افکارنیوز

: " منصور منصوری " کارشناس نظارت بر فرآورده های خام دامی این شبکه گفت: معمولا عواملی که باعثرشد میکروارگانیسم ها در یک محصول بعد از تولید می شوند عبارتند از: سطح پایین بهداشت در فرآیند تولید، تاخیر بین تولید وبسته بندی، دمای بالای نگهداری و نوع ماده بسته بندی. ساده ترین روش برای محافظت از مواد غذایی، بسته بندی است. معمولا بسته بندی از مواد غذایی در مقابل نفوذ عوامل خارجی وهمچنین فرار خواص داخلی آن محافظت می نماید وجود هوا درون بسته می تواند باعثفساد ماده داخل آن شود به این لحاظ تخلیه هوا و یا تزریق گازهای بی اثر درون بسته ماده غذایی راه حل مناسبی برای مقابله با رشد باکتری ها بدون از دست رفتن خواص، تازگی وشادابی محصول است.
وی در این باره اعلام کرد: در شهرستان یزد ۱۲ واحد بسته بندی فرآورده خام دامی وجود دارد که ۷ واحد در بسته بندی مرغ و ۲ واحدگوشت قرمز و ۳ واحد ماهی فعالیت دارند که این امر با نظارت مناسب و دقیق دامپزشکی، سلامت مردم شهرستان را تامین می نماید.


منصوری ادامه داد و گفت: طی بازرسی های انجام شده از تمامی واحدهای بسته بندی موجود در سطح شهرستان مقدار ۲۳۲۵ کیلوگرم بال و بازومنجمد، ۴۸۶ کیلوگرم بلدرچین فله، ۱۶۶ کیلوگرم بازوی منجمد پس از نمونه گیری و ارسال به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی در محل ضبط و پس از طی مراحل قانونی، معدوم گردید.


وی در ادامه از مردم خواست: هنگام خرید محصولات بسته بندی، تازه یا منجمد بودن آن را مدنظر قرار دهند زیرا محصولات تازه با ماندگاری ۴۸ ساعت ماندگاری کمتری نسبت به محصولات منجمد با ماندگاری ۴ ماه الی یک سال را داشته و از خرید محصولات با برچسب تازه که بوسیله فروشندگان، منجمد گردیده است خوداری نمایند. لیبل درج شده بر روی بسته بندی ها باید دارای شماره پروانه بهره برداری دامپزشکی باشد و از خرید هرگونه محصولات فله شامل: مرغ کامل، ران، سینه، بال وگردن، بلدرچین، آلایشات مرغی(جگر –سنگدان) وسایر محصولات فله خوداری نمایند.
منصوری در پایان اذعان داشت: با توجه به بازرسی های صورت گرفته درسطح شهر واطلاع رسانی انجام شده به صورت شفاهی، بروشور و دستورالعمل به عرضه کنندگان فرآورده خام دامی، واحد نظارت و بازرسی شبکه دامپزشکی شهرستان یزد با تمامی فله فروشان ومتخلفین به صورت قاطع برخورد خواهد کرد و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، موارد را جهت رسیدگی به دامپزشکی شهرستان یزد اعلام نمایند.