لبخند مرگ به ویراژ های جهنمی موتورسواران

به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس، این روزها در خیابان‌های تهران و خیلی از کلان‌شهرها رفتارهای غیرقانونی و پر خطر موتورسوراران از قبیل حرکت در پیاده‌رو یا در جهت مخالف مسیر، ایجاد عمدی صدای ناهنجار، حمل بار غیرمتعارف، حرکات نمایشی مارپیچ، تک چرخ‌زدن، حمل یدک، استفاده نکردن از کلاه ایمنی تا تردد در خطوط ویژه اتوبوسرانی را مشاهده می‌کنیم، بسیاری از شهروندان کم‌کم به این رفتارهای مخاطره‌آمیز عادت کرده و این یعنی کمک به رواج هرج‌و‌مرج و بی‌نظمی در شهر.

بارها دیده‌ایم که موتور سواران در خط ویژه اتوبوس حرکت می‌کنند و پلیس هم در برخی موارد مقابل عبور موتورسیکلت از خط ویژه اتوبوس را می‌گیرد اما کاری با عبور این وسیله از داخل پیاده رو ندارد و این کار جان عابران پیاده را تهدید می کند. موتورسواران به راحتی به محدوده پیاده رو وارد شده و هر طور که تمایل دارند حرکت می‌کنند.

موتورسوار جوانی که در پیاده‌رو در حال حرکت بین عابران بود می‌گوید: وقتی برای موتورسوران قوانین ویژه و مخصوص به خودشان را نمی‌گذارند و می‌ خواهند آنها را هم در چارچوب قوانین خودروهای سواری قرار دهند تخلف و سرپیچی از قانون به وجود می‌آید چرا که اگر می‌خواستیم در ترافیک بمانیم دیگر به دنبال موتورسواری نمی‌رفتیم.

رفتارهای مخاطره‌آمیز موتورسواران در شهر، تنها موجب ناامنی رفت وآمد در خیابان‌ها برای شهروندان نشده است، چراکه آمارها، بیانگر این واقعیت تلخ است که پیامدهای خطرناک آن هنگام بروز تصادفات و رویدادهای رانندگی مرگبار، دامنگیر خود موتورسواران نیز می‌شود.

موتورسواران پیاده‌روها را به سواره‌روها ترجیح می‌دهند، در کوچه‌پس‌کوچه‌های تنگ و باریک، مراکز تفریحی، حتی درون پارک‌ها و بوستان‌ها، خطوط ویژه و هر جای دیگری که فکرش را هم نمی‌کنیم، به راحتی رفت و آمد می‌کنند.

موتورسوار اطراف بازار که موتورش را به درخت بسته است می‌گوید: وقتی پارکینگ یا فضای مناسب برای نگهداری موتور نیست مجبور می‌شویم هر جا که می‌رسیم موتورمان را قفل کنیم اگر موتورم را پارک کنم دزد آن را بر می‌داردپس بهتر است که آن را به درخت ببندم و خیالم هم راحت باشد.

با نگاهی به آمار متوجه می شویم که بسیاری از موتورسواران از کلاه ایمنی استفاده نمی‌کنند و همین امر موجب می‌شود، در صورت بروز حوادثآسیب‌پذیرتر شوند.

روزانه تعداد زیادی از موتورسیکلت‌‌های متخلف در تهران توقیف و روانه پارکینگ می‌شوند، این در حالی است که بهای ارزان موتورسیکلت‌ها موجب شده مالکان موتورسیکلت‌های توقیفی، اصلاً برای ترخیص مراجعه نکنند.

یکی از افرادی که موتورسیکلتش توقیف شده می گوید: برای ترخیص شدن موتورسیکلتم از پارکینگ باید مبالغ مختلفی از قبیل عوارض شهرداری، هزینه پارکینگ، جریمه، پول بیمه و … را پرداخت کنم که این کار مقرون به صرفه نیست و ترجیح می‌دهم موتورم در پارکینگ بماند و یک دستگاه جدید تهیه کنم.

هر جای شهر را که می‌نگری پر است از راکبان موتور سیکلت‌ها، گویی در آینده نزدیک دیگر جایی برای خودروها و عابران پیاده در خیابان‌ها و پیاده‌روهای شهر نخواهد بود و شهر به تدریج در محاصره موتورسیکلت‌ها قرار خواهد گرفت.

بی‌پلاک‌های مجرم

موتورسواران متخلفی که یا سرعت غیرمجاز دارند و یا با اقدام به سرقت و کیف‌قاپی در تلاش برای فرار از مأموران نیروی انتظامی هستند غالباً از آن دسته راکبان هستند که موتورهایشان پلاک ندارند.

موتورسوار جوانی که با مخدوش کردن و ناخوانا کردن پلاکش در اثر بستن قفل و زنجیر در خیابان در حال حرکت است و با سرعت بالا چراغ قرمزهای مسیر را پشت سرهم رد می‌کند، در توجیه کارش می‌گوید: برای اینکه زودتر به مقصدم برسم و پلیس هم نتواند پلاکم را بخواند مجبور به این کار هستم، من با این وسیله کار می‌کنم و نمی‌توانم نیمی از درآمدم را به جریمه اختصاص دهم.

بر اساس این گزارش، برخورد های سلبی و توقیف هیچگاه تاثیری در کاهش تخلفات موتور سواران نداشته است. اجرای طرح های ضربتی و ایجاد گشت ضربت هیچگاه نتوانست موتور سواران را به سمت قانون هدایت کنند و روز به روز تخلف موتورسوارن در شهر افزایش می‌یابد.

یکی از شهروندان می گوید که وقتی از اتوبوس پیاده شدم و در حال عبور از خط عابر پیاده بودم به یک بار موتور سواری که با سرعت زیاد از مسیر ویژه در حال تردد بود و مرا ندید و با هم تصادف کردیم.

وی ادامه داد: بر اثر این حادثه پای من شکست و چند ماه داخل گچ بود.

وی اضافه کرد: ویراژ موتورسکلیت‌ها در خطوط ویژه امری عادی است و مسئولان برای رفع این مشکل اقدام خاصی انجام نمی دهند.

یکی دیگر از شهروندان در این باره گفت: برخی مواقع موتورسکیلت‌ها در داخل خطوط ویژه مسابقه می‌گذارند و سلامت شهروندان به خطر می‌اندازند.

این شهروند اضافه می‌کند: روزانه صدها موتورسیکلت در خطوط ویژه در حال تردد هستند که راکبان بسیاری از آنها حتی کلاه ایمنی به سر ندارند.

در چنین شرایطی و با تداوم افزایش آلودگی هوا در کلانشهرها و به ویژه تهران قرار است در آینده نزدیک ورود موتورسیکلتها نیز مانند خودروها به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد ممنوع شود اما هنوز هیچ گونه تصمیم گیری برای این طرح انجام نشده است و فقط در حد وعده و وعید بوده است. با این وجود به نظر می رسد موتور سواران به معضلی همیشگی برای پایتختنشینان تبدیل شده اند.