی نتایج با کاهش بیش از ۵۰ درصد به ۲۸۵ واحد رسیده است که موفقیت چشمگیری بوده است.

به گفته مديركل محيط زيست استان تهران از ۲۸۵ واحد آلاينده استان در سال گذشته ۱۲۷ واحد آلايندگي هوا داشتهاند كه هدفگذاري امسال كاهش ۵۰ درصدي شمار واحدهاي آلاينده استان نسبت به سال گذشته است.