به گزارش افکارنیوز، فارس به نقل از مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، طبق گزارش جدید «سالمندی در قرن بیست ویکم» و «یک بزرگداشت و یک چالش " که در روز جهانی سالمندان توسط صندوق جمعیت ملل متحد و سازمان بین المللی(هلپ ایچ) انتشار یافت اعلام شد تعداد جمعیت سالمند نسبت به دیگر گروه‌های سنی با سرعت بیشتری درحال رشد است.

این گزارش جدید یادآور می‌شود اگر چه روند سالمندی در جوامع قابل تجلیل است، چالش هایی نیز پیش رو است که به اقدامات جدید درباره مراقبت‌های بهداشتی، بازنشستگی، تدارکات زندگی و روابط نسل های مختلف نیاز دارد.

در سال ۲۰۰۰ برای نخستین‌بار در تاریخ شمار افراد بیش از ۶۰ سال از کودکان زیر ۵ سال بیشتر شد و تا سال ۲۰۵۰ نسل سالمند بیشتر از جمعیت زیر ۱۵ سال خواهد شد و فقط طی ۱۰ سال آینده تعداد افراد سالمند به بیش از یک میلیارد نفر خواهد رسید.

این تعداد نزدیک به ۲۰۰ میلیون نفر در یک دهه افزایش خواهد یافت و امروز ۲ نفر از سه نفر بالاتر از ۶۰ سال سن در اقتصادهای در حال توسعه و در حال ظهور زندگی می‌کنند و تا سال ۲۰۵۰ این رقم تقریبا به چهار از هر پنج نفر می‌رسد.

در صورت عدم اقدام سریع کشورهائی که آمادگی قبلی برای رویارویی با این مسئله را نداشته‌اند با عواقب ناگهانی آن روبرو خواهند شد، به طور مثال در بسیاری از کشورهای در حال توسعه با جمعیت عظیمی از جوانان؛ این چالش وجود دارد که سیاست‌ها و برنامه‌های حمایتی از جمعیت سالمند در دسترس نباشد یا تمهیدات کافی تا سال ۲۰۵۰ صورت نگرفته باشد.

باباتونده اوسوتیمهین، مدیر اجرایی صندوق جمعیت ملل متحد در سخنرانی خود در زمان انتشار این گزارش اظهار داشت: انسان‌ها در همه جا باید سالمندی همراه با عزت و امنیت داشته باشند و در طول زندگی از تمام حقوق بشر و آزادی‌های اساسی بهره گیری کنند.

وی گفت: طول عمر بیشتر، یکی از اهداف کنفرانس بین‌المللی جمعیت و توسعه قاهره در سال ۱۹۹۴ بود و اقدامات بیشتری در راستای دستیابی به این هدف برای همگان لازم است و نباید در اهداف جدید کاهش فقر افراد سالمند را فراموش کرد.

بر اساس این گزارش، در بسیاری از کشورها سیاست‌ها، برنامه‌ها و قوانین جدیدی برای سالمندی در نظر گرفته شده است، برای مثال بیش از ۱۰۰ کشور در دهه گذشته سیاست پرداخت حقوق بازنشستگی بدون مشارکت را به منظور جلوگیری از فقر در میان سالمندان در برنامه‌های خود قرار داده‌اند اما اقدامات بیشتری برای جهان در حال سالمند شدن باید صورت پذیرد.

۴۷ درصد از مردان سالمند و ۲۴ درصد از زنان سالمند در نیروی کار مشارکت دارند اما با وجود مشارکت اجتماعی، اقتصادی، ایمن و سالم که توسط جمعیت سالمند در اختیار جامعه قرار میگیرد بسیاری از آنان در سراسر جهان بهطور مداوم با تبعیض، بدرفتاری و خشونت روبهرو هستند و این گزارش از دولتها، جامعه مدنی و عموم مردم درخواست دارد تا با همکاری با یکدیگر به این اعمال مخرب پایان بخشند.