به گزارش افکارنیوز، سعید قدیمی در گفتگو با مهر، اضافه کرد: آیین نامه جدید و بازنگری شده مقاطع کاردانی و کارشناسی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور توسط وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به تایید رسید، امضا و روز گذشته به تمام دانشگاههای کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه بازنگری آیین نامه مذکور سه سال به طول انجامید و مهمترین آیین نامه آموزش عالی کشور به شمار می آید، تاکید کرد که اجرایی شدن این آیین نامه از نیمسال جاری سال تحصیلی ۹۲-۹۱ توسط تمام دانشگاههای کشور لازم است.

حذف نمره زیر ۱۰از کارنامه تحصیلی

به گفته قدیمی، کاهش ماندگاری و ارتقا کیفیت دو هدف مهم در بازنگری این آیین نامه است و اگر دانشجویی در یک نیمسال تحصیلی قادر به گذراندن درسی نبود و ترم بعد همان درس را با نمره ۱۵ به بالا گذراند، نمره افتاده در کارنامه به طور کامل حذف خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد با این حال دانشجو در دانشگاههای دولتی موظف است برای اخذ دوباره همان درس افتاده در ترم بعدی مبلغی را به دانشگاه پرداخت کند.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی یکی از مهمترین مزیتهای حذف این دسته از نمره ها از کارنامه را کاهش مشروطی و افزایش توان علمی دانشجویان عنوان کرد.

به گفته قدیمی امید به تحصیل در میان دانشجویان با این مزیت در نظر گرفته شده افزایش خواهد یافت.

کاهش طول سنوات تحصیل

این مقام مسئول در وزارت علوم اعلام کرد در آیین نامه تازه ابلاغ شده مقاطع کاردانی و کارشناسی، طول سنوات تحصیلی از ۶ سال به ۵ سال کاهش داده شد.

تغییر رشته به رشته های دلخواه امکانپذیر شد

قدیمی در ادامه گفت: امکان تغییر رشته در تمام گروه های آزمایشی و آموزشی به شرط رعایت برخی موارد خاص امکانپذیر شد.

صفر تا ۲۰ ملاک نمره دهی

دبیر شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی درباره حذف اعداد صفر تا ۹ از کارنامه که در آیین نامه پیشنهادی به وزیر علوم مطرح شده بود، اظهار داشت: در آخرین بررسی که توسط وزیر علوم صورت گرفت بحثصفر تا بیست ملاک نمره دهی قرار گرفت و با این پیشنهاد موافقت نشد.

وی افزود: این آیین نامه به پیشرفت تحصیلی ۸۶ درصد دانشجویان مقطع کاردانی و کارشناسی کمک می کند