متن زیر گفتوگویی با حجتالاسلام والمسلمین غلامعلی سنجری، معاون فرهنگی-تربیتی مرکز آموزش زبان و معارف اسلامی است که خدمت خوانندگان ارائه میگردد.

* برنامه‌های فرهنگی، برای ایجاد نشاط در طلاب
به گزارش حوزه نیوز، با توجه به این که طلاب غیر ایرانی برای تحصیل از خانواده‌های خود جدا شده‌اند، اگر تفریحاتی برای آنان ایجاد نکنیم، ممکن است پس از چند مدت، نشاط خود را از دست داده و شاید هم بخواهند به کشور خود باز گردند. برای ایجاد انگیزه و نشاط در آنها به طور میانگین، هر هفته یک اردوی یک روزه و هر سال سه اردوی بلند مدت برگزار می‌شود.

* پا برهنه در دیار عاشقان
در اردوهای بلند مدت، طلاب علاوه بر جنبه فرهنگی، به مسائل علمی نیز می‌پردازند. به طوری که در اردو‌های شمال کشور، مبحثمهدویت و در اردوی مشهد مقدس واقعه غدیر از دیدگاه اهل سنت بررسی می‌گردد.
همچنین در اردوی جنوب نیز که با استقبال خوب طلاب همراه است، بدون این که کسی به آنها گفته باشد، کفش‌های خود را درآورده و پا برهنه بر خاک مناطق جنگی قدم گذاشته و ارتباط معنوی با شهداء برقرار می‌نمایند.

* برنامه‌های تربیتی مدرسه
این برنامه‌ها بر اساس سنجش توانایی‌های دینی و معرفتی طلاب ارائه می‌شود که یکی از آنها، اخلاق ملیتی است. در این برنامه، اساتید اخلاق با روش‌ها و شیوه‌های یکسان، هر کدام برای طلاب یک ملیت و یا چند ملیت خاص، انتخاب می‌شوند. استقبال طلاب از این برنامه به گونه‌ای است که طلبه یک ساعت پیش از حضور استاد حاضر شده و منتظر شروع کلاس می‌مانند و یا پس از رفتن از این مدرسه، دوباره بر درس همان استاد حاضر می‌گردند.
علاوه بر حضور این اساتید اخلاق ملیتی بالغ بر هفده مشاور ملیتی نیز در میان طلاب حضور دارند که طلاب هر ملیت، مشکلات خود را با مشاور خود بیان کرده و اگر فردی نیاز به مشاوره بیشتری داشته باشند، مشاور توانمندی برای آنان در نظر گرفته می‌شود.

* انتظار جامعةالمصطفی از مدرسه المهدی‌(عج)
با توجه به انتظارات جامعة‌المصطفی از طلاب غیر ایرانی در این مدرسه، یک دوره کامل احکام، اعتقادات شیعه، مفاهیم قرآن و اخلاق برای توانمندی طلاب برگزار می‌شود تا این افراد در زمان بازگشت، بتوانند کارهای دینی و فرهنگی را به خوبی انجام دهند.
دوره‌های آموزش خوشنویسی، کلاس‌های متفاوت قرآنی با سبک‌های مختلف، کلاس‌های هفتگی اخلاق با حضور اساتید اخلاق برتر از دیگر برنامه‌های تربیتی این مدرسه است.
همچنین با توجه به نقش اساتید در تربیت طلاب، برنامه‌هایی برای افزایش آگاهی و دانش‌افزایی این اساتید در مسائل مختلف برگزار می‌شود تا بتوانند پاسخگوی طلاب باشند.

* ریختن اشک شوق با شنیدن معارف الهی
این طلاب تشنه معارف دینی و اخلاقی هستند و در کلاس‌های خود با دقت به سخنان اساتید گوش می‌دهند. اشتیاق و توجه آنها به این مباحثبه اندازه‌ای است که با شنیدن آن، اشک در چشمانشان جمع می‌شود. حتی بنده که پس از نماز مغرب و عشا چند دقیقه‌ای برای آنها سخنرانی می‌کنم، آن را ضبط کرده و نکات‌ لازم را یادداشت می‌کنند که این اشتیاق احساس مسئولیت ما را افزایش می‌دهد.
در مناسبت‌های مذهبی نیز طلاب استقبال با شکوهی دارند به طوری که نمی‌گذارند حتی یکی از آیین‌ها قضا شود. البته این مراسم‌ها، صرفاً اجرای برنامه نیست، بلکه به طلاب آموزش اجرای برنامه می‌دهیم. به این صورت که در مناسبت‌ها، کار را بر عهده چند ملیت واگذار می‌کنیم تا نحوه برگزاری آیین‌های مذهبی را بیاموزند.

* تربیت جسم در کنار تربیت روح
در کنار برنامه‌های تربیتی، برای جسم طلاب نیز برنامه‌هایی در نظر گرفته شده و طلاب می‌توانند در رشته‌های بدن‌سازی، رزم‌آوران، شنا، فوتسال، والیبال و تنیس روی میز به پرورش جسم خود بپردازند.
یکی از مشکلات طلاب این مدرسه، ندانستن زبان فارسی است، لذا در این شرایط باید مهربانی در اوج خود باشد که بدون کلام، بتوانیم با آنها صمیمی باشیم.
مشکل دیگر اختلاف فرهنگ است که ما برای یادگیری بهتر زبان فارسی طلاب، تعدادی طلاب را با ملیت‌های متفاوت که فرهنگ‌ها و زبان‌های مختلفی دارند، در یک اتاق جمع می‌کنیم. هرچند در این شرایط ممکن است اختلافاتی درمیان آنها ایجاد کند. اما باید گفت: با توجه به رابطه صمیمی طلاب، یک مورد هم نزاع میان آنها تاکنون مشاهده نشده است.

* مژده آیت‌الله العظمی بهجت(ره) به یک طلبه غیر ایرانی
یکی از طلاب مدرسه، پیش از حضور در جامعة‌المصطفی، با ویزای زیارتی به قم می‌آید و در این مراسم با آیت‌الله العظمی بهجت آشنا می‌شود. معظم‌له به طلبه می‌گوید، هرچند تو می‌روی اما برای طلبگی باز می‌گردی، ولی زمانی که می‌آیی من نیستم. این طلبه می‌گفت: «زمانی که از سوی جامعةالمصطفی برای تحصیل در ایران انتخاب شدم و ویزای من نیز گرفته شد، یک روز پیش از حضور من در این کشور، حضرت آیت‌الله بهجت از دنیا رفته بود».
طلبه‌ای هم بود که امام خمینی(ره) در عالم رویا او را برای تحصیل به قم دعوت می‌کند.

* می‌خواست پای مقام معظم رهبری را ببوسد
طلبه‌ای الجزایری در این مدرسه مشغول تحصیل می‌باشد که پس از اردویی که به مناطق جنگی رفت، عاشق ولایت فقیه شد. در سفر مقام معظم رهبری به قم این طلبه گفت: «من باید هر جور که شده، پای آقا را ببوسیم». برای این کار با افراد زیادی رایزنی کرد و با بیت ایشان نیز ارتباط برقرار نمود که به این هدف خود برسد که با اصرار دراین موضوع، ظاهراً قول‌هایی به وی داده‌اند.

* و اما حرف آخر…!
حوزه علمیه و جامعةالمصطفی میتوانند در برنامههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی، کمک زیادی به یکدیگر داشته باشند و نکات مثبت را الگوی خود قرار دهند، که این مهم بر تقویت رابطه این دو تاکید میکند.