به گزارش افکارنیوزبه نقل از فارس: سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که به طور میانگین هر خانوار در ایران باید تا سال ۱۴۳۰ بین ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد، با این احتساب نرخ جمعیت به ۱۱۵ میلیون نفر در ۴۰ سال آینده افزایش می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس گفت که به طور میانگین هر خانوار در ایران باید تا سال ۱۴۳۰ بین ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد، با این احتساب نرخ جمعیت به ۱۱۵ میلیون نفر در ۴۰ سال آینده افزایش می‌یابد.

امیرحسین قاضی‌زاده نماینده مردم مشهد و کلات و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: کمیته مشترک کمیسیون‌های اجتماعی، بهداشت و فرهنگی برای بررسی اصلاح سیاست‌های جمعیتی و حمایت از خانواده امروز تشکیل جلسه داد.

وی افزود: در این جلسه بحثما سر این موضوع بود که نرخ باروری مطلوب برای ۴۰ سال آینده چه عددی باید باشد؟ جمعیت چقدر باید افزایش یابد؟ و شاخص‌های مناسب برای نرخ جمعیت مطلوب در سال ۱۴۳۰ چیست؟

قاضی‌زاده با بیان اینکه برای اینکه بتوانیم قوانین را اصلاح کنیم، باید سؤالاتی را مطرح کنیم، تصریح کرد: این کمیته یک مرکز پشتیبانی در مرکز پژوهش‌ها دارد که در این مرکز دبیر خانه‌ای باحضور کارشناسان ذی‌ربط دو روز در هفته تشکیل جلسه داده و این موضوعات را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.

به گفته وی، امروز شاخص‌هایی را بررسی کردیم که عدد شاخص‌ها برای ۱۴۳۰ نرخ باروری مطلوب که هم‌اکنون بین ۱.۴ تا ۱.۶ است، باید به ۲.۵ برسد، یعنی به طور میانگین هر خانوار در ایران باید تا سال ۱۴۳۰ بین ۲ تا ۳ فرزند داشته باشد، با این احتساب نرخ جمعیت به ۱۱۵ میلیون نفر در ۴۰ سال آینده افزایش می‌یابد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: در این جلسه همچنین دیگر شاخص‌های جمعیتی مانند تحصیل، موضوعات اقتصادی، عدالت، فرهنگی و سلامت نیز مورد بررسی قرار گرفت و بعضی از ارقام مشخص شد اما ادامه بررسی‌ها به جلسه آتی کمیته موکول شد.

وی اضافه کرد: همچنین در ۱۵ سال آینده باید نرخ طلاق و سن ازدواج را کاهش دهیم، هم‌اکنون نرخ طلاق در ایران یک به شش است، یعنی از هر شش ازدواج در ایران، یک ازدواج به طلاق می‌انجامد که این رقم باید در سال ۱۴۰۴ به یک به ۱۰ برسد، یعنی از هر ۱۰ ازدواج یک ازدواج به طلاق بینجامد.

امیرحسین قاضیزاده در خاتمه خاطرنشان کرد: همچنین سن ازدواج هماکنون در خانمها ۲۴ و در آقایان ۲۷ سال است که در ۱۵ سال آینده باید این رقم در خانمها به ۲۰ و در آقایان به ۲۴ سال کاهش یابد.