به گزارش افکارنیوزبه نقل از مهر، دکتر علیرضا زالی در جلسه انجمنهای پزشکی با مسئولان سازمان نظام پزشکی ایران، با اشاره به استفساریه صورت گرفته از مجلس شورای اسلامی بر مرجعیت این سازمان در تعرفه‌گذاری خدمات حوزه سلامت در بخش خصوصی تأکید کرد و افزود: رشد ۲۰ درصدی تعرفه‌ها، پیشنهاد و خواسته جامعه پزشکی برای نیمه اول سال ۹۱ بوده و هم اکنون با توجه به افزایش قیمتها و تورم، ‌نیازمند بازنگری در این تعرفه اعلام شده برای ۶ ماهه دوم سال هستیم.

معاون نظارت و برنامه‌ریزی سازمان نظام پزشکی همچنین از انجمنهای علمی - تخصصی پزشکی خواست که به اعضای خود لزوم رعایت حیطه اختیارات و وظایف رشته‌های مختلف پزشکی را یادآور شوند و اعلام کرد که اظهارنظرهای فنی و علمی انجمنهای علمی پزشکی ملاک و منبع تعیین حیطه وظایف هر رشته است.

در ادامه این جلسه، برخی از روسا و نمایندگان انجمنهای علمی - تخصصی پزشکی، نقطه نظرات، ‌دیدگاهها و مشکلات انجمن متبوع خود را اعلام نمودند که بسیاری از آنها حاکی از نگرانی آحاد جامعه پزشکی نسبت به اختلال در نظام ارزی کشور، ‌افزایش تورم، ‌کمبود حمایتهای ارزی به وی‍ژه در واردات تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی و غیرواقعی بودن تعرفه‌های حوزه سلامت است.

دکتر سواد کوهی نماینده انجمن ارتوپدی ایران در این جلسه ‌با تأکید بر اینکه نظام سلامت ایران خوشبختانه تمامی خدمات بهداشتی و درمانی را به صورت ارزان و همگانی ارایه می‌دهد و در این خصوص به هیچ وجه قابل مقایسه با سایر کشورها نیست، ‌از تعطیلی بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های خصوصی به بهانه‌های مختلف ابراز نگرانی کرد.

وی افزود: ‌چرا باید به علت تخلف یک نفر از اعضای جامعه پزشکی، یک بیمارستان را تعطیل نمود و عده زیادی از مردم را از دریافت خدمات بهداشتی و درمانی محروم کرد.

دکتر محمد صاحب‌الزمانی دبیر شورای عالی نظام پزشکی نیز گفت: در حال حاضر مشکلات ما مربوط به ضعف مدیریت است، ‌متأسفانه حدود ۵ تا ۶ سال است که هیچگونه برنامه‌ریزی و مدیریتی در حوزه تجهیزات پزشکی و لوازم مصرفی آزمایشگاه‌ها، ‌مراکز تصویربرداری و اتاق‌های جراحی و غیره وجود ندارد.

وی با اشاره به مشکلات بوجود آمده ناشی از تلاطم بازار ارز، افزود: با وجود تورم ۵۰ تا ۶۰ درصدی در حوزه سلامت و تعرفه‌های ناکافی، ‌این روزها آزمایشگاههای تشخیص طبی کشور با مشکل عدم تخصیص ارز دولتی برای واردات تجهیزات و لوازم مصرفی مواجه هستند و برخی از واردکنندگان اظهار کرده‌اند که مواد مصرفی را در ازای دریافت دلار یا ارز خارجی به فروش خواهند رساند و برخی دیگر نیز امکان واردات و فروش لوازم را در شرایط موجود ندارند.

صاحب‌الزمانی ادامه داد: حدود ۷ ماه است که بیمه‌ها مطالبات آزمایشگاه‌ها را نپرداخته‌اند و جامعه پزشکی بلاتکلیف است که در وضعیت فقدان مدیریت مناسب چه کاری باید انجام دهد. شرایط آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به گونه‌ای است که تقریباً‌ هر روز خبر تعطیلی یا واگذاری چند آزمایشگاه را دریافت می‌کنیم.

وی پیشنهاد کرد که ستادی واقعی و عملی نه مانند برخی ستادهای نمایشی کشور، با حضور نمایندگان جامعه پزشکی، ‌نمایندگان وزارت بهداشت و وزارت رفاه برای حل مشکل واردات تجهیزات و مواد مصرفی پزشکی تشکیل شود.

دکتر چنگیز خلیلی عضو هیئت مدیره انجمن متخصصین علوم آزمایشگاهی نیز با حمایت از این پیشنهاد، ‌خواستار اعلام تعرفه‌های شناور خدمات آزمایشگاهی تا زمان تعیین تکلیف ارایه ارز دولتی به واردات مواد مصرفی آزمایشگاهیان تشخیص طبی شد.

دکتر غلامرضا غزنوی رئیس انجمن دندانپزشکی ایران، ‌ با انتقاد از گسترش دانشکده‌های دندانپزشکی و افزایش بی‌رویه و غیر کارشناسی دانشجویان این رشته، ‌نسبت به تبعات این اقدام از جمله بیکاری، ‌ سطح علمی ضعیف و کاهش شاخص‌های سلامت دهان و دندان در جامعه ابراز نگرانی کرد.