به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی حج وابسته به بعثه مقام معظم رهبری، جیمز اسمیت سفیر آمریکا در ریاض گفت: همکاری میان آمریکا و عربستان شامل افزایش آگاهی در خصوص خطرات سرطان و کمک به حفظ سلامتی و بهداشت حجاج از جمله دیگر زمینه های همکاری میان دو کشور به شمار می رود.

بر اساس گزارش خبرگزاری عربستان، وی اعلام کرد: تاریخ همکاری میان آمریکا و حکومت عربستان به چند دهه پیش برمی گردد که این همکاری در زمینه های مختلف است. به گفته اسمیت، آمریکا به همکاری دوجانبه میان دو کشور در زمینه های تجارت، آموزش، فناوری و بهداشت افتخار می کند.

ترکیب زائران حاضر در شهر پیامبر اکرم(ص)

تعداد حجاجی که از طریق فرودگاه بین المللی محمدبن عبدالعزیز و ایستگاه‌های استقبال وارد مدینه شده اند، ۲۶ هزار و ۷۹۷ هزار نفر اعلام شده است در حالی که زائران خارج شده، ۱۴ هزار و ۱۳۷ نفر بوده اند.

بر اساس گزارش دبیرخانه کمیته حج در مدینه منوره در روز شنبه، تعداد کل حجاجی که وارد مدینه منوره شده اند، ۲۵۰ هزار و ۵۳ نفر بوده است و تعداد کل زائران خارج شده از مدینه که راهی مکه مکرمه شده اند، ۵۵ هزار و ۹۲۹ نفر هستند.

تعداد کل زائران باقی مانده در شهر پیامبر رحمت(ص) تا روز شنبه، ۱۹۶ هزار و ۱۰۸ نفر بوده اند.

ترکیب زائران موجود در مدینه منوره

بر اساس این گزارش، زائران اعزامی از اندونزی به تعداد ۵۶ هزار و ۴۷۲ نفر در صدر زائران حاضر در مدینه هستند و پس از آنها زائران هندی به تعداد ۳۲ هزار و ۴۲ نفر و زائران نیجریه ای به تعداد ۲۱ هزار و ۵۹۵ نفر در رده های بعدی قرار دارند.

اعزام۳۷۰هزار زائر به سرزمین وحی درحج تمتع

سرلشگر سالم بن محمد البلیهد مدیرکل اداره گذرنامه عربستان اعلام کرد: تعداد حجاجی که از خارج عربستان برای شرکت در موسم حج تا روز شنبه ۱۳ ذی القعده وارد این کشور شده اند، ۳۶۹ هزار و ۹۲۸ نفر بوده اند. از این تعداد، ۳۶۸ هزار و ۳۹۷ نفر از طریق هوایی(فروگاههای مدینه و جده)، ۵۴ نفر از راه خشکی و هزار و ۴۷۷ نفر از طریق دریایی(بیشتر از مصر و سودان) وارد عربستان شده اند.

خبرگزاری عربستان، احمد بن عبدالعزیز وزیر کشور و رئیس شورای عالی حج عربستان، طرح کلی سازمان دفاع شهری در حالت‌ها و شرایط اضطراری برای موسم حج ۱۴۳۳ هجری قمری را تصویب کرد.

این طرح دربرگیرنده رویارویی با شرایط اضطراری احتمالی در مشاعر مقدسه، مکه مکرمه و مدینه منوره و به کارگیری تمام امکانات انسانی و فنی و مکانیزه برای حمایت از عملیات رویارویی با شرایط اضطراری است.

تلاش برای‌بهبودعملکردکارکنان حرمین‌شریفین

شیخ عبدالرحمن بن عبدالعزیز السدیس اعلام کرد: ادارات و بخشهای مختلف اداره کل امور حرمین شریفین برای ارائه خدمات مختلف به زائران بیت الله الحرام و مسجد شریف نبوی(ص) کاملا آماده اند. دولت عربستان تمام امکانات و ابزار راحتی و اطمینان بخشی به ضیوف الرحمن را فراهم کرده است.

السدیس بر ضرورت افزایش برنامه های آموزشی که تاثیرات مثبتی دارد، و برنامه های آموزشی در زمینه رفتار خوب و حسنه با زائران بیت الله الحرام تاکید و اظهار داشت: اداره امور حرمین شریفین برای توسعه بیشتر خدمات و بهبود عملکرد کارکنان خود با هدف ارائه بهترین خدمات به زائران حرمین شریفین تلاش می کند.

دردسرجدیدعربستان به‌دلیل‌حذف زائران سوری

در حالی که مقامات سوری تاکید کرده اند به دلیل خودداری وزارت حج عربستان از امضای قرارداد مربوط به حجاج سوری، این افراد امسال از حج محروم شده اند، مسئولان وزارت حج عربستان، تقصیر را به گردن مقامات سوری می اندازند و می گویند آنها به درخواست تعیین هیئتی برای گفتگو در این زمینه پاسخ نداده اند.

براساس این گزارش، باوجود اینکه هنوز مشکل اعزام حجاج سوریه به سرزمین وحی حل نشده است، تبعات این مشکل، دامن بخش حمل و نقل در موسم حج را گرفته است.

دشواری اجاره و آوردن اتوبوسها از سوریه و لبنان و افزایش هزینه اجاره اتوبوسهایی از ترکیه از طریق عراق و اردن و افزايش ۲۵ درصد هزينههاي اتوبوسها از جمله مشكلاتي است كه به دليل محروم شدن زائران سوري از حج امسال، دامنگر عربستان شده است.