افزایش جعل و کلاهبرداری در کشور

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، سرهنگ مهرداد امیدی در نشست خبری ضمن تشریح عملکرد معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا عنوان کرد که در شش ماهه نخست سال جاری ۶ هزار و ۵۰۰ پرونده جعل در پلیس آگاهی ناجا مورد رسیدگی قرار گرفت.

وی با بیان اینکه از مجموع این پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جعل، ۷۷ درصد از پرونده‌ها منجر به شناسایی و دستگیری جاعل، استفاده‌کنندگان و غیره شده و از سوی مقام‌قضایی برای این افراد قرار تامین صادر شد گفت: متهمان حدود ۱۶ درصد از پرونده‌ها نیز شناسایی و پرونده تحویل مرجع قضایی شد.

به گفته وی هفت درصد پرونده‌ها در حوزه جعل نیز به نتیجه مثبتی نرسیده و جاعلان دستگیر نشده‌اند.

وی با بیان اینکه ۶۰۰۰ نفر به اتهام جعل و همچنین استفاده‌کنندگان سند مجعول دستگیر شده‌اند گفت: برای ۸۰ درصد از این افراد(۴ هزار و ۸۰۰ تن) قرار تامین صادر شده و این افراد به زندان رفته‌اند.

امیدی با بیان اینکه در این شش ماه ۲۲ هزار و ۵۰۰ برگ سند، مدرک و مهر جعلی کشف و ضبط شده است، گفت: از این میان ۴۵ درصد اسناد کشف شده مربوط به مدارک و اوراق بانکی، ۱۰ درصد مدارک شناسایی و هویتی، شش درصد مدارک و اسناد شخصی، سه درصد اسناد مالکیت، ۳۳ درصد اسناد وزارتخانه‌های دولتی و مابقی مدارک تحصیلی جعلی و مهرهای جعلی بود.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا با بیان اینکه در ۶ ماه اخیر تعداد پرونده‌ها در حوزه جعل نسبت به مدت مشابه سال قبل چهار درصد افزایش داشته است گفت: علی‌رغم افزایش پرونده‌ها، میزان کشف، شناسایی و دستگیری متهم شش درصد رشد داشته است.

تهران بزرگ در صدر بیشترین پرونده‌های جعل کشور

وی در مورد موقعیت جغرافیایی وقوع جرم جعل در کشور گفت: استان‌های تهران‌بزرگ، اصفهان و البرز دارای بیشترین پرونده‌های جعل و استان‌های زنجان، ایلام و خراسان‌جنوبی کمترین پرونده‌های جعل را به خود اختصاص دادند.

امیدی همچنین ضمن تشریح عملکرد شش ماهه معاونت جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا در حوزه جرم کلاهبرداری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۹ هزار و ۷۰۰ پرونده در حوزه جعل مورد رسیدگی قرار گرفته است که ۶۸ درصد این پرونده‌ها منجر به شناسایی کلاهبردار یا کلاهبرداران شده است.

وی با بیان اینکه متهمان ۲۵ درصد از پرونده‌های تشکیل‌شده شناسایی شده‌اند گفت: هفت درصد پرونده‌های کلاهبرداری نیز منتج به نتیجه مثبت نشده‌ است.

امیدی با بیان اینکه در شش ماه گذشته ۶۰۰۰ تن به اتهام کلاهبرداری دستگیر شده‌اند گفت: برای سه هزار و ۸۰۰ تن قرار قانونی تامین صادر شده است.

وی در مورد موضوعات پرونده‌های تشکیل شده در حوزه جعل گفت: ۳۹ درصد پرونده‌ها مربوط به خرید و فروش و اجاره ملک، ۳۹ درصد در حوزه کلاهبرداری در پوشش فعالیت بازرگانی، ۱۰ درصد در پوشش کلاهبرداری خرید اتومبیل، هفت درصد واسطه‌گری و دلالی در امور قضایی و اداری، پنج درصد مربوط به اجناس بدلی و تقلبی، سه مورد در پوشش استخدام و کاریابی، دو درصد رمالی و فالگیری و یک درصد خرید و فروش موبایل، ‌گذرنامه، ‌ فریب در ازدواج و غیره بود.

وی با بیان اینکه جرم کلاهبرداری در مدت شش ماهه با افزایش ۲۶ درصدی در تعداد پرونده‌ها مواجه است گفت: با این حال میزان کشفیات پلیس آگاهی سه درصد افزایش یافته است.

به گفته امیدی تهران‌بزرگ، البرز و استان آذربایجان‌شرقی در صدر بیشترین پرونده‌های کلاهبرداری و استان ایلام، زنجان و سیستان و بلوچستان دارای کمترین پرونده‌های جعل و کلاهبرداری بوده‌اند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا در مورد برخورد معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا در مورد برخورد با شرکت‌های هرمی نیز عنوان کرد که مقابله با فعالیت‌های هرمی از نیمه دوم سال ۸۹ به معاونت مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی ناجا واگذار شد که در شش ماهه اخیر ۵۰۰ پرونده هرمی برای رسیدگی به پلیس آگاهی ارجاع داده شد.

وی با بیان اینکه در این پرونده‌ها ۵۱۸ شاکی وجود داشت گفت: یک‌هزار نفر مظنون به فعالیت‌های هرمی نیز در این مدت دستگیر شدند که برای ۴۶ درصد آنان که دارای زیر شاخه بودند قرار قانونی صادر شد.

امیدی با بیان اینکه ۳۱ دفتر فعالیت هرمی پلمپ شد گفت: از این میان ۱۳ دفتر در استان البرز بود.

وی با بیان اینکه بیشترین شکایات در مورد فعالیت شرکت‌های هرمی در استان تهران بزرگ، اصفهان و البرز بود گفت: با اینکه پلیس آگاهی در برهه زمانی ضربات زیادی به شرکت‌های هرمی وارد کرد اما مبارزه با این شرکت‌ها رها نشده است چرا که تجربه نشان داده در صورتی که از برخورد با این شرکت‌ها کاسته شود این گروه‌ها مجددا آغاز به فعالیت می‌کنند.

وی شناسایی و انهدام کامل شرکت جدید التاسیس گاما در اصفهان با ۸۳ هزار عضو را اتفاقی مهم در حوزه برخورد با شرکت‌های هرمی عنوان کرد و گفت: تجربه نشان داده از آنجایی که تهران و شهرهای بزرگ برای این مجرمان ناامن شده، این گروه‌ها به اطراف تهران و شهرهای کوچک همچون رباط‌کریم، شهرقدس، اسلامشهر و کرج گرایش پیدا کرده‌اند.

معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری ناجا از مردم خواست که نسبت به رفتار و تردد مشکوک عدهای هوشیار باشند و عنوان کرد: گاها دیده میشود این گروهها به بهانه پیداکردن کار اقدام به جذب جوانان کرده و از آنان درخواست میکنند تا از خانوادههایشان پول طلب کنند که این یک روش جدید برای جذب جوانان در شرکتهای هرمی است.