افکارنیوز

: لامبورگینی Aventador LP ۷۰۰-۴ دقیقا همان عملکردی را دارد که یک خودرو سوپر کار برای ان ساخته نشده است یعنی صرفه جویی در سوخت که البته تاثیری در عملکرد فوق العاده این خودرو با شتاب صفر تا صد در ۲٫۹ ثانیه و حداکثر سرعت ۳۵۰ کیلومتر در ساعت ندارد زیرا خودروساز ایتالیایی این خودرو را به سیستم بسیار اقتصادی شروع / توقف به همراه یک سیستم غیر فعال کردن سیلندر اتوماتیک مجهز کرده است.


شایان ذکر است که سیستم شروع / توقف بدین ترتیب عمل میکند در زمانی که خودرو در پشت چراغ قرمز و یا سایر مکان‌ها دچارتوقف کوتاهی شود موتور خودرو به طور اتوماتیک در این حالت قرار خواهد گرفت تا دارای کمترین مصرف سوخت باشد و دوباره در کوتاه ترین مدت زمان و در هنگام حرکت فعال شود.

هنگامی‌که در نمایشگاه خودرو ژنو در سال گذشته Aventador LP ۷۰۰-۴ به نمایش گذاشته شد همگان آنرا به عنوان جانشین موفق مورسیلگو میدانستند و بعد از مدت کوتاهی تغییرات عمده ای در ظاهر و همچنین موتور این خودرو داده شد و لامبورگینی یک موتور ۶٫۵ لیتری V۱۲ را که دارای قدرت پیشرانه ۷۰۰ اسب بخار بود را در زیر کاپوت این خودرو استثنایی قرار داد و اکنون نیز مدل Aventador LP ۷۰۰-۴ را با برخی از نواوری‌ها در صرفه جویی در سوخت به روز کرده است.



هر چند سیستم شروع / توقف سیستم بسیار جدیدی نیست و پیش از این در خودروهایی مانند مینی کوپر‌ها و هوندا سیویک شاهد ان بوده ایم ولی برای اولین بار است که در یک خودرو سوپرکار شاهد آن هستیم زیرا بسیار برای مهندسان لامبورگینی سخت بوده است که از این سیستم در یک موتور پرقدرت استفاده کنند و البته نمیتوان از شاهکار مهندسان نیز بی تفاوت گذشت که میزان پاسخدهی سیستم شروع / توقف را در زمان فوقالعاده ۱۸۰ میلی ثانیه تنظیم کرده اند و این بدان معنی است که مدت زمانی که خودرو شما اماده حرکت خواهد شد از مدت زمان عطسه یک پشه نیز کمتر است.

البته منطق لامبروگینی برای انجام این کار فراتر از صرفه جویی بنزین است زیرا زمانی که شما در حالت انتظار هستید رنگ سبز برای شما به نمایش درمی‌آید تا از این روند به خوبی اطلاع داشته باشید و این تغییرات در طراحی مجدد موتور یک مزیت خوب هم برای آوانتادور به همراه داشته است و آن چیزی نیست جز کمتر شدن در حدود ۳ کیلوگرم وزن خودرو که بدین ترتیب فشار کمتری هم بر روی باتری اعمال خواهد شد.

ویزگی جدید دیگری که در این خودرو به کار گرفته شده است فناوری “غیر فعال کردن سیلندر” است که علی رغم اینکه فناوری بسیار جالبی است تنها مشکلی که میتواند با موتورهای V۱۲ داشته باشد امکان بروز مشکل در داخل شهر است زیرا امکان رسیدن به حداکثر قدرت پیشرانه خود را در برخی مواقع نخواهید داشت در حالی که در بیرون شهر و در اتوبان شما دارای نهایت سرعت خود خواهید بود و دلیل ان نیز این است که در محیطهای که به طور منظم شروع / توقف فعال است این سیستم به صورت خودکار سرعت را در کمتر از ۱۳۵ کیلومتر تنظیم میکند و تنها راه کار خاموش کردن این سوئیچ برای رسیدن به حداکثر سرعت است.


سومین راهکاری که لامبورگینی برای مصرف سوخت اقتصادی تر این خودرو طراحی کرده است استفاده بیشتر از مواد مرکب به همراه بکار بردن فیبر کربن در مناطقی از خودرو همانند اسپویلر جلو، پوشش موتورو سایر اجزاء است و از آنجایی که اولویت صرفه جویی سوخت و کمتر شدن وزن مهمتر از عامل حداکثر سرعت برای طراحان این خودرو بوده است شما شاهد بامپرهای بهینه سازی شده برای این خودرو نیز هستید.

به هر حال بعد از این همه تغییرات این خودرو نسبت به هم سلفان خود دارای هفت درصد مصرف سوخت بهتر با ۱۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و حالا سوال این است که برای هفت درصد این همه دردسر لازم بود؟.

به هر حال فناوری صرفه جویی سوخت در سوپرخودروها بسیار قابل توجه است و البته در ابتدای کار و راه خود قرار داد و البته برای لامبورگینی گرفتن تخفیف در مالیات خودرو هم برای شرکت و هم برای خریداران این خودرو ۳۷۹ هزار دلاری را به عنوان یک مشوق در ادامه تولید اولین خودرو سوپرکار با سیستم صرفه جویی در سوخت برای خود در نظر گرفته است.

هنگامی‌که صحبت از حفاظت محیط زیست است به هر حال چند هزار آوانتادور در روی زمین در حال حرکت هستند زیرا همانطور که میدانید طبق اعلام خودروساز ایتالیایی در هر روز در حدود ۴٫۵ خودرو لامبورگینی Aventador LP ۷۰۰-۴ تولید میشود و دارای سیستم ذخیره سازی و استارت / استوپ است و اگر لامبورگینی و سایر شرکتهای خودروسازی تمایل فراوانی به حفظ محیط زیست دارند بهتر است در طراحی مجدد موتور کامیون و سایر خودروهای سنگین برای افزایش بهره وری و مصرف اقتصادی سوخت استفاده کنند.

شایان ذکر است که چندی پیش ۶۶ روزنامه نگار نشریات معتبر دنیای خودرو از سراسر جهان ده خودرو مدل سال ۲۰۱۲ را که دارای بالاترین بازدهی و عملکرد متناسب با قیمت خود بودند را معرفی کردند.

این خودروها بر اساس معیارهایی همچون ارزش، ایمنی، مسئولیت زیست محیطی و اهمیت انتخاب شدند و در نمایشگاه خودرو ژنو در طی یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام شد.

نکته قابل توجه حضور خودرو Aventador LP ۷۰۰-۴ در این لیست است که دارای بالاترین معبارهای بازدهی است و با این حال بازهم مهندسان لامبورگینی اقدام به اصلاح موتور این خودرو و سایر جزئیات آن کردند و باید دانست که در سوپرخودروها و فرایند مصرف سوخت اقتصادی آن در ابتدای راه قرار داریم و راه درازی تا رسیدن به استانداردهای ان برای لامبروگینی و سایر خودروسازان مطرح در این کلاس مانند فراری، بی. ام. دبلیو، مرسدس بنز و… در پیش روی داریم.










متن



ارسال





انصراف