به گزارش افکارنیوزبه نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ علی نیک نفس بیان داشت: با توجه به اینکه ایمیل یکی از پرکاربردترین خدماتی است که کاربران از آن استفاده می‌کنند، کلاهبرداران و مجرمین نیز تمایل پیدا می کنند که از این طریق به اعمال مجرمانه خود دست بزنند.

وی یکی از جرائم شایع در محیط مجازی را کلاهبرداری از طریق ایمیل عنوان کرد و اظهار داشت: کارگاه‌های آموزشی در این زمینه در ششمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار می‌شود تا بازدیدکنندگان روش‌های پیشگیری از وقوع جرم را بیاموزند.

این مقام انتظامی گفت: محفوظ نگه داشتن آدرس ایمیل، کنترل ایمیل‌های ارسالی از نظر صحت و اصالت و همچنینی کنترل IP های اشخاص فرستنده باید به کاربران آموزش داده شود تا در معرض تهدید قرار نگیرند.

نیک نفس ادامه داد: اغلب کلاهبرداری‌ها از سوی بزهکاران فضای مجازی از طریق مهندسی اجتماعی و سوء استفاده از تمایل طبیعی افراد به اعتماد صورت می‌گیرد که از این طریق می‌توانند با دسترسی به اطلاعات به اهداف مجرمانه خود دست یابند.

سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا، ارسال لینکهای فیشینگ، فریب از طریق پیشنهاد شغل، ارائه پیشنهادات اغوا کننده برای انتقال وجه در مقابل به دست آوردن مبلغی هنگفت و فریب افراد مبنی بر برنده شدن در قرعه کشی از جمله روشهایی است که به صورت هدفمند و با انتخاب شخص قربانی و یا به صورت انبوه برای قربانیان ارسال میشود که اگر تعداد کمی از افراد نیز به این ایمیلها اعتماد کنند حجم وسیعی از افراد مورد سواستفاده و بزه قرار میگیرند.