به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، غلامحسین اسماعیلی فارغ التحصیل حوزه و دانشگاه در رشته حقوق که پیش از این به عنوان قاضی دادگاه ویژه روحانیت و دادستان مشهد مشغول به فعالیت بود حدود هزار روز است که بر صندلی ریاست سازمان زندانهای کشور تکیه زده است. عالی ترین مقام مسئول در سازمان زندانهای کشور که این روزها با افزایش بودجه سازمانش در حال ساخت و ساز اردوگاههای ویژه متهمان مواد مخدر و ارتقای سطح دانش، تربیت و اقدامات تامینی در زندانهای کشور است با حضور در خبرگزاری مهر به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

اسماعیلی در مورد برخی شایعه پراکنی ها و اخبار نادرست رسانه های بیگانه درباره زندانهای ایران گفت: نه رسانه های بیگانه و نه آنهایی که رسانه های بیگانه را هدایت و حمایت می کنند قطعا دلشان برای زندانیان، مردان و زنان جامعه ما نسوخته است چرا که دلسوزی در قاموس آنها نمی گنجد. آنها همیشه از عناوین جاذبه دار در رسانه های خود استفاده کرده و همیشه جامعه و دولت ایران را متهم می کنند در حالی که در حوزه زندانبانی می توان گفت که ایران می تواند یک الگوی ساختاری و محتوایی برای تمامی کشورهای جهان باشد.

زندانهای ایران الگوی زندانهای جهان

رئیس سازمان زندانها گفت: ایران برای زندانهای خود یک نهاد و سازمانی مستقل از پلیس و قاضی تعریف کرده است در حالی که در اکثر نقاط جهان زندانها زیر نظر پلیس اداره می شود. حالا همین رسانه های دروغ پرداز می گویند در زندانهای ایران شکنجه وجود دارد! مگر می شود زندانهای ایران که تنها محل نگهداری زندانیان بوده و عنوان تربیتی را یدک می کشد در آن شکنجه رخ دهد و این یک دروغ شاخدار است.

اسماعیلی اظهار داشت: اگر امروز شرورترین افراد و گروهها و مخوف ترین گروههای قاچاق و توزیع مواد مخدر را به سازمان زندانها تحویل دهند عنوان و اتهام زندانیان برای ما اهمیت ندارد چرا که وظیفه ما نگهداری از زندانیان است و زندانی نزد ما یک امانت است. ما وظیفه بازجویی و کشف جرم نداریم چرا که این وظیفه نهادهای کشف جرم است.

رئیس سازمان زندانهای کشور از سوادآموزی، مشاوره و روان درمانی، آموزشهای دینی و اعتقادی، آموزش مهارتهای زندگی و حرفه آموزی زندانیان در زندانهای کشور خبر داد و افزود: البته در زندانهای دنیا موضوع اشتغال زندانیان اجرا شده ولی با زندانهای ایران یک تفاوت دارد و آن این است که اشتغال در زندانهای دنیا بیگاری است ولی در زندانهای ایران زندانی برای خودش کار می کند و درآمد دارد.

زندانیان ایران درآمدشان در جیبشان می رود

اسماعیلی گفت: بر اساس آیین نامه تعریف شده در زندانهای کشور ۵۰ درصد از دسترنج زندانیان برای خانواده، ۲۰ درصد برای هزینه جاری به زندانی داده می شود، ۲۵ درصد برای زندانی پس انداز شده و او بعد از آزادی دریافت می کند و ۵ درصد هم صرف بیمه حوادثدر کارگاه می شود.

عضو شورای عالی مسئولان قضایی کشور با تعریف مجازات حبس در قوانین کشور گفت: حبس در قانون به معنای محدود کردن آزادی متهم است ولی الباقی حقوق انسانی و شهروندی شخص در زندان بر جای خود باقی است.

اسماعیلی با اشاره به فعالیت و ریاست سه ساله خود در سازمان زندانها گفت: نخستین اقدام ضابطه مند کردن امتیاز مرخصی به زندانیان بود. یعنی برای اعطای مرخصی به زندانی شرایطی لحاظ کردیم که اگر زندانی امتیاز لازم(فراگیری قرآن، آموزش فنی و حرفه ای، سواد آموزی و…) را کسب کند بتواند از مرخصی استفاده کند.

همچنین در توسعه فضاهای زندان، آموزش زندانبانی، ایجاد فضای اصلاح و تربیت و… از اهم فعالیتها در این سه ساله بوده است تا با تمامی این اقدامات بتوانیم شخصیت زندانی را بسازیم.
رئیس سازمان زندانهای کشور در مورد آخرین وضعیت ساخت دستبندهای الکترونیکی برای زندانیان گفت: ما برای دستبندهای الکترونیکی مطالعات گسترده ای را انجام دادیم و نمونه هایی از کشورهای خارجی و همچنین تولید کنندگان داخلی را مورد ارزیابی قرار دادیم. البته با وزارت دفاع هم صحبتهایی داشتیم تا این محصول مورد نیاز سازمان زندانها بومی سازی شود.
هر چند هنوز قانون ابلاغ نشده ولی مطالعات و ارزیابیهای ما به پایان رسیده است.

دستنبدهای یک میلیون تومانی بر دستان متهمان

از اسماعیلی سوال شد هزینه تامین و ساخت یک دستبند حدودا چقدر می شود که پاسخ داد: کیفیت دستگاه هزینه را تعیین می کند که این هزینه همراه با سرور مرکزی باید محاسبه شود ولی دستبند الکترونیکی بر حسب کیفیت از ۳۰۰ تا یک میلیون تومان برای سازمان زندانها برای هر زندانی هزینه در بر دارد. این دستبندها برای تمام زندانیان تعریف نشده بلکه دستبندهای الکترونیکی بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی بر دستان متهمانی زده می شود که در قانون تعریف شده است. البته سازمان زندانها قصد دارد برای زندانیانی که به مرخصی می روند و یا زندانیان شاغل هم از این دستبندها استفاده کند.

لباس جدید زندانیان شکیل است

رئیس سازمان زندانهای کشور در واکنش به اظهارات برخی منتقدان مبنی بر اینکه ظاهر لباس جدید زندانیان همانند شخصیت دالتونها در فیلم لوک خوش شانس است گفت: ما نمونه های لباس زندانیان در بسیاری از کشورها را دیده ایم. به این هم کاری نداریم که گروه خاصی در فیلمی از این لباس به عنوان تن پوش استفاده کرده اند. ولی لباسی که تهیه شده هم شکیل است و هم تحقیر کننده نیست و از لباس بسیاری از کارگاههای صنعتی بهتر است.

ورود زندانبانهای زن با داخل زندانها

اسماعیلی با اشاره به ورود زندانبانان زن به داخل سازمان زندانها گفت: یگان حفاظت زندانها وظیفه امنیت زندان و بدرقه زندانیان به دادگاه را بر عهده دارند برای همین پیشنهاد کردیم برای اعزام و بدرقه زندانیان زن به جای مامور مرد از مامور زن استفاده کنیم. هر چند این طرح به صورت پایلوت در حال اجرا است ولی به زودی ماموریتهای دیگری هم به زندانبانهای زن داده می شود.

مهدهای کودک در زندانها در انتظار سازمان بهزیستی

رئیس سازمان زندانهای کشور در مورد ایجاد مهدهای کودک در داخل زندانهای کشور گفت: در داخل زندانهایی که تعداد خانمهای زندانی دارای کودک زیر ۲ سال دارند مکان مجزایی دیده شده تا کودکان در آن مکان نگهداری شود. از این رو سازمان بهزیستی اعلام آمادگی کرده تا این مهدها را ایجاد کند و الان هم منتظر اجرای کار توسط مرکز امور زنان ریاست جمهوری و سازمان بهزیستی هستیم.

اسماعیلی در مورد ایجاد دفاتر پیشخوان دولت در زندانهای کشور گفت: نخستین دفتر پیشخوان دولت در استان گیلان افتتاح شده و به زودی زندانها دارای دفاتر پیشخوان دولت می شوند. از این دفاتر پیشخوان خانواده زندانیان استفاده خواهند کرد.

انتقال اخبار از داخل زندان طبیعی است

رئیس سازمان زندانهای کشور در پاسخ به اینکه چگونه می شود اطلاعات زندانیان و زندانها به آسانی در اختیار سایتهای بیگانه قرار می گیرد گفت: زندان مکان در بسته نیست. هر روز گروهی وارد و گروهی از زندان خارج می شود. هر روز حداقل یک پنجم زندانیان با خانواده های خود ملاقات می کنند علاوه بر این ارتباطات تلفنی هم برای زندانیان وجود دارد. همین ها موجب می شود که اطلاعات به خارج از زندان منتقل شود.

ساخت ۴ بازداشتگاه در تهران معطل بودجه

اسماعیلی در پاسخ به اینکه قرار بود چهار بازداشتگاه موقت در تهران ایجاد شود و آیا بودجه آن از سوی دولت تامین شده است گفت: خیر هنوز بودجه ای اختصاص داده نشده است.

آخرین وضعیت ساخت ۵ اردوگاه معتادان

رئیس سازمان زندانها در مورد ساخت اردوگاههای اعتیاد گفت: اردوگاه اصفهان آماده بهره برداری و فاز نخست اردوگاه سیستان و بلوچستان در حال بهره برداری است. بخش ساختمانی اردوگاه خراسان هم آماده شده و اردوگاههای تهران و کرمان هم در حال ساخت است.